• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
سه شنبه 8 خرداد 1403
کد مطلب : 226150
+
-

پایان یک دوران

خوش‌گذشت آقای ژاوی و خداحافظ!

پایان یک دوران

آخرین بازی بارسلونا زیرنظر ژاوی چگونه گذشت؟ با پیروزی 2 بر یک مقابل سویا و کسب مقام دوم لالیگا و گرفتن جواز حضور در سوپرجام فصل آینده. اسطوره سابق باشگاه دوره دوسال‌و‌نیمه خود را روی نیمکت این تیم با یک لالیگا و یک سوپرجام، 2سقوط به لیگ اروپا و یک حذف از لیگ قهرمانان تمام کرد. او در دوره‌ای به سرمربیگری بارسا رسید که اوضاع اقتصادی باشگاه افتضاح بود. لاپورتا و آله‌مانی در ابتدای به قدرت رسیدن در این باشگاه توانستند ستاره‌هایی مثل رافینیا، لواندوفسکی و کریستنسن و... را جذب کنند و با راضی‌کردن آلبا و بوسکتس و... به خروج و همینطور فروش بخش قابل‌توجهی از درآمد 25سال آینده تا حدودی به اوضاع باشگاه سروسامان ببخشند اما در ادامه کار سخت شد. ژاوی در این فصل مجبور شد به بازیکنان جوان آکادمی تکیه کند. او در دوران حضورش در بارسلونا، در ۶۵بازی لالیگایی و در ترکیب اولیه تیم، حداقل از ۲بازیکن کمتر از ۲۰سال استفاده کرد. از زمان جمع‌آوری داده‌ها از فصل ۲۰۰۵-06، نزدیک‌ترین مربی به ژاوی در لالیگا آبلاردو فرناندس است که فقط در ۲۴بازی لالیگایی، حداقل ۲بازیکن کمتر از ۲۰سال را در ترکیب خود قرار داده. در دوران ژاوی ۱۵بازیکن لاماسیا نخستین بازی دوران حرفه‌ای خود را برای بارسلونا انجام دادند. ستاره‌هایی نظیر یامال، فرمین، کوبارسی، بالده و... یادگار این سرمربی برای بارسا خواهند بود.
فرمین لوپس که با گلزنی در ال‌کلاسیکوی دوستانه پیش‌فصل، نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت با اینکه خیلی در ترکیب قرار نمی‌گرفت و در پست هافبک به میدان می‌رفت، در کنار فران تورس با 11گل (و یک پاس‌گل)، پس از لواندوفسکی دومین گلزن برتر تیم شد. کوبارسی و یامال هم به تیم ملی اسپانیا دعوت شدند و بالده به‌دلیل مصدومیت از حضور در یورو باز ماند.
بارسلونا لیگ اسپانیا را با 85امتیاز در رده دوم به پایان رساند، در 26بازی پیروز شد، در 7بازی مساوی کرد و در 5بازی شکست خورد. تیم ژاوی در 53بازی این فصل در همه رقابت‌ها 35برد، 8تساوی و 10شکست به‌دست آورد. او در 143بار تجربه سرمربیگری در این باشگاه 91برد، 23مساوی، 29شکست، 1.96گل زده در هر بازی، 1.11گل خورده در هر مسابقه و میانگین 20.6امتیاز ثبت کرد. ژاوی حدود 970روز سرمربی بارسلونا بود. نخستین تجربه سرمربیگری‌ او در السد قطر 858روز طول کشیده بود.
به هر حال دوره ژاوی تمام شد. شایعه علاقه چلسی به او هم دیروز تکذیب شد. امروز مراسم امضای قرارداد و معارفه هانسی فلیک به جای این مربی در بارسلون برگزار می‌شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید