• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
سه شنبه 8 خرداد 1403
کد مطلب : 226146
+
-

ستاره‌های محله

موضوع: معرفی مشاهیر محله
ویژگی: خاستگاه مشاهیری از دنیای سیاست تا نویسندگی و هنرپیشگی


محله نازی‌آباد به نوعی محله ستاره‌ها محسوب می‌شود؛ چهره‌های سرشناس مهمی که هرکدام در هنر، ورزش و سیاست نقش اثر‌گذاری داشتند و روزگاری در همین محله قد کشیدند و مو سپید کردند.   گواه این مدعا راه‌اندازی موزه مشاهیر در همسایگی بیمارستان امیرالمؤمنین(ع) است که در آن عکس و بیوگرافی همه مشاهیر معروف و اثر‌گذار محله نازی‌آباد ثبت شده است.

    اکبر عبدی
شهریور 1337در محله نازی‌آباد متولد شد. شغل پدرش مکانیکی ماشین‌های نساجی کارخانه چیت‌سازی بود و اصالتا آذری زبان و اردبیلی است. او دوره دبستان را در مدرسه صبوری خواند و در دبیرستان رشته تراشکاری و قالب‌سازی را دنبال کرد. با شرکت در کلاس‌های تئاتر حسن دادشکر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در محدوده بازار دوم نازی‌آباد به وادی هنر راه پیدا کرد و با ایفای نقش‌های ماندگاری در فیلم‌های هنرپیشه، دزد عروسک‌ها، آدم برفی، اجاره‌نشین‌ها و... لحظه‌های شاد و خاطره‌انگیزی برای اغلب ایرانیان آفرید.
  پرویز پرستویی
 تیر 1334در روستای چارلی کبودرآهنگ همدان متولد شد و 3ساله بود که همراه خانواده به تهران و محله نازی‌آباد مهاجرت کردند. تحصیلات دوران ابتدایی را در مدرسه صادق اسلامی گذراند و به‌دلیل علاقه به ورزش ابتدا سراغ دروازه‌بانی و در 16سالگی برای آموزش تئاتر به مرکز رفاه نازی‌آباد رفت و فعالیت هنری‌اش را از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شروع کرد. آژانس شیشه‌ای، بادیگارد، مارمولک، لیلی با من است و... بخشی از آثار به‌یادماندنی این هنرمند است.

   حاج منصور ارضی
شهریور سال 1332در محله نازی‌آباد متولد شد. او با شروع جنگ تحمیلی و اوایل سال‌های دهه 60 محفلی را در مسجد شهدای تهران پایه‌گذاری کرد. اجرای مراسم دعای کمیل در دوکوهه، تشکیل گروهی به‌عنوان نوسازی معنوی حزب‌الله و برپایی مراسم در حسینیه صنف لباس‌فروشان از مهم‌ترین فعالیت‌های اوست.

   سعید حجاریان
سال 1333در خانواده‌ای اصالتا کاشانی در محله نازی‌آباد متولد شد. از کلاس اول تا دوازدهم را در مدرسه دولتی الهی نازی‌آباد خواند. سال 1351دیپلم گرفت و با رتبه دورقمی، مهندسی مکانیک قبول شد. حجاریان در تاسیس وزارت اطلاعات  نقش داشت و در نخستین دوره شورای شهر تهران رای آورد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید