• پنج شنبه 31 خرداد 1403
  • الْخَمِيس 13 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 20
سه شنبه 8 خرداد 1403
کد مطلب : 226141
+
-

ماجرای خیرخواهی نازی‌آبادی‌ها از محمد عمو تا عموحسین

موضوع: مردان و زنان نیکوکار نازی‌آباد
ویژگی: وقف مراکز آموزشی، آپارتمان‌های اجاره‌ای صلواتی


نازی‌آبادی‌ها را همه به مردم‌داری و خیرخواهی می‌شناسند. علی صنیع‌خانی، برادر شهید محمد صنیع‌خانی، بنیانگذار و فرمانده ترابری سپاه، حرف نیکی را در وصف مردم نازی‌آباد به یادگار گذاشته است: «بین ما، من و تو وجود نداشت. احساس می‌کردیم زندگی همه ما به هم مربوط است.» قدم‌به‌قدم محله نازی‌آباد روایتگر زنان و مردانی است که به نیت خیر دستگیر بندگان خدا شده‌اند. اهالی هنوز بانگ اذان حشمت‌الله گودرزی، اذان‌گوی معروف محله را به یاد دارند؛ همان پیرمرد خیری که زن و مرد، کارمند وسرباز و... با صدای اذان‌های صبحگاهی‌اش از خواب بیدار می‌شدند و روز را آغاز می‌کردند.
محمد گودرزی، فرزند مرحوم حشمت‌الله گودرزی از نیکوکاران محله برایمان از خیرانی می‌گوید که نام محله نازی‌آباد را با عمل خیرشان متبرک کرده‌اند. او ابتدا از کارهای خیر پدر می‌گوید و بعد
از محمد عمو محمدی یا همان محمد کیایی معروف محله حرف می‌زند که کم از مردم‌داری‌اش در رسانه و تلویزیون نگفته‌اند. مردی که چند واحد آپارتمان را به نیت عروس و دامادهای جوان خریده و اجاره‌بهای این واحدها هم تنها صلوات است. او از معروف‌ترین مرکز آموزشی نازی‌آباد به نام دبیرستان الهی سخن می‌گوید: «جوان‌هایی که در سال 1357در نازی‌آباد تظاهرات می‌کردند و به‌قول‌معروف بچه‌های انقلابی محله بودند، بیشتر از دبیرستان پسرانه الهی بودند. مدرسه‌ای که معروف است فردی به نام مهندس الهی زمین مدرسه را وقف کرد و سال‌ها بعد، فرزندش در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران شهید شد.»
مولود بیدگلی یکی از مدیران مدارس قدیمی محله نازی‌آباد از خیرانی می‌گوید که به‌طور ویژه برای علم‌آموزی و تحصیل دانش‌آموزان در محله نازی‌آباد فعال بودند. او می‌گوید: «یادم می‌آید مادربزرگ یکی از دانش‌آموزان بااینکه خودش زندگی معمولی داشت، ولی سال‌ها همه زندگی‌اش را وقف جمع‌آوری کمک‌های مالی به خانواده دانش‌آموزان بی‌بضاعت کرد و به سبب کار خیر او بچه‌های زیادی درس ‌خواندند و موفق شدند.»
بزرگ‌ترین مرکز آموزشی نازی‌آبادی‌ها هم با نیت خیر و با عمل نیکِ وقف راه‌اندازی شد؛ مجتمع آموزشی و پرورشی دکتر شریعتی که نجمیه وثوقی آن را تأسیس کرد و خانواده مرحوم ابوالقاسم مفرح نیز زمین ۱۱ هکتاری‌اش را وقف کردند. اگرچه این مجتمع در تقسیمات شهرداری در مرز محله نازی‌آباد قرار گرفته است، ولی اکثر قدیمی‌های نازی‌آباد در این مجتمع آموزشی درس ‌خوانده‌اند و خاطرات زیادی از آنجا دارند.
محمد گودرزی از مرحوم حسین گل‌نظر، مالک بستنی‌فروشی معروف نازی‌آباد، یاد می‌کند؛ مردی که خاطرات بسیاری از بچه‌های قدیم این محله را شیرین کرده است. او می‌گوید: «بستی عمو گل‌نظر بیش از نیم‌قرن سابقه دارد. قدیم‌ترها وضع اقتصادی بیشتر اهالی محل چندان تعریفی نداشت، مهاجران زیادی به این محله آمده بودند و والدین پول برای بستنی نمی‌دادند؛ ولی عموحسین هیچ‌بچه‌ای را بدون بستنی راهی خانه نمی‌کرد.»





 

این خبر را به اشتراک بگذارید