• یکشنبه 3 تیر 1403
  • الأحَد 16 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 23
دو شنبه 7 خرداد 1403
کد مطلب : 226111
+
-

داستان یک پیامک مشکل‌گشا

اقدام ساده اما مهم تامین اجتماعی برای جلوگیری از تخلفات کارفرماها در میزان بیمه رد‌شده کارگران و کارمندان

سازمان تامین اجتماعی از آن نهادهای عمومی و پرمخاطب است که بیمه‌شدگان همیشه و در همه دولت‌ها نسبت به آن انتقاداتی دارند. یکی از این انتقادها، مبهم‌بودن تعداد روزهای بیمه درنظر گرفته شده و عنوان شغلی بیمه‌شدگان از طرف کارفرماست؛ کارفرماهایی که از حقوق ماهانه کارگر یا کارمند حق بیمه کم کرده اما برای آنها بیمه را نصفه و نیمه و با فاصله چند‌ماه ثبت می‌کنند. این معضل سال‌های سال است که گریبان بیمه‌شدگان را گرفته بود و در بازنشستگی آنها تأثیر منفی داشت تا اینکه در این دولت بالاخره مشکل با یک پیامک حل شد.

اما داستان چیست؟
3ماه پیش برای برخی از بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، پیامکی با این محتوا ارسال شد که « بیمه‌شده گرامی سابقه‌ماه گذشته شما با کارکرد این میزان روز و این میزان دستمزد و این عنوان شغلی در کارگاه شرکت زیر در این شعبه ایجاد شد. درصورت مغایرت، اعتراض خود را در سامانه تامین اجتماعی ثبت کنید.» اما این پیامک همگانی نبود و فقط برای یک عده ارسال می‌شد.
اما حالا مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی از آغاز اجرای طرح اطلاع‌رسانی ماهانه از طریق ارسال پیامک به بیمه‌شدگان شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌اجتماعی خبر داده و گفته است: « این طرح با هدف افزایش شفافیت، اطلاع بیمه‌شدگان از حقوق خود و همچنین حمایت از حقوق بیمه‌ای کارگران از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی اجرا شده تا 3موضوع مهم دستمزد مبنای کسر حق بیمه، تعداد روزهای کارکرد در‌ماه و همچنین عناوین شغلی به‌صورت ماهانه به اطلاع بیمه‌شدگان برسد.»
اما 6نکته مهمی که میرهاشم موسوی درباره آن توضیح داده است را بخوانید:

  با توجه به اینکه اعتراض به ‌عنوان شغلی، تعداد روزهای کارکرد ‌ماه و همچنین دستمزد مبنای کسر حق بیمه، از دعاوی پرتکرار بیمه‌شدگان در دیوان عدالت اداری است، با ارسال این پیامک، کارگران از هر سه مورد مذکور که کارفرما برای آنها گزارش کرده است در قالب یک پیامک مطلع شده و درصورت لزوم، قبل از آنکه نیاز به خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی پیدا کنند، در مورد اصلاح آن اقدام خواهند کرد.
  درصورتی‌که بیمه‌شده مغایرتی در اطلاعات دریافتی مشاهده کند، می‌تواند با مراجعه به شعب سازمان یا سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir اعتراض خود را ثبت کند.
  بیمه‌شدگان بدانند تمامی خدماتی که سازمان تأمین‌اجتماعی در مواردی مانند بازنشستگی، ازکارافتادگی، برقراری مستمری بازماندگان و برخی غرامت‌ها به بیمه‌شدگان ارائه می‌دهد، تابعی از حقوق مبنای کسر حق بیمه، روزهای کارکرد در هر‌ماه و نیز عناوین شغلی بیمه‌شدگان است.
  طرح اطلاع‌رسانی ماهانه از طریق ارسال پیامک به بیمه‌شدگان شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌اجتماعی با رویکرد پیشگیری از بروز مشکلات آتی برای بیمه‌شدگان اجرا می‌شود و امیدواریم اگر مشکلی در این مورد وجود دارد، در ابتدا با تعامل بین کارگران و کارفرمایان حل شود و اگر از این طریق مشکلات احتمالی حل نشد، ما هم آمادگی داریم برای کمک به حل اختلافات درباره دستمزد مبنای کسر حق بیمه، عناوین شغلی و نیز روزهای کارکرد ماهانه، اقدامات قانونی لازم را انجام دهیم.
  پیامک‌های ماهانه واریز حق بیمه از ابتدای خرداد‌ماه سال‌جاری، برای عموم بیمه‌شدگانی که در سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان به نشانی es.tamin.ir ثبت‌نام کرده‌اند، ارسال می‌شود. درصورتی‌که بیمه‌شده مغایرتی در اطلاعات دریافتی مشاهده کند، می‌تواند با مراجعه به شعب سازمان یا سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir در بخش بیمه‌شدگان/ خوداظهاری/ اعتراض به سابقه دارای کسری کارکرد یا اشکال، اعتراض خود را ثبت کند.
  از آنجا که این پیامک به شماره تلفن همراهی که در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی ثبت شده ارسال می‌شود، از تمامی بیمه‌شدگانی که تاکنون در این سامانه ثبت‌نام نکرده‌اند درخواست می‌شود در اسرع وقت نسبت به ثبت‌نام در این سامانه به نشانی es.tamin.ir و ثبت شماره تماس خود اقدام کنند. بیمه‌شدگانی که پیش از این در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و اطلاعات آنها به‌ویژه شماره تلفن همراه تغییر کرده است، نیز باید سریع‌تر به این سامانه مراجعه و اطلاعات خود را به‌روزرسانی کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید