• یکشنبه 27 خرداد 1403
  • الأحَد 9 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 16
یکشنبه 6 خرداد 1403
کد مطلب : 226016
+
-

سفیر سابق ایران در قطر: هنر امیرعبداللهیان تعادل در سیاست خارجی بود

سفیر سابق ایران در قطر: هنر امیرعبداللهیان تعادل در سیاست خارجی بود

حمیدرضا دهقانی، دیپلمات ایرانی و سفیر سابق ایران در قطر در فاصله سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ ازجمله چهره‌هایی است که سابقه همکاری نزدیکی با شهید حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه سابق ایران داشت. این ارتباطات به‌خصوص در سیاست‌های همسایگی پررنگ دولت سیزدهم و مسائل متعدد منطقه خاورمیانه حائز اهمیت بود. ویژگی‌های دوره وزارت امیرعبداللهیان را از زبان دهقانی به طرح و بحث گذاشتیم.
به‌گفته وی، دکتر امیرعبداللهیان یکی از اخلاقی‌ترین وزرای امور خارجه کشور ما بود. یکی از وزرایی بود که در دستگاه دیپلماسی از مراحل پایین کارشناسی شروع کرد، در دانشکده وزارت امور خارجه تحصیل کرد و تا مرتبه وزیری در این وزارتخانه در دولت سیزدهم مسئولیت گرفت.
دهقانی افزود: ایشان سال‌ها معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه بود و تحولات بسیار مهمی در این دوره رقم خورد، ازجمله تحولات مربوط به دوره بیداری اسلامی. سپس در دوره‌ای که در نقش وزیر امور خارجه ایفای نقش کرد یکی از مهم‌ترین پرونده‌های جمهوری اسلامی ایران که پرونده کشورهای عربی و به‌ویژه عربستان است، با درایت ایشان، کمک همه نهادها و البته درایت مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهور حل‌وفصل شد. همچنین در دوره ایشان یکی از مهم‌ترین نبردهای بین مردم مظلوم فلسطین در غزه و رژیم نژادپرست اسرائیل روی داد. فعال‌ترین دیپلماسی کشورهای منطقه در این نبرد متعلق به جمهوری اسلامی ایران بود. دکتر امیرعبداللهیان توانست در یک دوره ۸ماهه به‌صورت شبانه‌روزی برای رساندن صدای مردم مظلوم فلسطین به کشورهای عربی متعدد سفر کند. او برای خودش هیچ استراحتی قائل نشد. پاداش فردی که چنین در خدمت مجاهدان و مظلومان قرار می‌گیرد شهادت و مغفرت الهی است.
به‌گفته وی، اگر از میان همه صفات برجسته‌ای که برای شهید امیرعبداللهیان برمی‌شمارند بخواهم برجسته‌ترینشان را انتخاب کنم، باید از تواضع ایشان نام ببرم. من چند بار به ایشان گفتم براساس روایتی از ائمه معصومین(ع)، تواضع تنها صفتی است که کسی به آن حسادت نمی‌کند و ایشان واقعا چنین بودند. در هفته‌های منتهی به جام‌ جهانی قطر نیاز بود که ارگان‌های مختلف، وزارتخانه‌ها و مجموعه‌های ورزشی با هم هماهنگ باشند. شهید امیرعبداللهیان با همه اینها هماهنگی بسیار بالایی را انجام می‌داد و آسایش را بر خودش تنگ می‌کرد تا کار مجموعه‌ها راه بیفتد و بتوانند در این نبرد و میعادگاهی که آبروی جمهوری اسلامی بود سربلند بیرون بیایند.

این خبر را به اشتراک بگذارید