• یکشنبه 27 خرداد 1403
  • الأحَد 9 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 16
یکشنبه 6 خرداد 1403
کد مطلب : 225992
+
-

میراث رئیس‌جمهور شهید برای پایتخت

3 اقدام مهمی که توسط دولت سیزدهم و مدیریت شهری ششم پیگیری می‌شد، تا پایان خرداد تعیین تکلیف و رونمایی می‌شود

دولت
میراث رئیس‌جمهور شهید برای پایتخت

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

سیاست‌های نادرست مدیران شهری و دولت گذشته عامل عمده چالش‌هایی است که امروز کلانشهری چون تهران با آنها دست‌به‌گریبان است. کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی، فرسودگی بافت‌های فرسوده، محدود شدن سبد خانوارها و... اهم مشکلات پایتخت‌نشینان است که دولت سیزدهم و مدیریت شهری ششم از طریق تعاملات خوبی که با هم داشتند، تلاش کردند تا بخش قابل توجهی از این مسائل را حل کنند. ازاین‌رو توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، تسریع فرآیند مسکن‌سازی و توجه به معیشت و سبد خانوارها، در دستور کار قرار گرفت و رئیس‌جمهور شهید شخصاً پیگیری کارها بود. براساس گفته‌های عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران، قرار بود خرداد کلنگ‌زنی راه‌اندازی خط 11مترو و ساخت 200هزار مسکن و رونمایی از بسته معیشتی با حضور شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی انجام شود. گرچه این روزها کشور داغدار است، اما کارها با جدیت پیگیری و با حضور دولتمردان 3 اقدام مهم پیش‌بینی‌ شده (کلنگ‌زنی خط 11 و 200هزار مسکن و رونمایی از بسته معیشتی) که اکنون میراث رئیس‌جمهور شهید هستند، تا پایان خرداد انجام می‌شود.

اتصال جنوب و غرب با خط 11
تورق کارنامه عملکرد دولت‌ها نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور شهید در توسعه حمل‌ونقل عمومی کلانشهری چون تهران با توجه‌ به عقب‌ماندگی یک دهه اهتمام ویژه‌ای داشت. با مساعدت شهید سید ابراهیم رئیسی گره قرارداد 630دستگاه واگن باز شد. مترو پرند پس از 18سال به بهره‌برداری رسید. تکمیل خطوط مترو تهران هم مورد تأکید رئیس‌جمهور شهید بود و مدیریت شهری بنا داشت با حضور سید ابراهیم رئیسی مراسم کلنگ‌زنی خط 11مترو را در یکی از روزهای خرداد امسال برگزار کند. براساس طرح جامع ریلی تهران، خط 11 باید تا پایان سال 1414تکمیل شود. این خط 32کیلومتر طول و 21ایستگاه دارد که در 3فاز اجرایی می‌شود. این خط از سه‌راه تقی‌آباد (ورامین) شروع و به چیتگر ختم می‌شود و جنوب غرب تهران را به غرب متصل خواهد کرد. در واقع تکمیل و بهره‌برداری از خطوط ریلی سبب افزایش مسافران از ناوگان مترو و در نتیجه منجر به استفاده کمتر از خودروهای شخصی و کاهش آلودگی هوا و ترافیک می‌شود.

مسکن‌سازی در جنوب تهران
بی‌توجهی به تکالیف برنامه توسعه و تحول شهر تهران در حوزه مسکن‌سازی، توسط مدیران شهری ادوار گذشته سبب شده امروز کلانشهری چون تهران و پایتخت‌نشینان با معضل کمبود خانه مواجه شوند. این موضوع نه‌تنها دغدغه مدیران شهری بلکه مورد توجه دولت هم قرار گرفته است، به‌نحوی‌که با پیگیری‌های رئیس‌جمهور شهید، در گام نخست بسته مشوق‌های نوسازی بافت‌های فرسوده ابلاغ شد و آمار صدور پروانه پس از گذشت یک دهه روی مدار صعود قرار گرفت و سیر افزایشی یافت. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در ۳۰‌ماه گذشته با همراهی دولت سیزدهم در پایتخت رخ داد. سال ۱۴۰۰ بدترین سال برای صنعت ساختمان بود و کمتر از ۵۷۰۰مجوز ساخت در تهران صادر شد که کمترین آمار در یک دهه گذشته بود. همچنین شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی خواستار تسریع در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن توسط بانک‌ها و رفع موانع در این حوزه شد و از سال گذشته (1402) و با ابلاغ بسته‌های تشویقی از سوی دولت و مدیریت شهری برای بافت فرسوده، آمار صدور پروانه به‌طور معناداری افزایش یافت. در آخرین برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار بود مراسم کلنگ‌زنی ساخت 200هزار مسکن که بخش زیادی از آنها در اراضی جنوب تهران ساخته خواهند شد، با حضور رئیس‌جمهور شهید، برگزار شود که پس از حادثه تلخ رخ‌داده این مراسم به‌زودی (8خرداد) توسط دولتمردان و مدیران شهری برگزار می‌شود.


کمک به سبد معیشتی خانوارها
خوراک و مسکن نیازهای اولیه و اصلی و مهم مردم محسوب می‌شود و نوسانات اقتصادی این نیازها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. ازاین‌رو دولت سیزدهم همواره تلاش کرده با اختصاص یارانه به این نیازها، زمینه‌ای فراهم کند تا کمترین فشار و آسیب متوجه مردم شود. با توجه ‌به تدبیر شهردار تهران درخصوص کاهش هزینه‌های سبد مصرفی خانوار، تفاهمنامه‌ای میان شهرداری تهران و دولت (وزارت جهادکشاورزی) در راستای ثبات بخشیدن به قیمت‌ها از یک‌سو و تأمین کالاهای اساسی شهروندان و عرضه آنها بدون واسطه از سوی دیگر، امضا شد. اکنون حدود 300بازار و میدان تره‌بار در تهران وجود دارد که بستری برای تأمین و عرضه مستقیم کالاهای مورد نیاز شهروندان محسوب می‌شوند. به‌گفته مهدی بختیاری‌زاده، مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، هدف مهم این توافقنامه‌ توزیع محصولات پروتئینی مثل گوشت، مرغ، تخم‌مرغ و دیگر مواد غذایی مانند ماکارونی، رب، حبوبات و... به‌صورت مستقیم چه از مبادی تولید داخلی و چه وارداتی است. مقرر شده بود 20خرداد خرید آنلاین مایحتاج از بازار تره‌بار با استفاده از سوپراپلیکیشن شهرزاد به‌صورت رسمی با حضور رئیس‌جمهور رونمایی شود که با توجه ‌به حادثه تلخ رخ ‌داده این برنامه با حضور نماینده دولت و مدیران شهری برگزار می‌شود.









 

این خبر را به اشتراک بگذارید