• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
شنبه 5 خرداد 1403
کد مطلب : 225882
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/58pGZ
+
-

نکته

توصیه رهبری درباره بافت فرسوده
مقام معظم رهبری همواره روی بافت‌های فرسوده حساس بوده‌اند؛ حتی قبل از زلزله بم، در خردادماه 1379در جمع مدیران وقت مسکن و شهرسازی تأکید ویژه‌ای برای توجه به بافت فرسوده داشتند و رهنمود دادند. آن روز به این مضمون فرمودند: «من گاهی اوقات به مناطق جنوب شهر سر می‌زنم؛ خانه‌هایی که خانه نیست و کوچه‌هایی که کوچه نیست. شاید مصلحت نیست دولت مداخله مستقیم کند، اما سرمایه‌گذاران را به صور مختلف تشویق کنید که خانه‌های 4طبقه و 5طبقه مستحکم بسازند که هم دسترسی داشته باشند و هم متناسب با روحیات و فرهنگ ایرانی باشند.

نگاه رئیس‌جمهور شهید به بازآفرینی
رئیس‌جمهور شهید در همه جلسات شورای‌عالی مسکن، تأکید ویژه‌ای روی بازآفرینی شهری داشت و روی نوسازی بافت فرسوده با مشارکت مردم تأکید می‌کرد. شهید‌آیت‌الله‌رئیسی در سفر به منطقه 17تأکید ویژه‌ای داشت که بسته‌های تشویقی نوسازی بافت فرسوده را کامل‌تر کنید. پیرو همین رویکرد رئیس‌جمهور قرار بود در جلسه‌ای که به‌زودی با حضور وزارت راه و شهرسازی، شهرداری تهران و سایر دستگاه‌های مسئول برگزار می‌شود، مشوق‌های جدیدی ارائه شود.

ساکنان بافت فرسوده چه حقوقی دارند؟
   تخفیف در هزینه پروانه ساختمانی
   تسریع در زمان صدور پروانه ساختمانی
   معتبر ماندن انشعابات قدیم
   تسریع در اتصال انشعابات جدید
   بهره‌مندی از تسهیلات ارزان‌قیمت
   بهره‌مندی از وام‌های نهضت ملی مسکن
   بهره‌مندی از تسهیلات موضوع تبصره 18
   بهره‌مندی از مشوق‌های 19بندی بسته به شرایط
   معافیت‌های مالیاتی

باید به داد بافت‌های تاریخی برسیم
ما برای بازآفرینی در بافت‌های حاشیه‌ای به‌واسطه نداشتن سند و در بافت‌های تاریخی به‌دلیل بی‌رغبتی مالکان برای نوسازی به‌واسطه محدودیت‌های میراث‌فرهنگی با مشکل مواجه هستیم. مشکل بازآفرینی در بافت‌های حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی با اعتبارزدایی از اسناد عادی و رسمی شدن اسناد مرتفع می‌شود، اما حدود 32هزار هکتار از مناطق خوب شهری ما بافت تاریخی است که در حال متروکه شدن است و باید برای برگشت انتفاع اقتصادی، این بافت‌ها را احیا و بازآفرینی کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید