• پنج شنبه 31 خرداد 1403
  • الْخَمِيس 13 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 20
دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 225669
+
-

مجازات سوءاستفاده از پروفایل افراد

دانستنی‌های حقوقی
مجازات سوءاستفاده از پروفایل افراد

حتما شنیده‌اید که گاهی افرادی با سوءاستفاده از عکس و اطلاعات پروفایل افراد دیگر در فضای مجازی برای آنها مزاحمت ایجاد می‌کنند. اما آیا می‌دانستید که این مزاحمت‌ها جرم است و براساس قانون، فرد مجرم از سوی دادگاه به حبس و جریمه نقدی محکوم می‌شود؟
هادی عمرانی، وکیل پایه‌یک دادگستری دراین باره می‌گوید: ابزارها و برنامه‌های مجازی‌ای که این روزها از سوی مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد در کنار مزیت‌هایش، تهدیدهایی نیز در پی دارد. گاهی اتفاق می‌افتد که فردی با استفاده از تصویر پروفایل یا تصویری که فرد دیگری در صفحه شخصی‌اش به اشتراک گذاشته اقدام به مزاحمت برای او می‌کند.
او ادامه‌ می‌دهد: مطابق با قانون جرائم رایانه‌ای، قانونگذار ضمن جرم‌انگاری سوءاستفاده از حریم شخصی افراد در فضاهای مجازی با هر انگیزه‌ای که منجر به هتک حیثیت بزه دیده شود، مجازات تعیین کرده است.
مطابق ماده۱۶ قانون جرائم رایانه‌ای، هر کس به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی فیلم، صوت و یا تصویر دیگران را تغییر دهد و یا تحریف کند مجرم است. مطابق این ماده، در صورتی که شخصی تصویر دیگری را با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به‌نحوی که طبق عرف موجب هتک حیثیت صاحب عکس شود، به حبس از ۹۱روز تا ۲سال یا جزای نقدی محکوم می‌شود و چنانچه این تغییر یا تحریف به‌صورت مستهجن باشد، فرد مرتکب به حداکثر مجازات قانونی محکوم می‌شود.
این وکیل اضافه می‌کند: همچنین این امکان وجود دارد که فردی با سوءاستفاده از تصاویر پروفایل افراد اقدامات مجرمانه دیگری همچون تهدید افراد، اخاذی، کلاهبرداری، توهین و سایر جرائم مرتکب شود که در این صورت مقام قضایی مطابق با قوانین مربوطه، ازجمله قانون مجازات اسلامی، به سایر جرائم ارتکابی نیز رسیدگی و فرد مرتکب را به مجازات قانونی محکوم می‌کند.
واضح است با پیشرفت فضاهای ارتباطی و تنوع برنامه‌های مجازی کاربران آن نیز باید هوشیارتر عمل کنند. اگرچه استفاده از این فضاها جزئی از زندگی مردم است، ولی هوشیاری و آموزش و آگاهی از قوانین نیز امری ضروری برای جلوگیری از آفات و تهدید‌های این فضاست.
عمرانی تأکید می‌کند: شهروندان باید هوشیار باشند در دام مجرمان سایبری نیفتند و حتی‌الامکان امنیت حریم فضاهای مجازی خود را تأمین کنند و چنانچه متوجه سوءاستفاده از حریم خود در فضاهای مجازی شدند، بلافاصله موضوع را با مقام قضایی و ضابطین دادگستری ازجمله پلیس فتا در میان بگذارند، چراکه در برخی از جرائم از طریق فضاهای مجازی مثل کلاهبرداری از افراد توسط پروفایل ممکن است مسئولیت‌های قانونی متوجه مالک و دارنده صفحه آن شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید