• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 225623
+
-

اخبار کوتاه

  نجات 8بیمار بعد از هر مرگ مغزی
بعد از هر مرگ مغزی می‌توان جان ۸ نفر را نجات داد؛ این پیشرفت بزرگ علم پزشکی برای اهدای زندگی است به کسانی که در لبه مرگ و زندگی قرار گرفته‌اند و تنها شانس آنها برای زنده ماندن و رهایی از رنج چندساله همان دریافت بموقع و سریع عضو است. البته تعداد اعضای اهدایی به وضعیت بیمار نیز بستگی دارد.

   زمان طلایی برای اهدای عضو
پس از مرگ مغزی، قلب که برای تپش خود نیاز به اکسیژن و خون دارد در عرض چند دقیقه تا حداکثر یک ساعت از بین می‌رود و صرفا با دستگاه تنفس مکانیکی می‌توان آن را برای چند ساعت تا حداکثر 4-3 روز نگه داشت تا قابل پیوند به نفر بعدی شود. به این مدت، زمان طلایی برای اهدای عضو گفته می‌شود.

 استرس نرسیدن
مهم‌ترین دغدغه تیم ویژه‌ای که وظیفه انتقال اعضای پیوندی را برعهده دارند رسیدن به موقع عضو پیوندی به گیرنده است. در مورد قلب این حساسیت دوچندان می‌شود؛ چرا که درصورتی که قلب در حدود 3ساعت به گیرنده نرسد علاوه بر مرگ قلب همه زحماتی که تیم‌های مختلف کشیده‌اند از بین می‌رود.

  کمبود پایگاه هوایی اورژانس
اورژانس هوایی درست در لحظات حیاتی به یاری بیماران می‌آید و فقط یکی از ماموریت‌های اورژانس هوایی انتقال اعضای اهدایی است. هرچند در سال‌های گذشته به‌تدریج شمار پایگاه‌های امداد هوایی افزایش پیدا کرد اما در سال‌های اخیر به‌دلیل هزینه‌های سنگین و وقوع چند سانحه تعدادی از پایگاه‌های امداد تعطیل شدند.

  قدردانی از خانواده اهدا‌کننده
پس از اهدای عضو، یک لوح تقدیر به همراه تاج گل، توسط یکی ازکار کنان  مرکز اهدای اعضا به مراسم ختم زنده‌یاداهدا کننده  برده و لوح قرائت می‌شود تا هم تقدیری از حرکت ایثارگرانه خانواده شده باشد و هم به اطرافیان ثابت کند که این حرکت ارزنده، اهدای عضو بوده است نه فروش عضو.

  در قبال اهدای عضو پول پرداخت می‌شود؟
عضو پیوندی به‌صورت رایگان و به‌عنوان هدیه از طرف اولیای دم بیمار مرگ مغزی به خانواده گیرنده اهدا می‌شود و گیرنده نیز پولی بابت عضو پیوندی پرداخت نمی‌کند و طبق قانون هرگونه خرید و فروش اعضای بدن ممنوع است و این کار جرم محسوب می‌شود.

دلیل صدور کارت اهدای عضو
اهدای عضو نیازمند رضایت اولیای دم بیمار مرگ مغزی است. کارت اهدای عضو نشان‌دهنده آرزوی قلبی فرد در مورد اهدای اعضای بدن خود است و همین موضوع می‌تواند تصمیم‌گیری برای خانواده او را در موقعیت حساس، آسان‌تر کند. از سویی این کارت می‌تواند جنبه فرهنگسازی‌ داشته باشد.

  زمان انتظار برای دریافت عضو
مدت زمانی که بیمار باید در لیست انتظار دریافت اعضای پیوندی قرار گیرد به وخامت شرایط بالینی، موجود بودن عضو پیوندی و سازگاری او بستگی دارد. سالانه بین ۱۰ تا ۲۵ درصد از بیماران لیست انتظار اعضای مختلف به‌دلیل نرسیدن به‌موقع عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهند.

  انفجار چاه فاضلاب
براثر انفجار چاه فاضلاب در پاساژی در خیابان آهنگ (خیابان کیانی) تهران، 2کارگاه آبکاری منهدم شد. براساس خبری که همشهری روز 26اردیبهشت‌ ماه سال 1373منتشر کرده در این حادثه علاوه بر وارد‌آمدن خسارت، یکی از کارگران کارگاه به نام نورالله دچار 50درصد سوختگی شد و به بیمارستان انتقال یافت.

دستگیری قاچاقچی معروف هنگام عیادت                                   
یک قاچاقچی که تحت تعقیب مأموران انتظامی بود، هنگامی که برای عیادت دوست بیمار خود رفته بود، توسط مأموران دستگیر شد. این قاچاقچی مواد‌مخدر به نام هادی از اطرافیان خود شنید که دوستش بیمار است اما وقتی برای عیادت به خانه او رفت، مأموران او را با بیش از 6کیلو تریاک دستگیر کردند.‌

  شکایت از همسایه مزاحم
برای شکایت علیه همسایه‌ای که مزاحمت ایجاد می‌کند باید پس از جمع‌آوری شواهد و مدارک محکمه‌پسند به دادسرا و شورای حل اختلاف منطقه مراجعه کرد. در چنین پرونده‌هایی بهتر است مدارک و شواهد سایر همسایگان هم ضمیمه پرونده شود که در نهایت مرجع قانونی مزاحم را به رفع مزاحمت ملزم می‌کند.

   اجرت‌المثل چیست؟
به مبلغی که زن باید بابت خدماتی که خارج از وظایف خود انجام می‌دهد از شوهرش دریافت کند، اجرت‌المثل گفته می‌شود. میزان آن توسط کارشناس و با درنظرگرفتن شرایط تعیین می‌شود. تقاضای اجرت‌المثل تنها مختص به زمان طلاق نیست و زن حتی می‌تواند اجرت‌المثل خود را روزبه‌روز مطالبه کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید