• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 5 دی 1396
کد مطلب : 2255
+
-

سفر فرانسوی‌ها‌ بدون قید و شرط

رئیس‌جمهور و وزیر خارجه فرانسه در تدارک سفر به تهران هستند

سیاست خارجی
سفر فرانسوی‌ها‌ بدون قید و شرط

وزیر خارجه فرانسه به‌زودی قرار است به ایران بیاید تا زمینه‌ساز سفر رئیس‌جمهور این کشور به ایران شود، اما در این شرایط مقامات فرانسوی برخلاف عرف،  که کشورها قبل از رفت‌وآمد هیأت‌ها ادبیات دوستانه اتخاذ می‌کنند از در هوچی‌گری علیه ایران وارد شده‌اند. دیروز بهرام قاسمی در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که آیا ایران برای فرانسه پیش‌شرط‌هایی قائل شده، افزود: هیچ شروطی در رفت‌وآمدها و تبادل هیأت‌ها و مذاکراتی که با فرانسه داریم نه از جانب ما و نه از جانب آنها وجود ندارد و فکر می‌کنم صحبت از داشتن شرط و شروط برای آمدن،  بحثی انحرافی است و احتمالا آنهایی که مطرح می‌کنند با نیات خاصی این موضوع را مطرح کرده و هدف خاصی را دنبال می‌کنند.

وزیر خارجه فرانسه هفته قبل گفته بود که برای صحبت با مقامات ایران درباره موضوعات موشکی و حقوق بشری به تهران می‌آید،  همان موقع سخنگوی وزارت خارجه ایران به او جواب داد که زودتر بیاید چون مقامات ایران با او کار دارند! قاسمی در پاسخ به سؤالی درخصوص موضعگیری‌های بسیار شدید مقام‌های فرانسوی در قبال ایران و همچنین تماس تلفنی یکشنبه‌شب مکرون با ملک سلمان و تأکید بر مقابله با آنچه فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه نامیده شد، خاطرنشان کرد: منابع صحبت شما کجاست؟ منبع اولیه این خبر عربستان است. ما در پاریس و سایت وزارت خارجه چیزی درخصوص گفته‌های دیشب نداریم.  وی در عین حال با اذعان به اظهارات تند فرانسوی‌ها علیه ایران گفت: من موافق هستم که در هفته‌های اخیر برخی سخنان نابجا و غلط همچنین غیرمنطقی از جانب برخی مقامات فرانسوی درخصوص برخی موضوعات مربوط به ایران در منطقه مطرح شده است که البته ما در برابر این سخنان اعلام موضع کردیم.

خبرگزاری عربستان دیروز مدعی شد  که رئیس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی با ملک سلمان،  پادشاه عربستان با بیان اینکه مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران ضروری است و موضع فرانسه در رابطه با نقش تخریبی ایران واضح است، گفته که ایران از حوثی‌ها حمایت تسلیحاتی و بالستیکی می‌کند تا به عربستان حمله کنند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران با این حال در توصیه‌ای به مقامات کاخ الیزه گفت: آمریکایی‌ها به‌دلیل اشتباهات مکرری که در منطقه انجام داده‌اند، دچار یک انزوا شده‌اند و اروپایی‌ها باید هوشیار باشند که در دام سیاست‌های غلط آمریکا و برخی از هم‌پیمانان نابخرد آنان قرار نگیرند.

قاسمی با بیان اینکه فرصت داریم با مقامات فرانسوی صحبت کنیم و از صحبت کردن نگران نیستیم،  خاطرنشان کرد: در این گفت‌وگوها مسائل را با شفافیت تمام مطرح می‌کنیم و به آنها یادآوری خواهیم کرد که ایران تا‌کنون چه نقش مثبت و سازنده‌ای در منطقه داشته و در مبارزه با تروریسم و خشونت در منطقه در صف اول قرار گرفته است. کنایه قاسمی به ناآرامی‌ها و اقدامات تروریستی متعدد در کشور فرانسه توسط عناصر داعش است؛  ناامنی‌هایی که باعث شد رئیس‌جمهور ایران آبان سال 94سفر خود به پاریس را به تعویق بیندازد.

با این حال به‌نظر می‌رسد اگر بنای فرانسوی‌ها از آمدن به ایران طرح مسائل انتقادی باشد ایران هم موضوعات متنوعی برای مطالبه از طرف فرانسوی خواهد داشت؛ از اعتراض به دور همی‌های گاه و بیگاه منافقین در پاریس تا کارشکنی فرانسوی‌ها در تجارت با ایران ازجمله خرید ایرباس و نقل و انتقال بانکی. قاسمی درباره برنامه‌های سفر لودریان به تهران گفته است: علاوه بر مسائل دوجانبه در حوزه‌های سیاسی،  اقتصادی،  بانکی و فناوری،  در مورد مسائل منطقه نیز صحبت‌هایی با طرف فرانسوی خواهیم داشت. به گفته او، طبق توافق2 دولت ایران و فرانسه،  وزیر خارجه این کشور اروپایی،  بنا بر دعوت وزیر امور خارجه کشورمان اوایل سال میلادی 2018به تهران سفر می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید