• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 28 فروردین 1403
کد مطلب : 222537
+
-

بدرود آقای معمولی!

خمس بدون میراثی ماندگار ایران را ترک کرد، او با ضعف در مسابقات بزرگ در یادها خواهد ماند

بدرود آقای معمولی!

در شرایطی که گفته می‌شد شاید باشگاه تراکتور به‌خاطر هزینه‌های بالای اخراج پاکو خمس از این امر صرف‌نظر کند و دست‌کم تا پایان فصل با مربی اسپانیایی ادامه بدهد، سرانجام جدایی او اتفاق افتاد. گویا این بار ابتکار عمل را خود خمس در دست گرفته و به نوعی از سمتش استعفا داده است. به این ترتیب دوران تقریبا یک‌سال‌ونیمه حضور این مربی در تبریز در حالی پایان می‌یابد که میراث چندان باشکوه و متمایزی از او بر جای نمانده است. خمس البته مربی بدی نبود و گاهی حس می‌شد که تیمش منظم و خوب بازی می‌کند. هم امسال و هم پارسال، نتایج بهتر تراکتور در نیمه‌های دوم هم نشان‌دهنده وجود یک تفکر فنی قابل اعتنا پشت این تیم بود، اما در نهایت فعالیت مرد اسپانیایی در ایران بدون هیچ دستاورد روشن و ملموسی خاتمه یافت. او استاد وا دادن در بزنگاه‌های بزرگ بود؛ فصل گذشته جام حذفی را با ناکامی برابر استقلال از دست داد و امسال هم در لیگ برتر به‌جایی نرسید. اتفاق ویژه در کارنامه خمس، شکست‌های پیاپی و بعضا ناجور او برابر مدعیان قهرمانی و تیم‌های بزرگ بود که رفته‌رفته به یک عادت تبدیل شد. خمس امسال رفت و برگشت به پرسپولیس باخت و از سپاهان تنها یک امتیاز گرفت. شکست 7‌گله او برابر استقلال در هفته پایانی فصل گذشته، به‌عنوان قابی نابخشودنی در کارنامه این مربی باقی خواهد ماند؛ مردی کج‌خلق در برخورد با رسانه‌ها که بعید است دل کسی برای او تنگ شود.

مرد اول شایعات
خمس در حالی از تراکتور جدا شد که از گل‌محمدی به‌عنوان گزینه جانشینی او یاد می‌شود؛ هرچند بحث احتمال حضور یحیی در سپاهان هم وجود دارد

حتی اگر درنظرسنجی یک برنامه تلویزیونی یحیی گل‌محمدی به‌عنوان بهترین مربی سال 1402 انتخاب نشده باشد، باز تردیدی نیست که او در این سال عملکردی فوق‌العاده داشت. یحیی با پرسپولیس، هم قهرمان لیگ شد و هم جام حذفی را برد. هر دو جام هم با برتری برابر استقلال در گام‌های پایانی به‌دست آمد تا هیچ حرف و حدیثی باقی نماند. عملکرد او در نیم‌فصل اول لیگ بیست‌وسوم اما خیلی چشمگیر نبود. اینجا هم بیشتر از آنکه بحث «کمی» مطرح باشد، داستان جنبه «کیفی» داشت و هواداران و منتقدان خیلی از نمایش‌های تیم راضی نبودند. همین مسئله در کنار برخی داستان‌های جانبی و اختلاف‌نظر یحیی با مدیریت باشگاه باعث شد او از سمتش استعفا بدهد. حالا چند ماهی هست که گل‌محمدی خانه‌نشین شده و با توجه به همه آنچه در مورد رزومه او گفته شد، اصلا چیز عجیبی نیست که مورد توجه باشگاه‌های مختلف باشد و پیشنهادهایی دریافت کند. شرایط 2 باشگاه پرهوادار تراکتور و سپاهان در این هفته‌ها طوری بوده که تغییر کادرفنی در آنها اصلا دور از انتظار نبود. در مورد تراکتور که اصلا این اتفاق رخ داد و پاکو خمس از تیم تبریزی جدا شد. از قبل هم گفته می‌شد که در این صورت یحیی از گزینه‌های جدی جانشینی او به شمار می‌آید و حالا شاید داستان جدی‌تر شده باشد. یحیی قبلا یک دوره در تراکتور سرمربیگری کرده و با این تیم غریبه نیست. اگر  این اتفاق همین حالا رخ بدهد، طبعا مسابقه 2 هفته بعد تراکتور برابر استقلال حساس‌تر خواهد شد؛ نبردی که نتیجه‌اش برای پرسپولیس هم اهمیت زیادی دارد.  این احتمال هم هست که یحیی تا پایان فصل انتظار بکشد و همه پیشنهادها را بررسی کند؛ پیشنهادهایی که شاید یکی از مهم‌ترین‌شان از سپاهان  و برای جانشینی با مورایس باشد. البته که سپاهان هنوز جام حذفی را در دسترس دارد و شاید اتفاقات آن تورنمنت، معادلات را تغییر بدهد.

بهترین بود اما برای خودش
پاکو خمس در دوران مربیگری بهترين آمارهایش را در تراکتور رقم زده اما اینها برای موفقیت تیم مدعی تبریزی کافی نبوده است

پاکو خمس بالاخره با توافق رسمی از تیم تراکتور جدا شد تا سرخپوشان تبریزی باز هم به‌دنبال یک مربی جدید بگردند. تیم تراکتور چه در دوره مالک فعلی‌اش و چه در زمان مالکان قبلی علاقه عجیبی به تغییر دادن مربی داشته و در این زمینه یکی از تیم‌های رکورددار ایران است. تراکتوری‌ها در 9سال اخیر 15سرمربی داشته‌اند و به ندرت کسی توانسته یک فصل کامل روی نیمکت این تیم دوام بیاورد. پاکو خمس در آذرماه سال1401 و در میانه‌های لیگ بیست‌ودوم به تراکتور پیوست و جایگزین قربان بردیف روی نیمکت این تیم شد. تراکتور در آن فصل و تا پیش از آمدن پاکو خمس از 11بازی صاحب 4برد، 3مساوی و 4باخت بود و با 15امتیاز به میانگین 1.36‌امتیاز از هر مسابقه رسیده بود. بعد از آمدن خمس سرخپوشان از 19بازی باقیمانده آن فصل صاحب 11برد، 4مساوی و 4باخت شدند و با کسب 37امتیاز به میانگین 1.95‌امتیاز از هر بازی رسیدند که رشد قابل توجهی را نسبت به عملکرد ابتدای فصل نشان می‌داد. تراکتور در این 19بازی بردهای بزرگ و جالبی به‌دست آورد؛ ازجمله پیروزی 2 بر صفر مقابل استقلال و برتری یک بر صفر مقابل سپاهان که باعث شد زردپوشان اصفهانی در کسب قهرمانی ناکام شوند. تراکتور حتی ذوب‌آهن را در فولادشهر با نتیجه 3 بر یک شکست داد، همین ذوب‌آهنی که حالا با برد 4 بر یک در تبریز باعث قطع رابطه خمس و تراکتور شده است. در کنار این پیروزی‌ها اما فصل گذشته با یک باخت پرگل و عجیب برای تراکتور تمام شد و این تيم در ورزشگاه آزادی 7 بر یک مقابل استقلال شکست خورد. بعد از آن 19بازی و شرایط نسبتا خوبی که تراکتوری‌ها داشتند به‌نظر می‌رسید این تیم در فصل جدید با خرید چند بازیکن و پوشاندن نقاط ضعف خودش به یک مدعی قهرمانی تبدیل شود اما تبریزی‌ها با وجود ولخرجی در بازار فصل را بسیار بد آغاز کردند و رقبای اصلی و مدعیان قهرمانی یک‌به‌یک مقابل پاکو خمس پیروز شدند. شکست 3 بر یک مقابل سپاهان و باخت خانگی یک بر صفر مقابل پرسپولیس، شروع بدی را برای خمس رقم زد. او در ادامه کمی شرایط را بهتر کرد و نهایتا طی 23بازی به 12برد، 4مساوی و 7باخت رسید. 40امتیاز و میانگین 1.74‌امتیاز در هر بازی که به اندازه میانگین سال گذشته او قابل توجه نیست و اساسا نتوانسته هواداران و مالک باشگاه تراکتور را راضی کند. خمس درمجموع طی 42مسابقه لیگی که روی نیمکت تراکتور نشست به 23برد، 8مساوی و 11باخت رسید. در جام حذفی هم فقط یک باخت نصیب خمس شده، چون فصل گذشته در همان نخستین بازی به استقلال باخت و حذف شد و در این فصل هم حریف این تیم در دور اول حاضر نشده و تراکتور هنوز هیچ مسابقه‌ای انجام نداده است. به جز این بازی‌ها، خمس یک بازی هم در لیگ قهرمانان روی نیمکت تراکتور نشست که با شکست 3 بر یک مقابل شارجه آن هم در ورزشگاه خانگی به پایان رسید. با 23برد در 44بازی یعنی آمار بردهای بالاتر از 50درصد، خمس در تراکتور بهترین آمار خودش را در میان تمامی تیم‌های تحت هدایتش به جا گذاشت اما آنچه برای او بهترین بود برای تراکتور بهترین نبود و اصلا کفایت نمی‌کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید