دپوی کالاهای صادراتی در «تنگلی»
نبود واگن برای حملونقل صادرات، گلستان را در بازار پررونق ژانویه متوقف کرده است. روزنامه استانی امروز گلستان به این موضوع پرداخته و نوشته است: در حالی که 25 روز از تاریخ اعلام تکمیل طرح ریلی اینچهبرون بهعنوان یکی از بزرگترین طرحهای اقتصادی گلستان میگذرد، در کنار نبود انبارهای دپو و تکمیل نشدن تاسیسات گمرکی که درآمد حاصل از صادرات و واردات از این کریدور را در منطقه تحتالشعاع خود قرار میداد، مشکلات دیگری هم عیان شده است. مشکلاتی که توانست بیش از یک ماه و در آستانه سال نو میلادی محمولههای صادراتی بازرگانان را به دپوهای خانگی بکشاند. نبود واگن برای حمل و نقل اصلیترین دلیل این رخداد عنوان شده است. خانهها، مغازهها و انبارهای اینچهبرون و تنگلی، یکی از روستاهای بزرگ مرزی گلستان، حالا به محل نگهداری خرما، کشمش و برخی اقلام خوراکی صادراتی تبدیل شده است . محمدرضا قربانی، رئیس اداره کل راهآهن شمال شرق 2، درباره این مشکل میگوید: از ترکمنستان درخواست واگن کردهایم، اما تا این لحظه به برآوردن آن بیتفاوت بوده است. در این زمینه مکاتبهها و پیگیریهای زیادی انجام دادهایم. با بخش بینالملل وزارت راه و شهرسازی هم مکاتبه کردهایم، اما متاسفانه نتیجه نگرفتهایم. علی یازرلو بازرگان است. او میگوید: حدود 2 هزار تن سیب درختی دارم که با هزار و یک خواهش و تمنا خواستیم از طریق ریل راهآهن آن را حمل کنیم. همه قراردادها بر مبنای کرایه ریل راهآهن است، اما الان به دلیل اینکه ترکمنستان بوژی ندارد، میگوید نمیتوانم واگن بیاورم. او توضیح میدهد: از یک طرف بار مانده صادراتی داریم که حجم زیادی از آن در انبارهای خانگی و مغازهها به جای سیلوهای تخصصی، انبار شده است. از طرف دیگر، محصول وارداتیمان را هم نمیتوانیم ترخیص کنیم، زیرا واحد قرنطینه و اداره دامپزشکی جوابمان را نمیدهند.