• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 25 فروردین 1403
کد مطلب : 222234
+
-

وداع باشکوه با ماه خدا

حضور خانوادگی در جشن‌های فطر

حضور خانوادگی در جشن‌های فطر

همزمان با اتمام ماه‌مهمانی خدا ویژه‌برنامه‌های فرهنگی، آیینی و مذهبی عیدسعیدفطر با عنوان «عید بندگی و همبستگی» در جای‌جای پایتخت اجرایی شد. درواقع شهرداری تهران با پیش‌بینی این برنامه‌ها تلاش کرد تا مراسم وداع با ماه خدا باشکوه‌تر برگزار و پایتخت‌نشینان از برنامه‌های شاد و مفرح بهره‌مند شوند. مدیریت شهری برنامه‌ها را به‌گونه‌ای طراحی کرده بود تا همه اعضای خانواده بتوانند در آنها مشارکت داشته باشند و  استفاده کنند. حضور خانوادگی در این برنامه‌ها لحظات تکرارنشدنی‌ای را خلق کرد که از لنز دوربین عکاسان ثبت شد.


فضای شاد برای خانواده‌ها
ویژه‌برنامه‌ها با هدف معرفی عیدسعیدفطر به‌عنوان بزرگ‌ترین عید مسلمین جهان با محوریت وحدت و همبستگی امت اسلامی و ایجاد فضای شاد و به‌یادماندنی برای کودکان و همچنین توسعه و ترویج رویکرد خانواده‌محوری در طراحی و اجرای فعالیت‌ها برنامه‌ریزی شد. حضور خانوادگی در برنامه‌ها برای پایتخت‌نشینان بسیار لذتبخش بود و خانواده‌ها توانستند دقایقی را در کنار هم خوش باشند.

خدمت‌ر‌سانی ناوگان اتوبوسرانی
تمهیدات و برنامه‌ریزی لازم برای ارائه خدمات رایگان حمل‌ونقلی به شهروندان از تمامی نقاط پایتخت به محل مصلای بزرگ امام‌خمینی(ره) پیش‌بینی شده بود. علاوه بر تقویت خطوط عبوری و منتهی به محل مراسم با اختصاص ناوگان ویژه از تمام ظرفیت (بخش خصوصی و ملکی) برای ارائه خدمات حمل‌ونقلی استفاده شد و اتوبوس‌ها با استقرار در چهارراه تهرانپارس، پایانه آزادی، میدان خراسان، پایانه خاوران، شهرک شهید بروجردی، شهرک شهید محلاتی، پایانه علم و صنعت، میدان رسالت، میدان راه‌آهن، میدان ولیعصر(عج)، پایانه متروی صادقیه و میدان صادقیه اقدام به خدمت‌ر‌سانی کردند.

حضور روزه اولی‌ها در مصلای تهران
بیش از 30هزار دانش‌آموز روزه اولی طرح شهید آرمان به همت مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران با همکاری آموزش و پرورش شهر تهران در نماز عید فطر حضور داشتند که این امر برای نخستین‌بار به‌صورت منسجم انجام شد. همچنین روز عید فطر برنامه‌های ویژه‌ای برای کودکان و نوجوانان شامل جشن‌های عبادت ویژه روزه اولی‌ها، استقرار تجهیزات ورزشی و بازی‌های کودکانه و اهدای عیدی به کودکان اجرا شد.

نورافشانی میدان ولیعصر
به مناسبت عید سعید فطر، سازمان زیباسازی شهر تهران اقدام به فضاسازی محوطه داخلی و خارجی مصلای امام‌خمینی(ره) کرد. همچنین مراسم نورافشانی شب عید فطر در میدان ولیعصر برگزار شد. ۶ ابرپرچم، ۱۰هزار ریسه رنگی پارچه‌ای و هزاران پرچم پایه کوتاه و دستی و محله‌ای با طرح‌های پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران، پرچم‌هایی با مضمون عید آمد و عید آمد، پرچم فلسطین و حزب‌الله لبنان نصب شدند.

تسهیل حضور شهروندان در نماز فطر
اطلاع‌رسانی زمان و مکان و نحوه دسترسی شهروندان به محل برگزاری نماز عید فطر (مصلای تهران) با تشکیل کارگروهی متشکل از سازمان‌ها و بخش‌های رسانه‌ای مانند رسانه ملی و... انجام شد. همچنین نقشه محل ورود و خروج و استقرار خودروها و پارکینگ‌ها تهیه و توزیع شد و نمایش کلیپ‌ها و موشن‌های اطلاع‌رسانی در شبکه‌های مختلف سیما و ارسال پیامک راهنما به شهروندان هم اقدامات دیگری در راستای تسهیل حضور نمازگزاران در مصلای تهران بود.

برپایی جشن در بوستان‌ها
به مناسبت عید سعید فطر شهرداری جشن‌هایی را تدارک دیده بود که در بوستان‌های نهج‌البلاغه، پلیس، سمیه و باغ موزه قصر (در مناطق ۲، ۴، ۱۴ و ۷) برگزار و استیج‌های شاد فرهنگی و هنری برپا شد. همچنین هنرمندان، خوانندگان، مداحان و شاعران مطرح کشور، هنرنمایی کردند. همینطور ویژه‌برنامه‌های شاد و غرفه‌های مخصوص کودکان، مراسم تقدیر از روزه اولی‌ها و فضای بازی‌های کودکانه هم در این بوستان‌ها برگزار شد.

سرویس‌دهی با ناوگان تاکسیرانی
در مراسم عید سعید فطر، ۴۶۰دستگاه تاکسی ون برای سرویس‌دهی به نمازگزاران پیش‌بینی شده بود و علاوه بر آن هم 140دستگاه بابت افزایش ارائه خدمات به‌کار گرفته شد. همچنین ۲۰ دستگاه ون برای سرویس‌رسانی در داخل مصلای تهران، ۲۵دستگاه تاکسی در اختیار ستاد گمشدگان و ۸سرویس در اختیار اورژانس تهران قرار گرفت.

ایجاد 4هزار پارکینگ رایگان
برخی از شهروندان با خودروهای خود برای شرکت در نماز عید فطر به مصلی مراجعه کردند که برای جلوگیری از ایجاد ترافیک و رفاه بیشتر مردم، 4هزار فضای پارک رایگان در پایانه بیهقی پیش‌بینی شده بود. برای جابه‌جایی و انتقال نمازگزاران جانباز و توان‌یاب هم از طریق تاکسی‌های مستقر در پایانه بیهقی به محل برپایی نماز عید سعید فطر تمهیداتی پیش‌بینی شده بود.

انعکاس شکوه حضور در مصلی
نسبت به سال‌های قبل تمهیدات ویژه‌ و متفاوتی برای پوشش و پخش رسانه‌ای نماز عید در داخل و خارج مصلای تهران پیش‌بینی شده بود و تصاویر بسیار زیبایی از حضور باشکوه و شور و حال نمازگزاران تهرانی در شبکه‌های مختلف منعکس شد؛ تصاویری که نشان از همبستگی و وحدت داشتند.

برپایی پردیس‌های فرهنگی در مصلی
پویش محوری #جشن_بندگی در محل مصلای تهران قبل و بعد از برپایی نماز عید فطر اجرا شد. برپایی استیج‌های جشن و برپایی پردیس‌های فرهنگی، اجرای برنامه‌های هنری و فرهنگی و سرود روزه اولی‌ها، حضور هنرمندان، ورزشکاران و… ازجمله برنامه‌های پیش‌بینی شده بودند. همچنین بیش از 200موکب‌ پذیرایی از نمازگزاران در اطراف مصلای امام‌خمینی(ره) تهران برپا شد و خدمات ارائه دادند.

جشن و شادی در 4نقطه
جشن‌های عید سعیدفطر در پایتخت از ۵شب انتهایی ماه مبارک رمضان آغاز و تا پایان تعطیلات عید سعید فطر برگزار شد. این جشن‌ها به‌صورت ویژه و محوری در ۴نقطه از شهر (شهر شهدای فرهنگسرای خاوران، بوستان لاله، پارک ملت و ضلع شرقی حرم عبدالعظیم‌حسنی(ع)) برگزار و برنامه‌های شاد و فرهنگی اجرا شد.

پاکسازی مصلی و معابر
پس از اتمام نماز باشکوه عید فطر، عملیات پاکسازی مصلای تهران و معابر اطراف با حضور هزار و ۱۶۵ نیروی انسانی و ۱۵۵‌دستگاه مکانیزه انجام شد. برای برگزاری این مراسم، شهرداری منطقه ۷ از ۱۵ اسفند‌ماه فعالیت خود را آغاز کرد و عوامل خدمات شهری این منطقه روزانه با ۳۰ تا ۵۰‌نفر نیروی انسانی به‌طور مستمر در این روزها فعالیت داشتند.












 

این خبر را به اشتراک بگذارید