• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 18 فروردین 1403
کد مطلب : 221764
+
-

فواید کمتر شناخته شده تخم‌مرغ برای کودکان

آرش نهاوندی؛ روزنامه‌نگار

تخم‌مرغ یکی از غنی‌ترین منابع مواد مغذی است و اگر روزانه یک تخم‌مرغ به بچه‌ها داده شود، می‌تواند سطح IQ آنها را 15امتیاز افزایش دهد. به‌گفته متخصصان تغذیه، تخم‌مرغ سرشار از مواد مغذی ضروری مانند اسیدهای آمینه، آهن، ویتامین‌ها، مواد معدنی و کاروتنوئیدها و همچنین مواد مغذی مقابله‌کننده با بیماری‌هایی مانند لوتئین و زآگزانتین است. همچنین طبق یک مطالعه منتشر شده در مجله «نوترشنال نوروساینس» (Nutritional Neuroscience) که شامل 79شرکت‌کننده بین سنین 18تا 75سال بوده، مشاهده شده که تخم‌مرغ عملکرد شناختی را نیز بهبود می‌بخشد.

مواد مغذی موجود در تخم‌مرغ
به‌گفته متخصصان، با بیش از 6گرم پروتئین در هر تخم‌مرغ، تقریبا نیمی از رژیم غذایی توصیه شده برای کودکان نوپا و تقریبا یک سوم از رژیم غذایی توصیه شده برای کودکان بزرگ‌تر تأمین می‌شود.

زمان مناسب برای دادن تخم‌مرغ به بچه‌ها
توصیه می‌شود یک تخم‌مرغ کامل پخته شده را در نخستین سال زندگی کودک خود، حدود 6 ماهگی و نه قبل از 4ماهگی وارد رژیم غذایی او کنید. مشخص شده که وارد کردن تخم‌مرغ به رژیم غذایی کودکان در سنین پایین به آنها کمک می‌کند تا تحمل‌شان نسبت به تخم‌مرغ بالا برود و ممکن است خطر ابتلا به آلرژی را کاهش دهد.

فواید تخم‌مرغ در رژیم غذایی
تخم‌مرغ مملو از 13ویتامین و مواد معدنی مختلف است که به دلیل دارا بودن  کولین، به رشد سالم مغز کمک می‌کند. این ماده غذایی همچنین سرشار از ید، آهن، پروتئین باکیفیت، چربی امگا 3و ویتامین‌های A، D، E و B12 است که وقتی به‌عنوان یک صبحانه با پروتئین بالا مصرف شود، می‌تواند سطح سیری کودک را افزایش داده و گرسنگی را نیز کاهش دهد.

شیوه اضافه‌کردن تخم‌مرغ به رژیم غذایی کودکان
توصیه می‌شود در سال اول زندگی فرزندتان یک تخم‌مرغ کامل پخته شده مصرف کنید و بهترین راه برای این کار پوره یا له کردن یک تخم‌مرغ آب پز یا همزده است تا از بافت مناسب آن اطمینان حاصل کنید. همچنین از افزودن نمک یا چاشنی‌های دیگر در مرحله اولیه خودداری کنید. برای بچه‌های بزرگ‌تر، تخم‌مرغ‌های آب پز به شکل سالاد، انتخاب‌ خوبی است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید