• سه شنبه 6 آذر 1403
  • الثُّلاثَاء 24 جمادی الاول 1446
  • 2024 Nov 26
شنبه 18 فروردین 1403
کد مطلب : 221744
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/g5qEj
+
-

1403؛ سال تحول بزرگ در تاکسیرانی

یادداشت
1403؛ سال تحول بزرگ در تاکسیرانی

شادی مالکی؛ سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران

سازمان تاکسیرانی شهر تهران برای سال‌1403 برنامه‌های متنوع و گسترده‌ای را مدنظر دارد که با اجرای آنها شاهد تحولی بزرگ در تاکسیرانی شهر تهران خواهیم بود. درهمین زمینه تاکسیرانی تهران برای سال جدید 2 اولویت پررنگ دارد که کنترل و نظارت هوشمند تاکسی‌ها و همچنین موضوع تاکسی‌های آنلاین یا همان برخط را شامل می‌شود. در بحث نظارت هوشمند طبق قراردادی که با شرکت کنترل ترافیک منعقد شده است، از دوربین‌های مکانیزه شهری برای نظارت و کنترل عملکرد تاکسی‌ها استفاده خواهد شد. در موضوع تاکسیرانی برخط و آنلاین هم این اتفاق از طریق ایجاد یک پلتفرم که روی گوشی‌های همراه نصب می‌شود، رخ می‌دهد. در کنار دیگر برنامه‌های مهم و بزرگ تاکسیرانی شهر تهران، ان‌شاءالله امسال شاهد انجام و اجرا شدن این دو موضوع مهم و مؤثر در این حوزه خواهیم بود.
یکی دیگر از برنامه‌ها و تحول‌های بزرگ تاکسیرانی در سال 1403به موضوع برقی‌سازی‌ تاکسی‌ها برمی‌گردد. شهرداری تهران با توجه به قرارداد منعقد شده با طرف چینی برای امسال 25هزار تاکسی سدان، 10هزار تاکسی ون و 2 هزار و 500 تاکسی ویژه برقی برای شهر تهران درنظر گرفته است که در اسفند‌ماه تعدادی از این خودروهای برقی به‌عنوان نمونه‌های اولیه وارد و رونمایی شد و مراحل مربوط به اخذ پلاک آنها در حال انجام و طی شدن است. موضوع دیگری که باعث ایجاد تحول عظیم در حمل‌ونقل شهر تهران و به‌طور ویژه و مشخص تاکسیرانی خواهد شد این است که تقریبا به همین تعداد خودرو برقی نیز از سوی دولت و وزارت صمت برای شهر تهران و تاکسیرانی درنظر گرفته شده است. در مجموع تعداد تاکسی‌های برقی که شهرداری و دولت وارد کرده و برای شهر تهران درنظر گرفته‌اند حدودا با تعداد تاکسی‌های فعال شهر تهران در شرایط فعلی برابری می‌کند.
 در بحث تاکسی‌های برقی قطعا اولویت با محدوده‌ها و مسیر‌هایی خواهد بود که مواردی چون ترافیک و آلودگی هوا در آنها پررنگ‌تر و بیشتر است. برای این منظور اولویت با ایستگاه‌ها و پایانه‌ها و مسیر‌های پرتردد و شلوغ و پرمسافر مانند فرودگاه‌ها یا بازار‌های بزرگ و اصلی شهر است که درمورد جزئیات آن تصمیم‌گیری می‌شود. در بحث نرخ کرایه تاکسی‌های برقی هم شورای اسلامی شهر تهران تصمیم‌گیری می‌کند و مصوب خواهد کرد. آنچه مسلم است تاکسی‌های برقی شرایطی متفاوت نسبت به دیگر تاکسی‌های شهر تهران خواهد داشت. بدون تردید کیفیت تردد و سفر‌های درون‌شهری با تاکسی‌های برقی به لحاظ کمی و کیفی برای شهروندان و مسافران تهرانی متفاوت است.
برنامه‌های سازمان تاکسیرانی در سال 1403به اتفاق‌های خوبی برای تهران ختم می‌شود که ازجمله در بحث کاهش آلودگی هوای شهر می‌توان ابراز امیدواری کرد و آثار و نتایج آن برای شهروندان کاملا ملموس خواهد بود، اما سازمان تاکسیرانی شهر تهران علاوه بر اینها برنامه‌های ویژه رفاهی هم برای رفاه تاکسیران‌های زحمتکش تهرانی درنظر گرفته است که تا پاسی از شب در خیابان‌های شهر مشغول خدمت‌رسانی به شهروندان هستند.
از آنجا که اغلب تاکسیرانان میانسال هستند، موضوع بیمه تکمیلی این عزیزان به‌صورت جدی مورد توجه قرار گرفت. از آنجا که کار کردن با اینترنت برای برخی از تاکسیرانان که 70سال یا بیشتر سن دارند راحت و آسان نیست، در ادامه تاکسیران‌هایی که موفق به ثبت‌نام در طرح بیمه تکمیلی نشده‌اند؛ شناسایی می‌شوند تا تحت پوشش قرار گیرند. انعقاد قرارداد با مراکز تعمیرگاهی برای ارائه خدمات ویژه به تاکسی‌ها، بحث تامین قطعات یدکی و همچنین سفرهای زیارتی و سیاحتی و... برای خانواده بزرگ تاکسیرانی از دیگر برنامه‌های ما در سال 1403است که اطلاع‌رسانی می‌شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید