• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 14 فروردین 1403
کد مطلب : 221356
+
-

نمایش سریال«حشاشین» حساسیت‌های تاریخی درباره تاریخ اسماعیلیه را زنده کرد

تصویر حسن صباح یا جنجال بزرگ

تصویر حسن صباح یا جنجال بزرگ

از همان آغاز تولید مخفیانه معلوم بود که مجموعه تلویزیونی «حشاشین» جنجالی خواهد بود. سریالی که به زندگی و مبارزات حسن صباح چهره ناشناخته تاریخ ایران و جهان اسلام می‌پردازد.
سریال «الحشاشین» به نویسندگی عبدالرحیم کمال، کارگردانی پیتر میمی که از تلویزیون کشور مصر در شب‌‌های ‌ماه رمضان در حال پخش است و در بسیاری از کشور‌های عربی و ایران دیده می‌شود. تعداد زیادی از ستارگان سینما و تلویزیون جهان عرب در این سریال بازی می‌کنند که از مهم‌ترین دلایل اقبال عمومی در کشور‌های عربی به آن است. کریم عبدالعزیز، نیکلاس موواد و فتحی عبدالوهاب از چهره‌هایی هستند که حضورشان در هر سریال عربی باعث اشتیاق تماشاگران برای تماشای آن است. تولید سریال در سکوت خبر ی 2سال به طول انجامید. ابتدا قرار بود «حشاشین» در‌ماه مبارک رمضان سال گذشته پخش شود اما تداوم فیلمبرداری نمایش آن را به تعویق انداخت. سفر گروه تولید به مالت و قزاقستان برای فیلمبرداری بسیاری از سکانس‌های پر زد و خورد و تعقیب و گریز‌های فراوان و جنگ‌های پی‌در‌پی علت اصلی طولانی‌شدن تولید این سریال اعلام شده.
یک هفته قبل از آغاز‌ماه رمضان با نمایش آنونس‌های سریال جنجال شروع شد. بحث در رسانه‌های عربی بالا گرفت. ریشه مجادلات مستندبودن روایت تاریخی سریال از زندگی حسن صباح بود. که بدون شک همچنان ادامه خواهد داشت. در ایران تاکنون همه قسمت‌های پخش شده حشاشین زیرنویس شده و در اغلب کانال‌ها بارگذاری شده. از سوی دیگر برخی مورخان ایرانی ساکن کشور‌های اروپایی در برخی رسانه‌های عربی از روایت تاریخی «حشاشین» ایراد گرفته‌اند.منابع اندک درباره زندگی  شخصیت مشهور قرن 5 و 6 هجری که با رویکرد‌های متفاوت عباسیان را به چالش کشید و قدرت‌ها را به وحشت انداخت و روش‌های منحصر
 به فردی از مبارزه را پی افکند، وجود دارد. با این همه سازندگان سریال با هوشمندی جذابیت‌های روایت تصویری از زندگی حسن صباح را با روش‌های روایی مؤثر و استفاده ماهرانه از جلوه‌های ویژه میدانی و رایانه‌ای را بالاتر از یک داستان تاریخی بالاتر برده‌اند و به پدیده سریال‌های عربی‌ماه رمضان تبدیل شوند.در شبکه‌های اجتماعی فارسی واکنش‌های اولیه به «حشاشین» نشان می‌دهد که بسیاری از کاربران ایرانی مشغول تماشای سریال هستند و سرنوشت قهرمان آن را دنبال می‌کنند. بدون شک جنجال «حشاشین» ادامه خواهد داشت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید