• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 27 اسفند 1402
کد مطلب : 221219
+
-

چرا بعضی‌ها هپاتیت می‌گیرند؟

پروانه بندپی؛ روزنامه‌نگار

هپاتیت، یک بیماری کبدی است که اگر دیر تشخیص داده شود، می‌تواند منجر به مرگ فرد شود. این بیماری علائم واضحی ندارد و ممکن است فرد سال‌ها درگیر آن باشد اما خودش نداند و همین چراغ خاموش بودن بیماری می‌تواند منجر به مرگ فرد شود.
طبق آمارهای موجود، ۹۶درصد مرگ‌های ناشی از تمامی هپاتیت‌ها مربوط به هپاتیت نوع B است؛ هرچند واکسن این نوع هپاتیت در دنیا و ایران وجود دارد. آمار ابتلا به هپاتیت B در جهان، رقمی حدود ۲۵۷میلیون نفر است و در ایران تقریبا ۱.۵میلیون نفر به هپاتیت B مبتلا هستند.کنترل این ویروس تا جایی اهمیت دارد که وزارت بهداشت از آغاز اجرای طرح کنترل بیماری هپاتیت B از مهرماه سال ۱۴۰۳ خبر داده است.
هپاتیت انواع مختلفی دارد؛ هپاتیت‌های E، D، C، B، A که خانواده هپاتیت‌های ویروسی محسوب می‌شوند و قابل سرایت هستند؛ هپاتیت الکلی که بر اثر افراط در مصرف الکل بروز می‌یابد، هپاتیت ناشی از مصرف نادرست داروها و نیز هپاتیت خودایمنی نیز نوع‌های دیگر آن هستند.
فراوانی بیماری هپاتیت نسبت به جمعیت کشور بالا نیست و کمتر از 2درصد جمعیت کشور به هپاتیت B مبتلا هستند که بالاترین آمار ابتلا را در خانواده هپاتیت‌ها به‌خود اختصاص می‌دهد. اما چرا آمار ابتلا به هپاتیت نوع B بالاتر از سایر انواع هپاتیت است و چرا بعضی‌ها به آن مبتلا می‌شوند؟
دکتر امیرعلی سهراب‌پور، فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در این‌باره به همشهری‌ می‌گوید: هپاتیت (Hepatitis) نوعی بیماری التهاب کبد است که باعث ایجاد درد و تورم در داخل بافت کبد می‌شود و در بیشتر موارد بر اثر عفونت ویروسی ایجاد می‌شود؛ اما عوامل دیگری مثل عوارض برخی داروها، مصرف نادرست داروها، قرار گرفتن در معرض برخی سموم، افراط در مصرف الکل و بیماری خودایمنی هم موجب ابتلا به آن می‌شوند.
این فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد درباره نحوه انتقال ویروس هپاتیت توضیح می‌دهد: فقط هپاتیت‌های ویروسی قابل سرایت از فردی به فرد دیگر هستند که راه سرایت هرکدام از آنها هم با دیگری متفاوت است. مثلا رابطه جنسی محافظت‌نشده با فرد آلوده، تماس مستقیم با خون یا سایر مایعات بدنِ فرد آلوده، استفاده از سوزن مشترک برای تزریق دارو، انتقال از مادر باردار به جنین و... از موارد انتقال هستند. اما اگر فردی مثلا براثر مصرف دارویی دچار هپاتیت دارویی شد، قاعدتا بیماری او مسری نیست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید