• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 26 اسفند 1402
کد مطلب : 221162
+
-

آسیب زدن وندال‌ها به کتیبه‌های گنجنامه و پل‌های تاریخی اصفهان

وندالیسم این‌بار گریبان آثار و بناهای تاریخی کشور را گرفت و تخریب‌گران آثار تاریخی با پرتاب مواد انفجاری در چهارشنبه‌سوری که آیین آن در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسیده، پل‌های تاریخی اصفهان و کتیبه هخامنشی خشایارشاه در گنجنامه همدان را سیاه کردند.
از اصفهان خبر می رسد که پل‌های تاریخی این شهر که در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده‌اند، نظیر پل خواجو به دلیل برخورد مواد محترقه انفجاری دچار آسیب و بخشی از تزئینات پل‌ها تخریب شده‌اند.
به گزارش همشهری، آثار ناشی از پرتاب مواد محترقه انفجاری به پل‌های تاریخی اصفهان منجر به ایراد خسارات جزئی به این آثار شد اما در همدان کتیبه‌های خط میخی گنجنامه به‌دلیل بستر سنگی تنها سیاه شدند و آسیبی به نوشته‌های حک‌شده بر سنگ نخورده
است.
یک‌روز پس از انتشار خبر سیاه شدن کتيبه‌های هخامنشی گنجنامه همدان، وزارت میراث فرهنگی با اعزام مرمتگران آثار تاریخی سیاهی باقیمانده ناشی از انفجار مواد محترقه را از این سنگ‌نگاره باستانی پاک کرد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان نیز در این‌باره گفت: در پی پرتاب یک ترقه در چهارشنبه‌سوری به یکی از کتیبه‌های گنجنامه همدان توسط شخص یا اشخاصی و پخش دوده ناشی از آن روی کتیبه، به محض دریافت اطلاع گروه مرمت برای اصلاح وضعیت به مجموعه اعزام شد.
به گزارش اداره میراث فرهنگی استان همدان، محسن معصوم علیزاده گفت: پس از بررسی‌های کارشناسی انجام‌شده، مشخص شد هیچ آسیبی به بنا وارد نشده است و تنها دوده ناشی از این ترقه باعث ایجاد نگرانی برای فعالان میراث‌فرهنگی شده بود.
او افزود: عملیات پاکسازی دوده‌ها به پایان رسید و این کتیبه ارزشمند به حالت اولیه خود بازگشت و امیدواریم دیگر شاهد این اتفاقات نباشیم.
وی افزود: اقدامات حفاظتی لازم در شب چهارشنبه‌سوری در تمامی اماکن استان پیش‌بینی شده بود اما این اتفاق به‌صورت ناگهانی رخ داد که به محض اطلاع اقدامات بعدی انجام گرفت.
معصوم‌علیزاده تأکید کرد: حفاظت از آثار نیاکان نیازمند فرهنگ‌سازی، توجه همگانی و نیز کمک تمام آحاد مردم را می‌طلبد و امیدواریم مردم در این راستا این اداره کل را یاری رسانند.
سیدعزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در شبکه ایکس با قدردانی از تلاش مرمتگران برای پاکسازی دوده ناشی از انفجار مواد محترقه بر کتیبه هخامنشی گنجنامه اعلام کرد: میراث ناملموس روح میراث ملموس است اما هنوز راه طولانی برای فرهنگسازی میان مردم در برخورد با آثار تاریخی در پیش است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید