• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 24 اسفند 1402
کد مطلب : 221017
+
-

کشف ردپای ۳۳میلیون‌ساله پرندگان در قم

کشف ردپای ۳۳میلیون‌ساله پرندگان در قم

بقایای حاصل از ردپای پرندگان در لایه‌های 33میلیون سال پیش زمین در قم کشف شد و مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کرمان اعلام کرد: رد پای کشف‌شده پرندگان در رسوبات ۳۳ تا ۲۷ میلیون سال پیش در قم کشف شده است.
به‌گزارش روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، مهندس علی رشیدی، مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی استان کرمان اعلام کرد: حین اجرای پروژه طرح تحول زمین‌‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در پهنه قم-مرکزی و طی برداشت صحرایی برگه زمین‌‌شناسی یک‌‌پنجاه‌هزارم حسین‌آباد میش‌مست، موفق به کشف ردپای پرندگان در رسوبات این ناحیه شدیم.
وی افزود: رد پای پرندگان با سن احتمالی الیگوسن زیرین (سازند قرمز زیرین) مربوط به ۳۳ تا ۲۷ میلیون سال پیش است که توسط دکتر محمد صالحی تینونی و مهدی قربانی دهنوی از اداره‌کل زمین‌شناسی کرمان و دکتر رضا کهنسال از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در حوالی آبادی ده‌نار کشف شد. رشیدی اعلام کرد: ردپاها در قاعده سازند قرمز زیرین و روی سطح زیرین لایه ماسه‌ سنگ قرمزرنگ ریزدانه ‌ در تناوب با لایه‌های سیلتستون نهشته شده به جای مانده‌اند.
مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کرمان خاطرنشان کرد: طول بزرگ‌ترین ردپاها حدود ۳سانتی‌متر است و جدای از اثرات ردپای پرندگان، آثار فراوانی از موجودات حفار، فلوت‌کست، ریپل مارک و ترک‌های گلی از دیگر شواهد رسوب‌شناسی این لایه است.
روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور به نقل از مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کرمان اعلام کرده است: مطالعات تکمیلی این رخداد بسیار زیبای دیرینه‌شناسی برای تشخیص نوع و گونه این پرندگان به کمک متخصصان دیرینه‌شناسی در دست انجام است.

این خبر را به اشتراک بگذارید