• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
چهار شنبه 23 اسفند 1402
کد مطلب : 220876
+
-

عیدی تهرانی‌ها رسید

ناوگان حمل‌ونقل برقی جدید پایتخت رونمایی شد

گزارش
عیدی تهرانی‌ها رسید

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

تهران در مسیر تحول و برقی‌سازی‌ قرار گرفته و با تدابیر مدیریت شهری، شهروندان سال آینده شاهد تحول در بخش‌های مختلف شهر به‌ویژه حوزه حمل‌ونقل عمومی اعم از اتوبوس، تاکسی و مترو خواهند بود؛ تحولی که علیرضا زاکانی، شهردار تهران در مراسم رونمایی از ناوگان جدید حمل‌ونقل پایتخت از آن با تعبیر «بهار حمل‌ونقل تهران» یاد کرد و گفت که در این دوره با تلاش‌های صورت گرفته و انعقاد قراردادهای داخلی و خارجی سال1403 ناوگان حمل‌ونقل عمومی علاوه بر نوسازی در مسیر برقی‌سازی‌ هم حرکت می‌کند.

فعال شدن بیش از 7هزار دستگاه اتوبوس
بخش دوم کارها ناظر به حمل‌ونقل عمومی اعم از اتوبوس، تاکسی، ون و موتورکار است. شهردار تهران با اشاره به این موضوع گفت: «اکنون قرارداد 3هزاردستگاه اتوبوس برقی بسته شده که 500دستگاه آن مربوط به شرکت‌های داخلی و 2500دستگاه هم شرکت‌های خارجی است. همچنین قرارداد 2هزار دستگاه اتوبوس دیزل هم منعقد شده که داخلی هستند. در مجموع قرارداد 5هزار دستگاه اتوبوس بسته شده است که تا پایان سال آینده وارد ناوگان می‌شوند.» به‌گفته او، 6‌ماه پس از دادن پیش‌پرداخت، 2500دستگاه اتوبوس خارجی وارد می‌شوند. علیرضا زاکانی با اشاره به اتوبوس‌های فعال عنوان کرد: «اکنون حدود 3هزار و 200اتوبوس در ناوگان تهران وجود دارد که 2هزار و 100دستگاه در خطوط فعال هستند. سال آینده با تحویل اتوبوس‌های داخلی و خارجی، اتوبوس‌های فعال در خطوط 10برابر می‌شوند و بیش از 7هزار دستگاه اتوبوس فعال خواهند بود.»

افزایش دوبرابری ظرفیت مترو
باید خدمت‌رسانی شایسته‌ای به مردم داشته باشیم تا از شرایط سختی که امروز در حوزه حمل‌ونقل گرفتار آن شده‌ایم، رهایی یابیم. شهردار تهران در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب اقدام به تشریح اهم برنامه‌ها در حوزه حمل‌ونقل کرد و گفت: «در چند بخش کارها را پیگیری می‌کنیم تا شرایط کنونی بهبود یابد. در ناوگان ریلی سال آینده هم خطوط جدید شروع به کار می‌کنند و هم موضوع ناوگان (قطار) در دستور کار قرار دارد و تلاش می‌کنیم سال آینده ظرفیت ناوگان مترو را تا دوبرابر افزایش دهیم.» علیرضا زاکانی در ادامه تأکید کرد: «سعی داریم کاری که طی 25سال انجام شده را ما در 4سال به سرانجام برسانیم.»

خدمت‌رسانی با تاکسی‌های برقی
قرار است 27هزارو500دستگاه تاکسی برقی وارد شود. زاکانی این موضوع را بیان و عنوان کرد: «از این تعداد 2هزارو500دستگاه تاکسی‌ شاسی هستند که در خطوط فرودگاهی و استفاده‌های خاص بهره‌برداری می‌شوند و 25هزار دستگاه تاکسی هم به  شهر اختصاص داده می‌شود. علاوه بر این موارد 2هزار و 500دستگاه تاکسی هم وزارت صمت به تهران اختصاص داده که در مجموع تعداد تاکسی‌ها به 55هزار دستگاه می‌رسد.» به‌گفته شهردار تهران 27هزار و 500دستگاه تاکسی برقی توسط تاکسیرانی در معوض با تاکسی‌های فرسوده به تاکسیرانان واگذار می‌شود.

نوسازی ون‌ها بعد از 17سال
ون‌های تهران پس از 17سال نوسازی می‌شوند. شهردار تهران این مطلب را بیان کرد و گفت که اکنون 2هزار دستگاه ون در شهر فعال هستند. قرارداد تامین 10هزار دستگاه ون هم منعقد شده که این ون‌ها، 10‌ماه پس از واریز پول تحویل داده می‌شوند و جایگزین ون‌های فرسوده خواهند شد.

تأمین موتور از شرکت‌های داخلی و خارجی
در تهران حدود 2میلیون و 500دستگاه موتورسیکلت پلاک شده است. زاکانی در ادامه صحبت‌هایش این موضوع را مطرح کرد و گفت: «قرار است 15هزار دستگاه موتور از 3شرکت داخلی خریداری کنیم و 150هزار دستگاه هم از شرکت‌های خارجی تامین ‌شود.» شهردار تهران در پایان تأکید کرد: «سعی داریم بعد از تامین ناوگان از طریق قراردادهای خارجی مباحث داخلی‌سازی‌ را شروع کنیم. برای تحقق این کار، قطعا ورود تکنولوژی پیگیری و ناوگان در حوزه مترو، اتوبوس و تاکسی را داخلی‌سازی‌ می‌کنیم.»





 

این خبر را به اشتراک بگذارید