• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 23 اسفند 1402
کد مطلب : 220868
+
-

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی:

طرح «زندگی با آیه‌ها» را جدی بگیرید!

طرح «زندگی با آیه‌ها» را جدی بگیرید!

 «قرائت‌ها و تلاوت‌های آیات قرآن ارزش و جایگاه والایی دارند و باید به آن اهمیت ویژه داد. همه ما نگاهمان نسبت به حج و نماز با زکات متفاوت است، درحالی‌که همه آنها از اصول دین هستند.»
حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی با بیان این مطلب در جمع مسئولان نهادها و جریان‌ها قرآنی طرح هم‌افزای «زندگی با آیه‌ها»درباره اجرای طرح زندگی با آیه‌ها می‌گوید: «پیامبر فرمود کتاب الهی و عترت من نباید از هم جدا شوند، اما در حال حاضر این دو امر را تفکیک‌شده می‌بینیم. این اجرای طرح زندگی با آیه‌ها را باید ادامه بدهید، اما خودتان یک منبع فکری داشته باشید.
قرآن همه‌‌چیز ما‌ست، قرآن را نور چشم باید قرار داد. باید امور قرآنی را بازنگری کنیم و تفسیر آن را بفهمیم و برای این امر باید به‌عنوان مثال، از تفسیر نمونه استفاده کنیم. همچنین اگر می‌خواهید کلاس‌داری کنید، تفسیر نور می‌تواند به شما کمک کند.»
این مفسر قرآن با بیان اینکه باید برای فهم مردم ارزش و جایگاه قائل شویم، می‌گوید: «تدبر در قرآن باید از جزء به کل باشد؛ یعنی از فروع به اصول باشد، از زمان استفاده کنید و کار را تعطیل نکنید.»
حجت‌الاسلام قرائتی با تقسیم‌بندی برنامه‌های تربیتی-اجتماعی و اشاره به اینکه به برخی برنامه‌ها نیاز نیست و هزینه‌بر است و برخی نیز مبنای فکری صحیح ندارد و کنار گذاشته می‌شوند، اما برخی کارها و برنامه‌ها که مهم و ضروری هستند باید مدیریت شوند، توضیح می‌دهد: «ماه رمضان مثل کبریت است. کبریت بعد از روشن‌شدن، سریع خاموش می‌شود لذا باید سریع آن را به گاز برسانید و آن را روشن کنید. گاز هم به غذا و غذا هم به انسان وصل است و انسان نیز به خدا متصل است. بر این اساس است که باید از فرصت رمضان بهره‌برد.»
او می‌افزاید: «برخی از ما قرآن را علم نمی‌دانیم، اما امام رضا(ع) می‌فرماید قرآن علم واقعی است. لذا کار برای قرآن را باید جدی بگیرید. تفسیرهای قرآن ما برای خواص هستند. باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که هم عوام متوجه شوند و هم خواص بپسندند.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید