• پنج شنبه 7 تیر 1403
  • الْخَمِيس 20 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 27
دو شنبه 21 اسفند 1402
کد مطلب : 220707
+
-

دختران ماه امام رضاع

گزارشی از جشن تکلیف دختران امام رضایی ایران

گزارش
دختران ماه امام رضاع

علی ترابی-دبیر گروه فرهنگ‌شهر

مریم در یکی از روستاهای دورافتاده عجب‌شیر آذربایجان شرقی زندگی می‌کند و زینب در شهرستان تیران‌وکرون اصفهان؛ تصور اینکه هر دوی آنها جشن تکلیف‌شان را با هدیه امام رضایی آغاز کنند کمی رویایی است، اما به همت خادمان بارگاه  امام رضا(ع) این رویا محقق و نه ‌تنها مریم و زینب، که مریم‌ها و زینب‌های دیگری در سراسر ایران عزیزمان هم، میهمان ویژه طرح «دختر ماه» شدند و چادر سفیدی بر سر کردند که هدیه متبرک آقا برای آنهاست.

اشک شوق مریم در روستای دورافتاده عجب‌شیر
داستان مریم را خادمان کانون خادمیاری بانوان و خانواده شهرستان عجب‌شیر برای‌مان روایت می‌کنند: «صبح روز جمعه به همراه تعدادی از خادمیاران، برای برگزاری جشن تکلیف چند دختر تازه‌مکلف شده شهرمان عازم روستاهای دورافتاده شدیم. مقصد اول‌مان روستای حوری بود. قبل ازحرکت با خانواده‌هایی که قرار بود آن روز میهمان‌شان باشیم، ازجمله خانواده دخترکی به نام مریم، هماهنگ کردیم. وقتی به روستا رسیدیم مادربزرگ مریم برای استقبال از ما آمده بود و وقتی پرچم سبز حرم امام رضا(ع) را دید، گفت: «یعنی امام رضا (ع) به یاد ما هم بوده؟» جلو آمد، پرچم را بوسید و با حالی عجیب به آقا سلام داد: «سلام آقای غریب!» در بین راه قصه خانواده‌شان را برای‌مان بازگو کرد. پدر و پدربزرگ مریم از دنیا رفته بودند و مادرش هم به‌خاطر سوختگی خانه‌نشین شده بود و توان کارکردن با دستانش را از دست داده است. پیاده از کوچه‌پس‌کوچه‌هایی که پر از گل و لای بود، اما صمیمیت در چشمان رهگذرانش موج می‌زد عبور کردیم  وبه خانه رسیدیم. وقتی مریم را دیدیم و به او گفتیم امام رضا(ع) برای جشن تکلیفش هدیه فرستاده، روی چهره معصومش لبخندی نشست و اشک در چشمانش حلقه زد. با سر کردن چادری که هدیه امام رضا(ع) بود شبیه ‌ماه زیبایی شد که خانه را غرق نور کرد.

کمی دورتر، در استان اصفهان
داستان زینب، که خادمان کانون خادمیاری بانوان و خانواده اصفهان روایت کرده‌اند هم بسیار دلنشین است: «مقصدمان شهرستان تیران‌وکرون اصفهان بود و اهدای هدیه امام رضایی جشن تکلیف به دخترکی به نام زینب. وارد خانه که شدیم بیش از هر چیز نگاه و هیجان زینب بود که منتظر بود ببیند چه کسانی به خانه‌شان آمده‌اند. زیاد منتظرش نگذاشتیم و به او گفتیم: «زینب جان! ما از طرف امام رضا(ع) و به افتخار شما آمده‌ایم، دختر ماه». برادرش، حسین، این طرف و آن طرف می‌رفت و هوش و حواسش به بادکنک‌هایی بود که سجاده را رنگارنگ کرده بودند. مادر و پدر اما، حیرت زده بودند و بغض‌شان نمایان بود. بغض مادر ترکید و چند لحظه بعد سر صحبت را باز کرد: «پارسال که بارندگی زیادی داشتیم، سقف چوبی و خشتی اتاق‌مان نشست کرد اما توان مالی تعمیر کردنش را نداشتیم. یک روز که بچه‌ها مشغول بازی در اتاق بودند، بخشی از سقف ریزش کرد و در آن لحظه ناخودآگاه فقط اسم امام رضا(ع) را فریاد زدم و خواستم که بچه هایم را نجات دهند. اصلا باورم نمی‌شد در یک لحظه انگار دستی سقف را گرفت و مانع ریختنش شد. لطف امام غریب را بارها در زندگی‌ حس کرده بودم و حالا هم انگار دوباره شامل حال‌مان شده و زینب من، هدیه جشن تکلیفش را از امام رضا(ع) گرفته...».

جشن تکلیف خاطره‌ساز برای دختران ایران

مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی از رهگذر اجرای طرحی ابتکاری با عنوان «دختر ماه» با محوریت برگزاری جشن‌های تکلیف خانگی ویژه دختران 9ساله در اقصی نقاط کشور، درصدد تربیت بانوان مؤمن و نسل انقلابی برآمده است. امسال هم جشن‌های ویژه این رویداد در حرم مطهر رضوی و شهرهای مختلف کشور برگزار شد و تاکنون بیش از 20هزار دختر تازه‌مکلف در این طرح شرکت کرده‌اند. این جشن‌های تکلیف داستان‌های شنیدنی بسیاری دارد، همچون داستان مریم و زینب که شنیدنش از زبان خادمان و خادمیاران امام رضا(ع)، حال دل‌مان را خوب می‌کند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید