• سه شنبه 8 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 20 ذی القعده 1445
  • 2024 May 28
یکشنبه 20 اسفند 1402
کد مطلب : 220581
+
-

کاسبی با خون کودکان

جنگ غزه برای شرکت‌های آمریکایی با سودهای سرشار مالی همراه بوده است

گزارش
کاسبی با خون کودکان

رضا عمویی-روزنامه‌نگار

جنگ غزه و خونریزی بی‌سابقه‌ای که از 7 اکتبر، یعنی 5‌ماه پیش در یکی از متراکم‌ترین مناطق زمین رخ داد، نتیجه اصلی خود را در بازارهای سهام آمریکا نشان داد.
از زمان آغاز جنگ غزه، ارزش سهام بسیاری از شرکت‌های اسلحه‌سازی‌ بزرگ آمریکا با رشد قابل توجه همراه بوده و به‌نظر می‌رسد خونریزی بیش از 30هزار نفری رژیم صهیونیستی در باریکه غزه برای صدها شرکت آمریکایی و غربی آب و نان داشته است.‌


رشد ارزش سهام سلاح‌سازان آمریکایی
رشد سهام شرکت‌های اسلحه‌سازی‌ آمریکا همزمان با آغاز جنگ غزه، بزرگ‌ترین نشانه سودهای مالی سرشار آمریکایی‌ها در نتیجه جنگ غزه است. آمار ذیل رشد سهام شرکت‌های بزرگ اسلحه‌سازی‌ آمریکا را در 2‌ماه اول نشان می‌دهد، اما با سپری شدن 5‌ماه از جنگ نرخ این سودها احتمالا چندبرابر شده است:
رشد 8.6 درصدی سهام ابرشرکت تسلیحاتی لاکهید مارتین: این شرکت به عنوان سازنده هواپیماهای F-35 و F-16 آمریکا در کمتر از 2ماه از آغاز جنگ غزه، 8.6 درصد به ارزش 110 میلیارد دلار در بازار سهام نیویورک کسب سود کرد.
رشد 4.7 درصدی سهام شرکت ریتون: این شرکت سیستم های رادار و موشکی از جمله موشک های گنبد آهنین را تولید می کند و در 50 روز نخست جنگ غزه شاهد افزایش 4.7 درصدی سهام خود به ارزش 106 میلیارد دلار بود.
رشد 8.1درصدی نورثروپ گرومن: این شرکت تولید تخصصی سیستم‌های هوایی و رادار را برعهده دارد و در کمتر از 2‌ماه اولیه جنگ با افزایش 8.1درصدی سهام خود به ارزش کل 71میلیارد دلار مواجه شد.

صادرات محرمانه
گزارش «کمیته خدمات دوستان آمریکا» که یک نهاد غیردولتی منتقد کاخ سفید است، حکایت از آن دارد که دولت بایدن پس از طوفان‌الاقصی تسلیحات موردنیاز اسرائیل را محرمانه به‌دست تل‌آویو رسانده تا از بررسی‌های کنگره و نظارت افکارعمومی در امان باشد. این گزارش می‌گوید اندک زمانی پس از آغاز جنگ در 7اکتبر، آمریکا این کمک‌های محرمانه را به‌دست اسرائیل رسانده است؛ 10هزار تن سلاح در 244هواپیمای باری و 20کشتی آمریکایی به مقصد اسرائیل. این کمک‌ها علاوه بر 3.8میلیارد دلار وجه نقدی است که واشنگتن سالانه به ارتش اسرائیل می‌دهد و اسرائیل موظف است از این پول برای خرید تسلیحات در آمریکا استفاده کند.

کدام سلاح از کدام شرکت؟
در فهرست ذیل نام شرکت‌های اسلحه‌سازی‌ آمریکا که با صادرات سلاح به اسرائیل در اشغال و جنایت جنگی غزه شریک بودند را مورد بررسی قرار داده‌ایم و تلاش کردیم تا نشان دهیم که هرکدام از شرکت‌های اسلحه‌سازی‌ کدام تسلیحات یا تجهیزات نظامی مورد نیاز ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ غزه را تامین کرده‌اند:




 

این خبر را به اشتراک بگذارید