• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 20 اسفند 1402
کد مطلب : 220570
+
-

رئیس اتحادیه قنادان تهران:

شیرینی عید گران نمی‌شود

روال معمول بازار این است که وقتی تقاضا برای کالایی زیاد می‌شود، قیمت‌ها بیشتر می‌شود، اما امسال شب عید قیمت شیرینی قرار نیست تغییر کند. این خبر را رئیس اتحادیه قنادان تهران به همشهری می‌دهد و می‌گوید: هیچ تغییر قیمتی برای شیرینی عید نوروز نخواهیم داشت. علی بهره‌مند با بیان اینکه از اوایل سال1400 نرخ‌گذاری مصوب برای شیرینی حذف شده، می‌گوید: بر این اساس، ما دیگر برای شیرینی قیمت دستوری نداریم و قیمت‌گذاری به‌خود واحدهای صنفی واگذار شده است، اما با این حال اگر کمبود و گرانی در بحث مواد اولیه رخ ندهد برای شب عید افزایش قیمت نخواهیم داشت.
عامل مهم تعیین‌کننده قیمت شیرینی، قیمت مواد اولیه است. در سال‌های گذشته به تناسب افزایش قیمت مواد اولیه مانند روغن، شکر، خامه و پسته، قیمت شیرینی هم افزایش پیدا کرد. رئیس اتحادیه قنادان تهران در پاسخ به اینکه وضعیت بازار مواد اولیه تولید شیرینی چگونه است، می‌گوید: جز شکر در بقیه مواد اولیه طی یک ‌ماه اخیر تغییر و افزایش قیمت نداشته‌ایم، اما قیمت شکر در روزهای اخیر افزایش یافت که باعث شد شیرینی نسبت به روزهای قبل گران‌تر شود.
بهره‌مند با بیان اینکه در حال حاضر همکاران ما شکر را به نرخ بازار آزاد خریداری می‌کنند، عنوان می‌کند: به‌رغم گرانی شکر، اما قیمت شیرینی فعلا تغییر نخواهد کرد چون به هر حال قیمت شیرینی نسبت به گذشته بالا رفته و هر چه گران‌تر شود ریزش تقاضا بیشتر و خریدار کمتر می‌شود؛ برای همین همکاران ما برای اینکه بتوانند مشتری خود را حفظ کنند ناچارند با همین قیمت‌ها پیش بروند، اما اگر مواد اولیه خیلی گران شود، چاره‌ای نداریم جز اینکه ما هم قیمت‌ها را بالا ببریم.

کیفیت بهتر، قیمت بیشتر
قیمت شیرینی در قنادی‌های شهر تهران ثابت نیست و از مغازه‌ای به مغازه دیگر متفاوت است. رئیس اتحادیه قنادان تهران در پاسخ به اینکه واحدهای قنادی بر چه اساسی نرخ‌ها را تعیین می‌کنند،‌ عنوان می‌کند: قیمت شیرینی براساس مواد اولیه‌ای که شیرینی‌پزان استفاده می‌کنند، تعیین می‌شود. بر این اساس، هرچه مواد اولیه با کیفیت بالاتری برای پخت کیک و شیرینی استفاده شود طبیعتا قیمت‌ها هم بالاتر می‌رود. علاوه بر مواد مصرفی برای پخت شیرینی، میزان عرضه و تقاضا هم در تعیین قیمت‌ها تأثیرگذار است.
بهره‌مند با تأکید بر اینکه اتحادیه، نظارت کاملی بر واحدهای قنادی سطح شهر دارد، عنوان می‌کند: اگر کسی نسبت به قیمت و کیفیت محصولات واحدهای قنادی شاکی بود، می‌تواند شکایت خود را با اتحادیه در میان بگذارد و اگر بی‌کیفیتی و گرانفروشی واحدی محرز شود به تعزیرات ارجاع می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید