• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 20 اسفند 1402
کد مطلب : 220568
+
-

عابربانک‌ها دیگر جادویی نیستند

15سال است که سقف برداشت نقدی از عابربانک‌ها 200هزار تومان است‌

پول
عابربانک‌ها دیگر جادویی نیستند

با گذشت 15سال از زمان تعیین سقف برداشت 200هزار تومانی و روند نرخ تورم، بانک مرکزی همچنان بر افزایش این نرخ مقاومت می‌کند. اگر نرخ تورم مرکز آمار و بانک مرکزی را مبنا قرار دهیم، الان سقف برداشت از خودپردازها باید بین 5تا 6میلیون تومان باشد. البته در طول چند سال اخیر بانک مرکزی به‌صورت مقطعی انعطاف به خرج داده و مثلا در ایام سفرهای اربعین، سقف برداشت نقدی از خودپردازها را در مرزها افزایش می‌دهد و یا در روزهای منتهی به پایان سال و تعطیلات نوروزی این سقف را بالاتر می‌برد.
 به گزارش همشهری، حالا که کمتر از 10روز تا پایان سال باقی‌ مانده  مشخص نیست که آیا امسال هم سقف برداشت از خودپردازها بالاتر می‌رود یا نه؟

راز مخالفت بانک مرکزی
10سال پیش بود که ناصر حکیمی، معاون وقت فناوری‌های نوین بانک مرکزی دلیل مخالفت با افزایش سقف برداشت از خودپردازها را فرسوده بودن بخش زیادی از ایران‌چک‌ها و اسکناس‌های در جریان اعلام کرد که به‌گفته او، قابلیت استفاده در دستگاه‌های خودپرداز را ندارند. استدلال دیگر بانک مرکزی امکان استفاده از کارت‌های بانکی به جای پول نقد در معاملات روزمره است. اسفند سال گذشته، اما مهران محرمیان، معاون فنی فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت که هرساله در روز‌های پایانی سال سقف برداشت‌ها را به‌صورت درون بانکی افزایش می‌دهیم و امسال نیز در دستور کار است و پس از ابلاغ مصوبه اقدامات لازم انجام می‌شود. ثبات 15ساله در برداشت عابربانکی وافزایش نیافتن سقف برداشت از خودپردازها البته برای بسیاری از مردم گرفتاری ایجاد می‌کند به این دلیل که در روزهای پایانی سال با توجه به نیاز شدید مردم به خریدهای خرد و مبادلات نقدی، ضرورت افزایش برداشت بیشتر احساس می‌شود. گذشته از اینکه ممکن است در روزهای باقیمانده تا پایان سال، بانک مرکزی سقف برداشت از خودپردازها را به‌صورت موقت افزایش دهد، همچنان این سؤال باقی می‌ماند که آیا تثبیت سقف برداشت به‌مدت 15سال روی 200هزار تومان منطقی است؟ شهریور امسال بود که بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی به‌منظور ارائه خدمات مطلوب‌تر به زائران اربعین حسینی، برداشت نقدی روزانه از خودپردازهای ثابت و سیار به‌صورت درون بانکی و شتابی مستقر در مسیر تردد زائران در پایانه‌های استان‌های مرزی را از یکم تا بیست و پنجم شهریور تا سقف 500هزار تومان افزایش داد.

کارت به کارت، افزایش تا 10میلیون
30اردیبهشت سال 1399هم این بانک سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت را از 3میلیون به 10میلیون تومان افزایش داد اما همچنان بر تثبیت سقف برداشت نقدی از خودپردازها روی عدد 200هزار تومان پافشاری‌کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید