• یکشنبه 4 آذر 1403
  • الأحَد 22 جمادی الاول 1446
  • 2024 Nov 24
یکشنبه 20 اسفند 1402
کد مطلب : 220549
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/nZWBP
+
-

مشکلات گذشته یک‌شبه جبران‌شدنی نیست

نگاه
مشکلات گذشته یک‌شبه جبران‌شدنی نیست

مسعود درستی؛ مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه

 ۲۵ سال است که متروی تهران به مردم خدمت‌رسانی می‌کند. متروی تهران در این مدت روز‌های پرفرازونشیبی را تجربه کرده، اما همواره خدمات ویژه‌ای به مردم تهران و استان البرز ارائه داده است. امیدواریم توسعه شبکه متروی تهران از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در نقطه ایده‌آل و بهینه قرار گیرد تا مردم تهران بتوانند به‌طور کامل از این شبکه زیرزمینی حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند. آنچه مشخص است مشکلات و عقب‌ماندگی‌های گذشته مترو یک‌شبه و در کوتاه‌مدت جبران‌شدنی نیست و زمان‌بر است. از سال 1395 قرار بود ۶۳۰ واگن قطار جدید به متروی تهران افزوده شود که تا همین 8‌ماه پیش معطل مانده بود. با عملیاتی و اجرایی شدن این قرارداد، تقریبا از اواخر سال آینده شاهد ورود و سرویس‌دهی نخستین سری از این قطار‌ها در متروی تهران خواهیم بود. تا رسیدن قطار‌های جدید باید ناوگان فعلی مترو را به شکلی مدیریت کرد که کمترین مشکلات را در خطوط مختلف داشته باشیم. بنابراین اورهال قطارها طبق برنامه درحال انجام است و این هفته از ۳ تا ۴ قطار DC و همچنین ۴ قطار AC که اورهال اساسی شده‌اند و به خطوط مختلف متروی تهران تعلق دارند، رونمایی می‌شود. واگن‌های DC به خط ۲ مربوطند و AC‌ها نیز برای دیگر خطوط متروی تهران استفاده می‌شوند.
درباره حوادث و خرابی‌های متعدد در ایستگاه‌ها و خطوط متروی تهران نیز اصلا نواقص کار را که نتیجه مسائل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری‌اند، انکار نمی‌کنیم. همچنین پذیرای همه انتقاد‌هاییم، به شرط آنکه رنگ‌وبوی سیاسی نداشته باشند. مجموعه‌ای که تجهیزات الکترونیکی و برقی دارد همیشه باید خود را به یک سری پروتکل‌ها مقید کند. طبعا تجهیزات الکترونیکی همیشه در معرض حادثه‌اند. در مورد اتفاقی که در ایستگاه شوش افتاد، در کمیسیون سوانح یک جلسه برگزار شد. درباره علت اصلی بروز حادثه کارشناسان هنوز به جمع‌بندی قطعی نرسیده‌اند که بتوانیم دلیل آن را به شکل رسمی اعلام کنیم.  درمورد قطار ۲۱۹ هم که در خط تست صادقیه دچار حادثه شد، هنوز کمیسیون به جمع‌بندی نرسیده است، اما ظاهرا برخی به جمع‌بندی رسیده‌اند و می‌گویند کارنکردن ترمزهای قطار علت بروز حادثه بوده است! بنابراین شاید بهتر باشد دوستان کمیسیون سوانح را تعطیل کنند و برای نظرات کارشناسی و فنی به این عزیزان رجوع کنیم! اطلاع ندارم و نمی‌دانم دوستان درباره علت بروز این حوادث چطور و چگونه به جمع‌بندی نهایی رسیده‌اند، اما در حوادثی که در ایستگاه‌های صادقیه و شوش داشتیم، کمیسیون سوانح درباره علت بروز حادثه برای قطار ۲۱۹ احتمالا تا پایان سال به جمع‌بندی خواهد رسید. چون این موضوع بسیار خاصی بوده و اتفاق مهمی رخ داده است، قطعا تلاش می‌کنیم تا پایان سال به جمع‌بندی برسیم و دلیل اصلی بروز حادثه را اطلاع‌رسانی کنیم. درباره علت حادثه پست برق شوش هم احتمالا کمیسیون در ابتدای سال آینده به جمع‌بندی برسد، اما با توجه به تجهیزاتی که در انبارها و جاهای دیگر داریم متروی تهران روزانه ۲هزار و ۲۰۰ حرکت دارد؛ یعنی اگر یک درصد خرابی هم داشته باشیم باید در ۲۲ حرکت اختلال ایجاد شود، اما اصلا چنین آماری در متروی تهران نداریم که ۲۲ حرکتمان در روز مختل شود. شاید ۲، ۳ یا حداکثر ۴ حرکت روزانه دچار افت فشار شوند که این هم طبیعی است. شاید اسفند‌ماه و پیک افزایش مسافر در پایان سال باعث شده است رسانه روی این موضوع حساس‌تر شود و ما هم اعتراضی نداریم، اما عرض من به مردم عزیز تهران و استان البرز این است که اسفندماه هر سال اوضاع مترو اینگونه است.  با حضور گسترده مردم در بازار، بهشت زهرا و... ما با پیک شدید مسافر روبه‌روییم. امسال در همین‌ماه نسبت به ‌مدت مشابه پارسال حدود ۹درصد افزایش مسافر داشتیم. عکسی از بیرون ایستگاه ۱۵ خرداد در اسفند پارسال وجود دارد که ازدحام جمعیت به اندازه‌ای است که بیننده در نگاه اول تصور می‌کند یا مردم برای راهپیمایی و گردهمایی آمده‌‌اند، یا تصویر برشی از راهپیمایی ۲۲ بهمن است. البته این شلوغی و ازدحام در اسفند‌ماه طبیعی است زیرا مردم به استقبال بهار، عید و ‌ماه رمضان می‌روند. با توجه به افزایش مسافران و مخاطبان مترو، حساسیتی که این روزها درباره مترو وجود دارد، طبیعی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید