• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 20 اسفند 1402
کد مطلب : 220552
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qjWGk
+
-

2 بهار در تهران

معاون شهردار تهران از اجرای‌برنامه‌ «بهار ایران-بهار قرآن» در ماه رمضان و نوروز تهران خبر داد

گزارش
2 بهار در تهران

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

امسال تقارن بهار قرآن و بهار طبیعت، سبب شد تا مدیران فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران برنامه‌های ویژه‌ای را برای این ایام پیش‌بینی و اجرایی کنند؛ ازاین‌رو معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران برنامه‌های رمضانی و نوروزی را در قالب پویش «بهار ایران - بهار قرآن» در مساجد و بوستان‌ها اجرا می‌کند. محمدامین توکلی‌زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران دیروز در نشست خبری به تشریح برنامه‌های رمضانی و نوروزی پرداخت.

برپایی محافل قرآنی در مساجد
غبارروبی و تنظیف و آماده‌سازی مساجد از مهم‌ترین موضوعاتی است که از چند روز پیش با حضور گسترده مردم آغاز شده است. حدود 2هزار محفل قرآنی در مساجد محلات خواهیم داشت و مسابقه 30روز 30درس هم با محوریت مساجد برگزار می‌شود. همچنین امسال محور پویش‌های قرآنی سوره ابراهیم است و قرارگاه تعلیم‌وتربیت برنامه‌های نوروزی در مساجد را پیگیری می‌کند.

اجرای برنامه توسط گروه‌های فرهنگی
برنامه‌های فرهنگی و قرآنی متنوعی برای ایام رمضان پیش‌بینی‌شده که برخی از آنها با برپایی استیج در بوستان‌ها و معابر عمومی اجرا می‌شوند. گروه‌های فرهنگی و هنری مانند گروه‌های سرود و نمایش هم در این برنامه‌ها حضور دارند. همچنین فعالیت‌های ورزشی و بازی‌های بومی و محلی هم در محلات خواهیم داشت.

دهکده‌های رمضانی
امسال دهکده‌های بهاری میزبان برنامه‌های رمضانی و نوروزی خواهند بود. به‌صورت متمرکز 4پهنه (فرهنگسرای خاوران، بوستان لاله، اراضی عباس‌آباد و برج میلاد) پیش‌بینی شده که هر شب میزبان شهروندان خواهند بود. علاوه بر آن در هر یک از مناطق هم یک بوستان بزرگ و محوری (22بوستان در تهران) برای فعالیت‌های رمضانی و نوروزی تعیین شده‌اند.

حرکت کاروان‌های فرهنگی
در طرح استقبال از بهار هم کاروان‌ها و گروه‌های فرهنگی و هنری در شهر حرکت می‌کنند. این برنامه باهدف ایجاد حال خوش و شادی اجتماعی اجرا می‌شود. کاروان‌های نوروزی و کاروان‌های گل و... ازجمله مواردی هستند که در روزهای آتی شهروندان شاهد حضور آنها در خیابان‌ها و میادین تهران خواهند‌بود.

اجرای برنامه‌ها تا پاسی از شب
برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در ایام نوروز و رمضان تا پاسی از شب ادامه خواهند داشت؛ به‌عنوان‌مثال افطاری‌های ساده دقایقی پیش‌از افطار آغاز و پس از آن برنامه‌های فرهنگی و قرآنی شروع و تا پاسی از شب اجرا می‌شوند. بزرگ‌ترین سفره افطاری هم در بلوار کشاورز گسترده خواهد شد و مانند سال گذشته ظرفیت‌های مردمی و مساجد و حسینیه‌ها پای‌کار آمده‌اند و مدیریت شهری هم وظیفه پشتیبانی دارد.

توزیع کمک‌های معیشتی
در‌ ماه رمضان بسته‌های معیشتی (به ارزش 2میلیون تومان) برای خانواده‌های بی‌بضاعت پیش‌بینی شده است. با استفاده از ظرفیت مساجد، خانواده‌های نیازمند (5هزار خانواده) شناسایی شده‌اند و با محوریت مساجد هم توزیع آنها انجام می‌شود و در ایام نوروز این بسته‌ها به‌دست مستضعفان می‌رسد.

22چایخانه در مناطق
امسال علاوه بر سفره‌های افطاری، 22چایخانه با نام «محبان رضا» در مناطق 22گانه با هدف پذیرایی از روزه‌داران راه‌اندازی می‌شوند. پویش روزه اولی‌ها هم مانند سال گذشته برگزار می‌شود و از نوروزه‌داران در مناطق تجلیل خواهد شد. همچنین اکران‌های سازمان زیباسازی با محوریت نوروز در معابر صورت می‌گیرد.

گلریزان برای آزادی زندانیان
مراسم گلریزان به‌منظور آزادی زنان زندانی در‌ ماه رمضان ویژه‌برنامه‌ای است که با هماهنگی سازمان زندان‌ها و قوه قضاییه در مناطق برگزار می‌شود. این کار سبب بازگشت زنان زندانی رأی باز (زندانی دوران محکومیت خود را با اشتغال به‌کار یا خدمت بدون مأمور مراقب سپری کرده و برای خود کسب درآمد می‌کند.) به کانون خانواده‌هایشان شده و اعضای خانواده با شادی به استقبال از نوروز می‌روند.

جشن فطر در 5بوستان
جشن‌های باشکوهی به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی(ع) و عید سعید فطر و روز قدس پیش‌بینی‌شده است. 5 بوستان برای جشن بزرگ عید فطر تعیین شده که از 3 تا 5شب در این بوستان‌ها اجرا خواهیم داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید