• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 20 اسفند 1402
کد مطلب : 220525
+
-

سالِ خوب از رمضانِ خوب

پای صحبت‌های حجت‌الاسلام مسعود عالی

حجت‌الاسلام مسعود عالی درخصوص افضل اعمال در ماه مبارک رمضان می‌گوید: «امیرالمومنین از پیامبر پرسیدند افضل اعمال در ماه مبارک رمضان چیست؟ ایشان فرمودند گناه نکنید. حتی گاهی اوقات دوستان از ما می‌پرسند چه عملی باعث می‌شود برخی افراد به‌مراتب بالا برسند؟ بارها در سخنرانی‌ها عرض کردم و مجدد اینجا برای خوانندگان این روزنامه تکرار می‌کنم که برادر عزیز! خواهر عزیز! نپرس چه بکنیم بپرس چه نکنیم و این نکته مهمی است. ما کارهای خوب در زندگی بسیار انجام می‌دهیم برای مثال در همین ماه رمضان، پیامبر فرمودند نفس کشیدن و حتی خوابیدن ذکر است و ثواب دارد. ختم یک آیه قرآن در این‌ماه به اندازه ختم کامل قرآن ثواب دارد. یک رکعت نماز به اندازه ۷۰رکعت نماز در غیر از ماه رمضان ثواب دارد. خوب سؤال می‌شود در این شرایط پس ما کارهای خوب بسیار انجام داده‌ایم چرا به‌مراتب بالا نمی‌رسیم. در جواب باید بگویم بله کارهای خوب کردیم اما خرابکاری هم داشتیم. کارهایی که نباید انجام می‌دادیم انجام دادیم و آن اعمال، کارهای خوب ما را از بین بردند.»
او ادامه می‌دهد: «نکته دیگر درباره شب اول ماه رمضان است که روایت شده خداوند گناهان مومنی را که می‌خواهد روزه بگیرد ‌ همان شب اول ماه مبارک می‌بخشد. وقتی شب اول بخشیده شدید بعدش ارتقا پیدا می‌کنید. تمام درهای جهنم بسته و تمام درهای بهشت باز می‌شود. »
امسال تقارن زیبای بهار طبیعت و بهار قرآن را باید به فال نیک بگیریم و خودمان را آماده کنیم تا بیشترین بهره را از این‌ماه ببریم. باید به‌گونه‌ای از این‌ماه استفاده کنیم و متحول شویم که دعای تحویل سال از همیشه زودتر مستجاب شود. باید کاری کنیم که وقتی بعد از تعطیلات نوروزی و روزهای پایانی‌ماه مبارک رمضان خود و رفتارمان را بررسی کردیم سبکی و پاکی را حس کنیم.
حجت‌الاسلام عالی هم در این زمینه به نکته و حدیث جالبی اشاره دارند که بد نیست آن را مرور کنیم: «امام صادق(ع) در روایتی فرمودند‌ماه رمضان اول سال است. اگر کسی‌ماه رمضانش سالم باشد سالش سالم است. اولا این سؤال مطرح است که‌ماه رمضان اول سال قمری نیست و‌ماه محرم اول سال قمری است. به چه جهت امام صادق فرمودند اول سال است؟ مرحوم سیدبن طاووس تفسیر بسیار زیبایی کردند و فرمودند روی این جهت که‌ ماه رمضان اول سال عبادی و اول سال بندگی است. همچنین اول سال به حسب افراد فرق می‌کند. اول سال دانش‌آموزان مهر است اما اول سال بندگی و کسی که می‌خواهد قدم‌های بلندی به سمت خداوند بردارد‌ماه رمضان است. که اگر این‌ماه را درست وارد شویم سالش سال خوبی خواهد بود. سالی که نکوست از همین بهارش که اولش است پیداست».

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :