• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
شنبه 19 اسفند 1402
کد مطلب : 220448
+
-

مردی که 21سال پیش دست به جنایت زده بود از سوی اولیای دم بخشیده شد

قاتلی که فرشته‌نجات معتادان شد

گزارش
قاتلی که فرشته‌نجات معتادان شد

الهه فراهانی- روزنامه‌نگار

با گذشت اولیای دم، جوانی که 21سال پیش دست به جنایت زده بود از مجازات قصاص گریخت تا دیه مقتول صرف کمک به معتادان و ترک اعتیاد آنها شود. به‌گزارش همشهری، یکی از روزهای تیر سال81 بود که مأموران پلیس پایتخت در جریان یک درگیری مرگبار قرار گرفتند. محل حادثه خیابانی در جنوب تهران بود و وقتی کارآگاهان به آنجا رسیدند، با پیکر خونین مردی جوان مواجه شدند که هدف ضربه‌های چاقو قرار گرفته بود. ضارب اما به‌گفته شاهدان، از محل گریخته بود. در این شرایط جوان زخمی به بیمارستان انتقال یافت اما به‌رغم تلاش پزشکان جانش را از دست داد. در بازرسی از جیب‌های مقتول، مدارک شناسایی او به‌دست آمد و به این ترتیب هویتش شناسایی شد. مقتول مردی 30ساله بود که به‌گفته شاهدان با پسری کم سن و سال درگیر شده بود. شاهدانی که از دور نظاره‌گر درگیری بودند، علت دعوا را متوجه نشده بودند  و فقط دیده بودند که ضارب با چاقو، ضرباتی به مقتول زد و وقتی او خون‌آلود روی زمین افتاد، از ترسش پا به فرار گذاشت. هرچند شاهدان چهره قاتل را ندیده بودند اما مشخصات ظاهری او را به‌خاطر سپرده بودند. از سوی دیگر، خانواده مقتول می‌گفتند که پسرشان آخرین بار با جوانی به نام مجتبی قرار داشته است. مجتبی از دوستان مقتول بود که مشخصات وی با آنچه شاهدان می‌گفتند، مطابقت داشت. در این شرایط بود که مجتبی تحت تعقیب قرار گرفت اما وقتی مأموران راهی محل زندگی وی شدند، فراری شده بود. با این حال جست‌‌وجو برای دستگیری پسر جوان بعد از 2هفته نتیجه داد و کارآگاهان با شناسایی مخفيگاهش، وی را در یک عملیات ضربتی دستگیر کردند.

اعترافات قاتل معتاد
مجتبی (متهم به قتل)، معتاد به مواد‌مخدر بود و وقتی دستگیر شد، هنوز باورش نمی‌شد که جان دوستش را گرفته است. وی می‌گفت بر سر مسئله جزئی و پیش پا افتاده با دوستش درگیر شده و جانش را گرفته و در همه این مدت عذاب وجدان داشته است. او درباره روز حادثه گفت: من و نوید با هم دوست بودیم و رفاقت ما به چند سال قبل بر می‌گشت. اما رفاقت با دوستان ناباب باعث شده بود که هر دو  ما به سمت موادمخدر کشیده شویم و همین باعث شد که من در مدت کوتاهی معتاد شوم. نوید اما تفریحی مواد مصرف می‌کرد و روز حادثه در حال مصرف مواد بودیم که متوجه شدم او قصد دارد مواد مرا مصرف کند. چون خمار بودم، اجازه ندادم اما او اصرار کرد. بر سر همین مسئله جزئی، چنان عصبانی شدم که چاقویی درآوردم و او را تهدید کردم و گفتم که اگر دست به مواد من بزند، می‌کشمش. بعد هم از او خواستم از آنجا برود. نوید فکر کرد شوخی می‌کنم. نرفت و من که به‌شدت عصبانی بودم ناخواسته با چاقو، چند ضربه به او زدم. باور کنید قصد قتل نداشتم و در آن لحظه خماری عقلم را از کار انداخته بود و از وقتی شنیدم دوستم فوت شده به‌شدت عذاب وجدان دارم.

پایان شیرین پرونده 21ساله
عامل جنایت روانه زندان شد و پس از مدتی در دادگاه کیفری پای میز محاکمه رفت. وی با حکم دادگاه به قصاص محکوم شد و با قطعی شدن رای، پرونده به شعبه دوم اجرای احکام دادسرای جنایی تهران فرستاده شد تا مقدمات اجرای حکم آماده شود. 3فرزند و مادر مقتول، اولیای دم بودند که مادر مقتول مدتی قبل فوت شد. با مرگ وی 3خواهر و یک برادر مقتول نیز باید درباره سرنوشت قاتل تصمیم می‌گرفتند. در این شرایط بود که سرنوشت این پرونده به درازا کشید و عامل جنایت سال‌ها در زندان ماند. این مرد اما از زمانی که به زندان افتاد، زندگی‌اش تغییر کرد. او که به مواد‌مخدر اعتیاد داشت و همین مسئله را عامل اصلی قتل دوستش می‌دید، تصمیم گرفت مواد را ترک کند. مجتبی در این کار موفق شد اما این همه تصمیمی که گرفته بود نبود. مرد جوان در زندان به کمک زندانیان معتاد رفت. تلاش می‌کرد که آنها مواد را ترک کنند و هر کاری از دستش برمی‌آمد برای‌شان انجام می‌‌داد. همین باعث شد که افراد زیادی در زندان با کمک مجتبی موادمخدر را کنار بگذارند و او تبدیل به چهره‌ای محبوب در میان زندانیان شود. همه این خبرها وقتی به گوش اولیای دم رسید، آنها را به فکر گذشت انداخت. در این شرایط تیم صلح و سازش دادسرای جنایی تهران تلاش زیادی را برای گرفتن رضایت خانواده مقتول آغاز کرد تا اینکه سرانجام بعد از گذشت 21سال از جنایت، اولیای دم تصمیم گرفتند به حرمت‌ماه مبارک رمضان و در آستانه نوروز به قاتلی که در یک قدمی چوبه دار بود، فرصت زندگی ببخشند. اولیای دم برای این بخشش، شرطی تعیین کردند؛ قاتل باید پول دیه را صرف ترک اعتیاد افراد معتاد کرده و برای آنها فرصت شغلی مناسب فراهم می‌کرد. با مطرح شدن این شرط، خیرین نیز وارد ماجرا شدند و با تهیه مبلغ درخواستی اولیای دم، قرار شد این مبلغ برای کمک به چند معتاد برای ترک اعتیاد و اشتغال آنها صرف شود. بنابر این گزارش، زندانی قدیمی که حالا 43ساله است، هفته آینده، بعد از 21سال از زندان آزاد خواهد شد تا در آستانه نوروز و سال تحویل، کنار خانواده‌اش باشد.

در زمانی که جوان محکوم به قصاص در زندان بود، اعتیاد را ترک  کرد و با تلاش او برخی دیگر از زندانیان نیز موفق به ترک مواد شدند

این خبر را به اشتراک بگذارید