• پنج شنبه 25 مرداد 1403
  • الْخَمِيس 9 صفر 1446
  • 2024 Aug 15
شنبه 19 اسفند 1402
کد مطلب : 220396
+
-

11 قانون طلایی نظافت

عوارض خانه‌تکانی در افراد متفاوت است. برای برخی یک گرفتگی ساده عضلانی یا آلرژی خفیف و در عده‌ای دیگر آسیب ستون فقرات و حساسیت‌های ریوی به همراه دارد

11 قانون طلایی نظافت

روش‌های نامناسب خانه‌تکانی قطعا می‌تواند به بدن آسیب برساند. نه‌تنها آسیب‌های جسمی ناشی از جابه‌جایی‌ وسایل سنگین، کارهای سخت و طاقت‌فرسا در نبود آمادگی جسمانی، بلکه مطالعات نشان داده که استفاده نامناسب از شوینده‌های شیمیایی هم می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های تنفسی شدید شود. این در حالی است که عوارض خانه‌تکانی در همه افراد وجود ندارد و برخی هم بدون کمترین آسیبی این فرایند را پشت‌سر می‌گذارند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بیشتر افراد یک گرفتگی ساده عضلانی هم می‌تواند وجود داشته باشد یا مواد شوینده منجر به بروز آلرژی‌، سرفه یا آبریزش چشم و بینی شود. در این مطلب چند توصیه پیشگیرانه گردآوری شده که می‌تواند منجر به عبور از این سنت باستانی ایرانی‌ها با حداقل آسیب‌ها شود. فرجود شکوهی، فیزیوتراپیست درباره خانه‌‌تکانی چند نکته را بیان کرده  که در ادامه می‌آید.



روی نردبان نرمش کنید
نردبان را روی مکانی صاف قرار دهید و دقت کنید که به هیچ‌وجه زیر آن لیز نباشد و هنگام تکیه دادن به دیوار هم از استحکام نردبان مطمئن شوید. زمانی که بالای نردبان قرار دارید، چون سر بیشتر در حالت بالا قرار دارد، هر 3،2 دقیقه یک‌بار سر را به سمت پایین آورده و کمی نرمش دهید تا مشکلاتی مانند گردن‌درد ایجاد نشود.

عصای دست خانه‌تکانی
مواد شوینده و محصولات شیمیایی موجود در بازار عصای دست خانه‌تکانی عید هستند و می‌توانند باعث افزایش سرعت و کیفیت تمیز شدن وسایل خانه و سطوح شوند؛ به شرطی که برندهای با‌کیفیت موجود در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و معتبر را خریداری کنید. البته استفاده از این محصولات دارای عوارضی هم هست که اگر مراقب باشید، هیچ اتفاقی برای شما نخواهد افتاد.

درهایی که باید محکم بسته شوند
حتما بعد از استفاده از هر محصول شوینده‌ای در آن را محکم ببندید تا محتویات داخلی روی زمین نریزید. شاید هم کودکی در اطراف این محلول‌ها باشد و به اشتباه آن را بخورد؛ برای همین هم توصیه برای محکم بستن در محصولات شوینده را جدی بگیرید و هم آنها را در مکان دور از دسترس به خصوص خردسالان و کودکان قرار دهید.

هر 45دقیقه استراحت کنید
به‌منظور جلوگیری از عوارض خانه‌تکانی سعی کنید از قبل برنامه مشخصی برای کارها داشته باشید. کارها را بین اعضای خانواده تقسیم و حتما بعد از هر 45دقیقه کار چند دقیقه استراحت کنید. هر کار را در یک روز مشخص انجام دهید و از فشار وارد کردن به‌خودتان بپرهیزید. اطراف خود را هم  شلوغ نکنید چون ممکن است هنگام حرکت به وسایل و ابزار آلات برخورد کنید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید