• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 16 اسفند 1402
کد مطلب : 220160
+
-

تاریخ ورق می‌خورد!

مهسا قربانی اولین زنی است که در لیگ برتر مردان قرار است داوری کند. او به عنوان داور VAR دربی تهران انتخاب شده است

برای نخستین بار در تاریخ قرار است یک داور زن در کادر قضاوت دربی تهران قرار بگیرد. نه فقط در دربی بلکه این نخستین بار است که چنین اتفاقی در فوتبال مردان ایران رخ می‌دهد. البته که در خیلی از کشورها این اتفاق تازگی ندارد اما برای فوتبال ایران، این یک تجربه کاملا متفاوت خواهد بود. مهسا قربانی، نام داوری است که برای حضور در اتاق VAR در جریان برگزاری دربی پایتخت انتخاب شده است. او از حالا باید روی این مسابقه تمرکز کند تا بتواند در جریان قضاوت مسابقه، به خوبی داور وسط را همراهی کند. جالب اینکه قربانی نخستین کسی است که در فهرست داوران این بازی معرفی می‌شود چرا که معرفی نهایی تیم داوری در فاصله چند روز به آغاز مسابقه رقم خواهد خورد. این یک اتفاق بسیار ویژه و یک قدم بزرگ برای داوران زن در فوتبال ایران است.

   متولد 68، مسلط به انگلیسی
مهسا قربانی سال 1368به دنیا آمده و در 6سال گذشته، داور بین‌المللی فیفا بوده است. او دوره‌های VAR را نیز پشت سر گذاشته و یکی از معدود داوران ایرانی است که قابلیت حضور در این اتاق در جریان بازی‌های حساس را دارد. البته که اخیرا چندین داور مرد از فوتبال ایران نیز دوره‌های کمک‌داور ویدئویی را پشت سر گذاشته‌اند اما زمان بیشتری از آموزش قربانی گذشته و او در این خصوص صاحب تجربه به‌نظر می‌رسد. قربانی یکی از بهترین داوران در فوتبال زنان است و هر هفته در لیگ برتر زنان قضاوت می‌کند. او تسلط خوبی به زبان انگلیسی دارد و به راحتی با این زبان ارتباط برقرار می‌کند. نام این داور برای همیشه به یک اتفاق تاریخی گره می‌خورد. اگر به‌خاطر داشته باشید تا یک دهه قبل، این داوران خارجی بودند که همواره برای سوت زدن دربی به تهران می‌آمدند. پس از آن نوبت به داوران ایرانی رسید و به همه ثابت شد که این داورها توانایی سوت زدن چنین مسابقه‌ای را دارند. حالا نوبت به حضور نخستین داور زن در کادر قضاوت دربی رسیده و اصلا بعید نیست که در آینده یک داور زن به‌عنوان داور وسط یا کمک‌داور این بازی نیز انتخاب شود. این اتفاق دربی پیش رو را به یک مسابقه کاملا خاص و تاریخی تبدیل خواهد کرد.

   مهسا به جای داوران عراقی
در جریان دربی رفت پایتخت، 2داور از فوتبال عراق به ایران آمدند تا در اتاق VAR بنشینند و به بنیادی‌فر کمک کنند. تا آن روز هنوز داوری در فوتبال ایران مجوز حضور در این اتاق را به‌دست نیاورده بود. عملکرد داوران عراقی نیز چندان خوب نبود و در نهایت تصمیم بر این شد که این بار از ظرفیت‌های فوتبال ایران در بخش زنان برای کمک به برگزاری این بازی بزرگ استفاده شود. این خبر برای چند روز در حد شایعه و زمزمه بود و نام‌های مختلفی در این خصوص مطرح می‌شدند اما سرانجام مهسا قربانی به‌عنوان یکی از داوران دربی پیش‌رو انتخاب شد تا تجربه‌ای فراتر از حد انتظار را به‌دست بیاورد.

   نامزد قضاوت در جام‌جهانی
قربانی به‌عنوان یکی از بهترین داوران زن در ایران، گزینه قضاوت در آخرین دوره جام‌جهانی زنان هم بود. یکی از دلایلی که موجب شد او از فهرست نهایی باز بماند، عدم‌قضاوت در رده مردان و همچنین عدم‌قضاوت در بازی‌های دارای VAR بود. پس بدون شک این اتفاق برای رزومه خود او نیز بسیار مهم خواهد بود. ای.اف.سی به محض اطلاع از این سابقه، فرصت قضاوت در میادین مختلف را به این داور خواهد داد. شاید او برای تورنمنت‌های حساس پیش‌رو در رده زنان و حتی مردان نیز دعوت شود.
 
   داور وسط چه‌کسی خواهد بود؟
در بازی رفت، حدس زدن نام داور اصلا سخت نبود چرا که فقط موعود بنیادی‌فر تجربه و مجوز لازم برای قضاوت یک بازی با VAR را داشت. حالا اما چند داور به این فهرست اضافه شده‌اند. امیر عرب‌براقی، بیژن حیدری، پیام حیدری و کوپال ناظمی هم می‌توانند در این بازی بزرگ و حساس سوت بزنند. البته که خود موعود هم هست اما بعید است قضاوت 2دربی متوالی را به این داور بسپارند؛ داوری که در مسابقه اول نیز بدون اشتباه نبوده است. با این حال، این شهرآورد بیشتر از هر چیزی با حضور یک زن در اتاق VAR به یاد آورده خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید