• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 13 اسفند 1402
کد مطلب : 219893
+
-

اتحاد جهانی برای مقابله با توفان‌های گردوغبار

قطعنامه «مقابله با توفان‌های شن و گردوغبار» با ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران و پیشنهاد اجلاس تهران در ششمین مجمع جهانی محیط‌زیست ملل متحد تصویب شد. این مجمع بالاترین مرجع سیاستگذاری در حوزه محیط‌زیست در سطح جهان محسوب می‌شود. این نشست که با حضور بیش از ۱۸۰کشور برگزار شد، رویکرد چندجانبه‌گرایی با پرداختن به محورهای اصلی ازجمله تغییرات اقلیمی، از دست رفتن تنوع زیستی، آلاینده‌ها و پسماندها را در دستور کار داشت و ۱۹قطعنامه و 2تصمیم ازسوی کشورهای مختلف به این نشست ارسال شد. قطعنامه‌ها موضوعات متعددی داشتند و درباره محورهای مختلفی ازجمله اقتصاد گردشگری، کیفیت هوا، آفتکش‌های خطرناک، موافقتنامه‌های بین‌المللی، اصلاحات صندوق جهانی محیط‌زیست و مواردی از این قبیل بودند.
سازمان حفاظت محیط‌زیست امیدوار است با تصویب قطعنامه تهران برنامه عملی این قطعنامه به سرعت به کشورها ابلاغ شود و قدم مثبتی برای حفاظت از محیط‌زیست جهانی و به‌ویژه محیط‌زیست منطقه برداشته شود.
قطعنامه تهران تشدید توفان‌های ماسه و گردوغبار را به‌عنوان چالشی بزرگ برای مناطق خشک، نیمه‌خشک و خشک‌ونیمه‌مرطوب جهان به‌ویژه در مناطق آفریقا و آسیا می‌داند و تأکید دارد: این چالش بزرگ، آسیب‌های اجتماعی-اقتصادی قابل‌توجهی را به کشورهای مختلف وارد کرده است و نیاز به هماهنگی لازم برای مقابله و اجرای اقدامات فوری به‌منظور کاهش اثرات این پدیده، به‌ویژه در مناطقی که بیشتر در معرض آسیب قرار دارند، وجود دارد.
در متن این قطعنامه آمده است: لازم است همکاری در سطوح جهانی و منطقه‌ای با هدف مقابله با توفان‌های ماسه و گردوغبار و کاهش اثرات نامطلوب آن تقویت شود و بر اجرای اقدامات تاب‌آوری برای مقابله و جلوگیری از این پدیده که مستلزم درکی بهتر از اثرات چند وجهی زیاد آن است، تأکید شود. ازجمله اثرات چندوجهی این پدیده آسیب به سلامت، رفاه و معیشت مردم، افزایش بیابان‌زایی، تخریب سرزمین، جنگل‌زدایی، از بین رفتن تنوع زیستی و بهره‌وری زمین و همچنین اثرات منفی بر رشد پایدار اقتصادی است.
این قطعنامه از کشورهای عضو دعوت می‌کند تا در زمینه پژوهش، مدل‌سازی و سیستم‌های هشدار زودهنگام با هدف به حداقل رساندن اثرات توفان‌های ماسه و گردوغبار در اکوسیستم‌ها و معیشت، ظرفیت لازم را ایجاد کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید