• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
یکشنبه 13 اسفند 1402
کد مطلب : 219881
+
-

فوت و فن شرکت در حراج سکه

امروز نخستین حراج عمومی سکه طلا برگزار می‌شود

گزارش
فوت و فن شرکت در حراج سکه

محسن امین- روزنامه‌نگار

«سکه طلای مورد نیاز خود را امن، مطمئن و راحت از بستر سامانه معاملات طلای مرکز مبادله ایران خریداری کنید و از طریق شعبه منتخب بانک ملی تحویل بگیرید.» این پیام وب‌سایت رسمی مرکز مبادله ارز و طلای ایران است. ساختمانی شیک در خیابان وزرا که حالا جای بنای کهنه‌ بانک کارگشایی در خیابان مولوی را گرفته و دیگر نبض طلای بانکی در این ساختمان می‌زند؛ طلاهایی که در قالب شمش یا سکه چوب حراج می‌خورند و به بازار تزریق می‌شوند. اولین‌بار، اواخر دی‌ماه بود که رئیس‌کل بانک‌مرکزی از تدوین یک بسته طلایی برای ‌ کنترل بازار سکه و طلا خبر داد و این‌بار به‌جای تزریق غیراصولی و غیرشفاف، شیوه حراج را برگزید؛ ابتدا حراج شمش طلا برای بازاریان و صنف طلافروشان و طلاسازان و حالا، حراج عمومی سکه طلا برای عموم مردم.‌‌

بازار سکه، سکه است
اولین مرحله حراج طلا ۲۷دی‌ماه برگزار شد و بعد از ۱۰حراج تخصصی شمش، نوبت به حراج سکه رسیده و این بار، عموم مردم می‌توانند در این حراج شرکت کنند و قیمت‌های پیشنهادی خود را برای خرید ربع‌سکه ضرب سال۱۳۸۶ اعلام کنند. هر نفر هم فعلا می‌تواند فقط 5ربع سکه  با قیمت رقابتی بخرد. حراج‌های شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران در مدت یک‌ماه منجر به فروش ۴۳۱کیلوگرم شمش طلای استاندارد با عیار۹۹۵ در هزار شد و حالا، باید دید چه میزان ربع سکه با چه ارزش مجموعی فروخته خواهد شد.

نقره‌داغ نشوید!
نکته جالب، ابهام در شکل تحویل سکه‌هاست. اینکه کاور دارد یا نه؟ وضعیتی که در کنار مشخص نبودن کف قیمت برای حراج، می‌تواند نشان‌دهنده تلاش بانک مرکزی برای ایجاد چالش کف قیمت میان فعالان صنف طلا و خریدارن عمومی باشد. اگر به حراج سکه بهار آزادی ضرب سال۱۳۸۶ بانک مرکزی می‌روید، این مراحل را انجام دهید؛ این نکته‌ها را هم رعایت کنید و مراقب باشید:
  در سامانه market.ice.ir ثبت‌نام و احراز هویت کنید.
  به حساب کاربری خود، ‌پول واریز کنید؛ کمی بیشتر از حدود قیمت سکه‌هایی که می‌خواهید.  
  سامانه از ساعت ۱۲  امروز برای ثبت سفارش متقاضیان باز می‌شود و تا ساعت۱۵ باز است.
  تا ساعت۱۶ سفارش‎ها بررسی می‌شود و از ساعت۱۶، پیامک‌های نتایج نهایی این مزایده به شرکت‎کنندگان ارسال می‎شود.
  سکه با مراجعه به شعبه بانک انتخابی در تاریخ انتخاب شده تحویل داده می‌شود. لازم است کارت شناسایی و کد رهگیری داشته باشید.
  زود اقدام کنید. درصورت برابری قیمت‌ها، مرتب‌سازی براساس زمان ثبت سفارش صورت می‌گیرد.
  کارمزد معامله معادل یک‌در‌هزار (۰،۱درصد) ارزش معامله است. شعبه بانک ملی هم برای تحویل هر سکه 30هزار تومان به‌عنوان هزینه تحویل از شما خواهد گرفت.
  7روز وقت دارید برای تحویل سکه‌ها مراجعه کنید. بیشتر از این، به ازای هر روز دیر رفتن، 50هزار تومان به‌عنوان هزینه انبارداری  از شما دریافت می‌‌کنند.
  اگر 21روز کاری از زمان صدور کد رهگیری در سامانه، برای تحویل سکه‌ها مراجعه نکنید، معامله فسخ محسوب می‌شود و وجه معامله پس از کسر کارمزد خرید و سایر هزینه‌های عملیاتی به کیف پول‌تان برگشت داده می‌شود و البته، به‌مدت ۱۸۰روز از ثبت هرگونه سفارش خرید در سامانه محروم خواهید شد.

مظنه سکه چند؟
قیمت خیلی چیزها را با طلا می‌سنجند اما این بار، طلاهایی که در قالب سکه قرار است عرضه شوند، قیمت ندارند!  علی سعیدی، رئیس مرکز مبادله ارز و طلای ایران در مورد قیمت در این حراج می‌گوید: «قیمت مبتنی بر پیشنهاد از سوی خریداران و پذیرفته شدن آن از سوی فروشندگان است.» همین منطق در مورد حراج‌های بانک مرکزی حکم‌فرماست و کف قیمتی برای ربع سکه‌ها اعلام نشده؛ وضعیتی که ممکن است سبب شود برخی از خریداران در جو روانی خرید، قیمتی را برای برنده شدن پیشنهاد بدهند که بالاتر از بازار باشد.

مرکز پاسخگویی به متقاضیان شرکت در حراج سکه طلا: ۲۷۰۶-021 تارنمای ر سمی مرکز مبادله:  www.ice.ir

این خبر را به اشتراک بگذارید