• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 10 اسفند 1402
کد مطلب : 219653
+
-

همه ایران مهمان تهران

کمپرهای ۳۰ استان؛ مهمان نوروزی تهران

گزارش
همه ایران مهمان تهران

سیدمحمد فخار-روزنامه‌نگار

کمپرهایی از ۳۰استان کشور در ایام نوروز به تهران می‌آیند و در بوستان ولایت مستقر خواهند شد. شهرداری برای آغاز سال جدید و تلاقی نوروز و ‌ماه رمضان، برنامه‌های متعددی تدارک دیده که در حوزه گردشگری قرار است ساماندهی و اجرا شوند. امیر قاسمی، رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران در این‌باره به همشهری می‌گوید: امسال برنامه‌ریزی کاملی درحال انجام است و تا 12اسفند برنامه‌ها نهایی می‌شود و به اطلاع عموم مردم خواهد رسید. در این زمینه قرار است تمام مناطق و نواحی تهران ستاد نوروزی تشکیل دهند و دستگاه‌های مختلف در این ستاد فعال شده‌اند تا خدمات‌دهی به‌صورت هماهنگ و بهتر انجام شود.

همراهی همه عوامل
همزمانی ایام عید نوروز با‌ماه مبارک رمضان موجب شده تدارک برنامه‌های معنوی دیده شود و برای بوستان‌ها برنامه‌های شبانه پیش‌بینی شده است. البته به‌دلیل اینکه تعطیلات نوروز و ‌ماه رمضان همزمان است، عمده برنامه‌های شهرداری از یک ساعت قبل از افطار آغاز می‌شود و تا سحر نیز ادامه دارد. اتوبوس و مترو نیز تا سحر خدمت ارائه می‌دهند و مردم از خدمات حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند. ویژه برنامه «شهر‌شهدا» که از بهمن‌ماه شروع شده، تا پایان‌ماه رمضان خدمات را ادامه می‌دهد، همچنین ساعات بازدید موزه‌ها افزایش می‌یابد تا بعد از افطار نیز امکان بازدید از این موزه‌ها فراهم باشد. رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران همچنین اعلام کرده: «امسال به‌دلیل اینکه بتوانیم از حضور اقوام مختلف در سطح شهر استفاده کنیم، در ۳۱میدان اصلی شهر تهران با همکاری سازمان زیباسازی، المان‌های استان‌های مختلف را ایجاد خواهیم کرد و ایستگاه‌های اطلاع‌رسانی درباره این استان‌ها را به‌منظور معرفی هر استان نصب می‌کنیم. قرار است از ظرفیت‌های تبلیغی استان‌های دیگر برای تهران و برعکس استفاده کنیم تا تبادل میان استان‌های مختلف ایجاد شود.»

تبدیل تهران به مقصد گردشگری
تلاش شهرداری تهران این است که این شهر به مقصد گردشگری تبدیل شود. طی آماری که در یکی از تعطیلات از مجموعه موزه‌ها و محل‌های تفریحی صورت گرفته، استقبال بی‌نظیری از این محل‌ها توسط شهروندان صورت گرفته که نشان می‌دهد مردم از نقاط گردشگری شهر در تعطیلات بازدید می‌کنند. در این مسیر مدیریت شهری درنظر دارد از 2 سو موضوع تشکیل سازمان گردشگری را سامان دهد. یکی از سمت شورای شهر و فراهم کردن بستر قانونی و دیگری از منظر شهرداری که کار اجرایی را پیش برد. مدیریت شهری بنا دارد بهترین جاذبه تهران را در کنار هم جمع کند تا بتواند خدمات هدفداری را به مردم ارائه کند.

تغییر ساعت کار موزه‌ها
ساعت فعالیت موزه‌ها تغییر کرده و در نوروز سال گذشته شاهد آن بودیم که با مجموعه موزه‌های شهرداری، اداره‌کل موزه‌های میراث، بانک‌ها و سایر مجموعه‌هایی که موزه دارند، هماهنگی صورت گرفت و ساعت بازدید از موزه‌ها را افزایش دادند. در نوروز1402، موزه‌ها تا ساعت ۸شب خدمات دادند. برای نوروز 1403 نیز شهرداری دستورالعملی را آماده و به تمام مجموعه‌هاابلاغ خواهد کرد تا ساعت کار در ایام نوروز و حتی بعد از آن تغییر کند. همچنین در چندین موزه، فضایی برای ارائه خدمات فراهم شده است تا از آن بهره ببریم.

ایجاد قرارگاه گردشگری در پایتخت
ارائه بن‌های تخفیف از سوی مجموعه‌های گردشگری که در گذشته به شهروندان در ازای پرداخت مبلغ اندک داده می‌شد، محور دیگر فعالیت گردشگری است. شهرداری به‌دنبال بن‌های تخفیف‌دار مجموعه‌هاست تا به‌صورت متمرکز تخفیف‌هایی را از مجموعه‌ها بگیرد و شهروندان از این مجموعه‌ها بهره‌مند شوند؛ اما امسال شهرداری تهران درصدد تشکیل یک قرارگاه است که همه دستگاه‌ها و مجموعه‌های گردشگری تهران گرد هم جمع شوند تا همه موضوعات گردشگری در تهران در ایام نوروز را به‌صورت ستادی راهبری و پیگیری کند.

مکث
افزایش تعداد تورهای گردشگری در سال

اگرچه عید نوروز فرصتی برای توسعه گردشگری تهران محسوب می‌شود اما طی ماه‌های مختلف سال به‌ویژه تابستان نیز بازار گردشگری در تهران رونق فراوان دارد. آنگونه که ستاد گردشگری شهرداری تهران اعلام کرده، تنها طی ۶ماهه نخست امسال ۴۵۰۰تور در شهر تهران توسط شهرداری برگزار شده و تعداد تورهای گردشگری در مقایسه با سنوات گذشته افزایش پیدا کرده است. تورهای گردشگری تنها به ایام نوروز ختم نمی‌شود و طی سال هم همچنان برنامه تورهای گردشگری برقرار است. به این ترتیب ایده تشکیل سازمان گردشگری در دستور كار قرار دارد تا گردشگری آسان و ارزان برای همیشه در دسترس مردم تهران و مهمانان قرار گیرد. امسال بالغ بر 1500دستگاه اتوبوس در جهت گردشگری آسان و ارزان از طریق محلات در اختیار شهروندان قرار داده شده است. بالغ بر ۱۲هزار نفر از شهروندان تهرانی در برنامه‌های گردشگری شرکت کردند. این تورها حتی در ایام مبارک دهه فجر هم از تمام محلات تهران حرکت کردند و به مقاصد انقلابی و اماکنی که مکان‌محور و یا رویداد‌محور هستند مانند زندان قصر، موزه عبرت و مکان‌های مختلفی که به نوعی در موضوع انقلاب نقش‌آفرینی کردند، گردشگری آسان و ارزان را اجرایی کردند اما با ایجاد سازمان گردشگری می‌توان سامان بهتر و بیشتری به این تورهای موضوعی در طول سال و روزهای عید نوروز داد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید