• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
پنج شنبه 10 اسفند 1402
کد مطلب : 219648
+
-

شب‌های گرم برای بی‌خانمان‌ها

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران نحوه خدمت‌رسانی در شب‌های سرد و برفی را تشریح کرد

درشهر
شب‌های گرم برای بی‌خانمان‌ها

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

دمای هوای تهران از اوایل این هفته کاهش محسوسی داشته و با استناد به پیش‌بینی‌های هواشناسی، این روزها پایتخت نشینان شاهد دمای زیر صفر هم هستند. به‌عبارت دیگر، برودت هوا در تهران رخ داده است و این وضعیت گرچه برای عده‌ای لذتبخش است و پای شهروندان به بوستان‌ها باز شده و مشغول برف بازی و درست کردن آدم برفی هستند اما نباید فراموش کرد در همین شهر، شهروندانی زندگی می‌کنند که در شب‌های سرد نیاز به توجه بیشتری دارند تا مبادا دچار یخ زدگی و مرگ شوند. بی‌خانمان‌هایی که در گوشه‌ای از خیابان‌ها بیتوته می‌کنند و در همین شب‌های سرد، نیازمند مکانی گرم برای در امان ماندن از سرما هستند. در چنین شرایط جوی، علاوه بر نیروهای برف روب که به طور شبانه روزی مشغول خدمت‌رسانی هستند تا اختلالی در عبور و مرور شهروندان ایجاد نشود، گشت‌های حامی شهر هم در جبهه خدمت‌رسانی به آسیب دیدگان شهر اعم از بی‌خانمان‌ها، کارتن‌خواب‌ها و در راه‌ماندگان هستند. احمد احمدی‌صدر، مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری آخرین وضعیت خدمت‌رسانی به بی‌خانمان‌ها در شب‌های سرد تهران را تشریح کرد.


پذیرش 2هزار بی‌خانمان در مددسراها

براساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی برودت هوا در روزهای آتی هم ادامه خواهد داشت. با توجه به شرایط جوی، خدمت‌رسانی به بی‌خانمان‌ها و کارتن خواب‌ها در اولویت سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی قرار گرفته و با جدیت پیگیری می‌شود. همزمان با آغاز بارش‌ها در تهران، بیش از 2هزار بی‌خانمان در20مددسرای تهران پذیرش شده و خدماتی چون لباس و غذای گرم و... دریافت کرده‌اند. همچنین بی‌خانمان‌ها در مددسراها می‌توانند استحمام کنند و از مشاوره‌های مددکاران بهره‌مند شوند. پذیرش بی‌خانمان‌ها در مددسراهای مناطق 24ساعته است و محدودیتی در این خصوص وجود ندارد.

خدمت‌رسانی بدون محدودیت
در تهران20مددسرا برای پذیرش بانوان و آقایان بی‌خانمان وجود دارد. در واقع اکنون ظرفیت پذیرش2500نفر از آسیب‌دیدگان اجتماعی در مددسراها فراهم شده است و هیچ مانع و کمبودی برای پذیرش و خدمت‌رسانی به بی‌خانمان‌ها و... در شب‌های سرد وجود ندارد؛ چرا که با احداث یاور شهرها و پذیرش معتادان متجاهر در این مراکز، با افزایش فضا در مددسراها مواجه هستیم و دغدغه‌ای در خصوص این موضوع نداریم.

فعالیت گرمخانه‌های سیار در میادین
علاوه بر مددسراها، شهرداری تهران برای خدمت‌رسانی مطلوب به بی‌خانمان‌ها، 20دستگاه اتوبوس تحت عنوان گرمخانه‌های سیار پیش‌بینی شده است که در میدان‌های مهم و پرتردد ازجمله تجریش، شوش، راه‌آهن، آزادی و ترمینال‌های مسافربری، مستقر هستند. بی‌خانمان‌ها شب‌ها از ساعت‌20‌تا‌8‌صبح روز بعد در گرمخانه‌های سیار پذیرش و غذای گرم و پتو دریافت می‌کنند و می‌توانند شب‌های سرد را در مکان گرم سپری کنند.

گشت‌زنی با خودرو و موتور
گشت‌های حامی شهر هم برای شناسایی و انتقال بی‌خانمان‌ها به مددسراها در 3شیفت مشغول خدمت‌رسانی هستند. برای این کار بیش از 40دستگاه خودروی ون پیش‌بینی شده است که مستمر در مناطق گشت‌زنی می‌کنند. علاوه بر آن در برخی از نقاط با معابر کم عرض مواجه هستیم که امکان تردد خودرو وجود ندارد و به همین دلیل موتورهای گشت حامی شهر پیش‌بینی کرده‌ایم. هر یک از مناطق 22گانه علاوه بر خودروهای حامی شهر، یک دستگاه موتورسیکلت حامی شهر دارند که بی‌خانمان‌ها را شناسایی و آنها را به مددسراها یا گرمخانه‌های سیار منتقل می‌کنند.

بازدید از فرایند خدمت‌رسانی
بیشترین حجم پذیرش بی‌خانمان‌ها در روزهای اخیر مربوط به مناطق 1، 3، 4، 5، 11 و 12 بوده است. برای بررسی فرایند خدمت‌رسانی به بی‌خانمان‌ها، شب‌های گذشته به‌صورت سرزده بازدیدهای مستمری از گرمخانه‌ها داشتیم و این روند تا پایان سال ادامه خواهد داشت؛ چرا که معتقدیم آسیب دیدگان اجتماعی، شهروندان این شهر هستند و در خدمت‌رسانی به آنها نباید کوتاهی صورت‌گیرد.

مشارکت مردم با تماس تلفنی
نیروهای حامی شهر با خودرو و موتورسیکلت در معابر مشغول گشت‌زنی هستند اما امکان دارد شهروندان در برخی از نقاط شهر با بی‌خانمان‌هایی مواجه شوند که می‌توانند از طریق تماس تلفنی، نشانی آنها را اعلام کنند. مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان این مطلب گفت که سامانه 137 و شماره‌های 55522322 و 55012345 راه‌های ارتباطی مردم هستند که می‌توانند در خدمت‌رسانی به بی‌خانمان‌ها مشارکت کنند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید