• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 8 اسفند 1402
کد مطلب : 219447
+
-

حتی یک لیتر بنزین‌هم به قاچاقچیان نفروختم

گفت‌وگو با راننده تاکسی زاهدانی که در طول 20سال فعالیت خود، حتی یک لیتر بنزین هم به قاچاقچیان سوخت نفروخته‌است

گزارش
حتی یک لیتر بنزین‌هم به قاچاقچیان نفروختم

محمود مولایی-روزنامه‌نگار

مهدی سالاری،یکی از راننده تاکسی‌های زاهدان است؛ شهری که در آن فاصله پمپ بنزین‌ها از هم زیاد است و صف‌های طولانی در هر جایگاه سوخت مشاهده می‌شود.
قاچاق سوخت نیز یکی از معضلات نه‌تنها در شهر زاهدان که در  استان سیستان ‌و بلوچستان محسوب می‌شود و همه اینها در حالی است که مهدی سالاری سعی کرده شرافتمندانه کار کند. سالاری 20سالی است که راننده تاکسی است و آنطور که خودش می‌گوید از ساعت 5و نیم صبح که از خانه بیرون می‌آید تا 8شب فعالیت می‌کند‌‌ تا بتواند روزیِ خود و زن و بچه‌اش را به‌ دست بیاورد.‌


قاچاق سوخت

از آنجا‌ که قاچاق سوخت در تمام استان سیستان و بلوچستان به یک معضل تبدیل شده است، معاونت حقوق عامه دادستانی زاهدان فعالیت راننده تاکسی‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. این معاونت به تازگی اعلام کرده که ارزیابی فعالیت یک راننده تاکسی در ۲سال اخیر نشان می‌دهد که حتی یک لیتر بنزین هم به قاچاقچیان سوخت نفروخته است که آن فرد، همان مهدی سالاری است. او می‌گوید: «در طول20سالی که در این حرفه فعالیت می‌کنم، هیچ وقت به قاچاقچیان سوخت نفروخته‌ام.»
او البته مورد تشویق اداره تاکسیرانی و سرپرست معاونت حقوق عامه دادستانی زاهدان هم قرار گرفته است.
سالاری تأکید می‌کند: «فروختن سوخت بنزین به قاچاقچیان موضوعی نیست که آدم بخواهد شخصیت خودش را زیر سؤال ببرد. برای افرادی که شغل شان مانند من است، فروختن سوخت اصلا ارزش ندارد؛ چون باید ساعت‌ها کار کنیم و کار کردن راننده تاکسی یعنی مصرف مداوم بنزین.»  او عنوان می‌کند: «حالا بحثی شده بود که روی تاکسی‌ها جی پی اس نصب کنند که گفتم روی تاکسی من10تا جی‌پی‌اس نصب کنید. یعنی هیچ مشکلی نیست، چون هر روز ساعت‌ها کار می‌کنم و نگران هم نیستم. البته من سال‌هاست که مسافرکشی می‌کنم ولی تا‌کنون بیمه تکمیلی نداشته ام و هنوز هم ندارم.» ‌


تنها نیستم


مهدی سالاری 43ساله است و تأکید می‌کند: «فقط من نیستم که سوخت بنزین نمی‌فروشم. بقیه همکاران من هم، چنین کاری نمی‌کنند. بقیه راننده‌های تاکسی در زاهدان ساعت‌ها کار می‌کنند ولی سوختی نمی‌فروشند. البته این را هم بگویم که نرخ تاکسیرانی نسبت به برخی از شهرهای بزرگ کشور خیلی پایین‌تر است؛ با وجود این، رانندگان شرافتمندانه فعالیت می‌کنند.»  او عنوان می‌کند: «واقعیت این است که سهمیه سوخت بنزینی که به من می‌دهند، کفاف روزانه خودم را هم نمی‌دهد؛ چون ساعت‌ها با ماشین کار می‌کنم، تقریبا روزی30لیتر مصرف بنزین دارم.»
‌او یادآور می‌شود: «استهلاک خودرو در شغل ما خیلی زیاد است، چون معابر شهر زاهدان استاندارد نیست. به قدری پشت فرمان نشسته و مسافرکشی کرده‌ام که کمردرد دارم، ولی باید کار کنم تا خرج زن و بچه‌ام را دربیاورم.»
این راننده تاکسی با همه اینها می‌گوید: «از کارم راضی هستم و همیشه سعی کرده‌ام نان حلال سر سفره خانواده‌ام ببرم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید