• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
سه شنبه 8 اسفند 1402
کد مطلب : 219437
+
-

نسخه‌ای برای ترافیک شب عید

سرپرست شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران، تمهیدات ترافیکی اسفند‌ماه را تشریح کرد

حمل‌ونقل
نسخه‌ای برای ترافیک شب عید

لیلا شریف-روزنامه‌نگار

ترافیک تهران روزگاری محدود به  روزهای آخر سال بود، اما سال‌هاست که این ترافیک چند هفته زودتر به استقبال تهرانی‌ها می‌رود و هرچه روزها در ماه اسفند که با خرید تهرانی‌ها برای شب عید گره خورده است، پیش می‌رود، باید تمام حساب و کتاب‌ها برای پیش‌بینی ترافیک شهر را کنار گذاشت و آماده امتداد خط قرمز ترافیک در بسیاری از بزرگراه و معابر شهر ماند. تجربه روزهای اخیر نشان می‌دهد که مسیرهای منتهی به مراکز خرید و حوالی بازار بیش از پیش با معضل ترافیک درگیر هستند و حتی برخی از رقم خوردن ترافیک زودتر از موعد سخن می‌گویند؛ نکته‌ای که از سوی حمید برادران، سرپرست شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران رد شد. به‌گفته برادران، مطابق با نقشه‌ کلی شهر تهران، نقشه ترافیکی در بهمن‌ماه با تغییر خاصی روبه‌رو نشده و قرار است با اقداماتی  تا حدودی کنترل شود.

زمان‌بندی خاص برای چراغ‌های قرمز در اسفندماه
حمید برادران، سرپرست شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری به تشریح وضعیت ترافیکی شهر در هفته‌های منتهی به سال نو و اجرای برنامه‌های مختلف برای کنترل ترافیک شهر پرداخت و گفت: «رایزنی‌هایی با پلیس انجام شده است و یک طرح استقبال از بهار برای ترافیک شب عید داریم. با توجه به اینکه چراغ‌های راهنمایی و رانندگی شهر در اختیار شرکت کنترل ترافیک است، ما برای 20روز آخر سال برنامه زمانبندی‌شده خاصی درنظر گرفته‌ایم و براساس ساختار تراکم ترافیکی شهر این تغییرات اعمال می‌شود. او در رابطه با «نحوه زمانبندی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی» توضیح داد: چراغ‌های راهنمایی و رانندگی هوشمند براساس حجم تردد تقاطع‌ها، زمانبندی را مدیریت می‌کنند. ما برای آنکه بتوانیم حجم ترافیک مناطق پرتردد را به‌درستی مدیریت کنیم، یک بازنگری در 80تقاطع مربوط به محدوده‌های مرکزی شهر تهران انجام دادیم تا برنامه زمانبندی براساس جریان ترافیکی که در بازه زمانی اسفند سال‌های قبل تجربه کردیم، تنظیم شود.»

بیشترین گره‌های ترافیکی در کدام مناطق است؟
به‌گفته سرپرست شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران«مناطق 12، 6، 3 و 7 جزو مناطق پرتراکم از نظر تردد هستند که توجه بیشتری به آنها داریم. براساس بررسی‌ها باید گفت که بخش اعظم 80گره ترافیکی شناسایی‌شده نیز در این مناطق قرار دارند. نقاط جاذب سفر نیز در مناطق یک و 2داریم که این نقاط هم در بحث کنترل ترافیک بسیار مورد توجه قرار می‌‌گیرند.» بهترین راه برای مدیریت ترافیک شب عید، مربوط به مدیریت زمان سفرهای شهری از سوی اهالی شهر است. برادران در این رابطه گفت: «براساس اطلاعات سال گذشته باید گفت در اسفند‌ماه مناطق‌3، 6 و 12 که بیشترین مراکز خرید و دستفروشی را دارند از نظر ترافیک در سطح یک ترافیک قرار دارند و پس از آن مناطق 7، 11، 15 و یک در سطح2 و مناطق 2، 14، 9 و 17 در سطح سوم شلوغی قرار دارند.»

مراکز خرید و دستفروش‌ها؛ عامل اصلی ترافیک
از میان 270گره ترافیکی که در تهران شناسایی شده‌اند، بخش اعظم آنها، همجوار با مراکز خرید و محل تجمع دستفروش‌هاست: «دلایل ثبت این نقاط به نزدیکی‌شان با مراکز خرید، محل تجمع دستفروش‌ها و... مرتبط است؛ به‌عنوان مثال در بزرگراه ستاری محدوده مرکز خرید کورش، حوالی بازار و مولوی، مسیرهای نزدیک به دستفروش‌های خیابان ولیعصر(عج)، چهارراه کوکاکولا در خیابان پیروزی، محل‌های فروش هفت سین و... شناسایی شده‌اند و پلیس هم با حضور در این مناطق تلاش می‌کند تا سطح ترافیک را کاهش دهد.» در اسفندماه، سفرهای شهری که منتج به خرید هستند، افزایش پیدا می‌کنند؛ موضوعی که برادران در رابطه با آن توضیح داد: «سفرهای مربوط به خرید در دهه دوم اسفند‌ماه با پیک ترافیک بعدازظهر تا پیش از ساعت20 شروع می‌شود، اما در روزهای منتهی به پایان سال در ساعات عادی مانند ساعت 10 تا 12 نیز شاهد افزایش ترافیک هستیم و ترافیک عصرگاهی نیز تا حوالی شب یعنی ساعت 22ادامه پیدا می‌کند.»

مکث
ترافیک شب عید زودتر شروع شد

ترافیک زودتر از موعد موضوعی است که به‌دلیل افزایش ترافیک در بهمن‌ماه از سوی بسیاری مطرح شده است، اما سرپرست شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران با آمار و ارقام این فرضیه را رد می‌کند: «براساس رصد شاخص‌های ترافیکی در روزهای مختلف باید بگویم که افزایش معناداری در ترافیک بهمن‌ماه رخ نداده است، اما به‌دلیل چند برنامه مانند جشنواره فیلم فجر، مراسم‌های مناسبتی و... در برخی از معابر شاهد افزایش بار ترافیک بودیم و این موجب شد تا کل جریان ترافیک شهر تحت‌تأثیر قرار بگیرد؛ چراکه شبکه ترافیکی یک حلقه کاملا پیوسته است؛ یک اختلال به بخش‌های دیگر نیز سرایت می‌کند.»
حمید برادران افزود: «با وجود این نمی‌توان گفت که ترافیک در بهمن‌ماه افزایش یافته است، پیک ترافیک زمانی معنادار است که در یک لحظه و یک مسیر رخ نداده باشد، بلکه در روزها و ساعات مختلف امتداد داشته باشد. براساس نمودار ماهانه وضعیت ترافیک شهر باید بگویم که شاخص پردازش اطلاعات طول صف ترافیک در ساعات مختلف نشان می‌دهد که از اول تا 25بهمن نسبت به‌مدت زمان مشابه در 3‌ماه گذشته تغییری مشاهده نشده است.»
برادران معتقد است که «شاخص طول صف ترافیک آذر‌ماه در روزهای کاری به‌طور متوسط نزدیک به 300کیلومتر بوده است. این عدد در بهمن‌ماه نیز 301کیلومتر را نشان می‌دهد؛ بنابراین باید گفت که ترافیک در سطح شهر تهران تغییر محسوسی نداشته است.»

وضعیت قرمز در روزهای منتهی به عید
ترافیک منتهی به شب عید با وجود تمام حال و هوای خوب شهر به یکی از هراس‌های اهالی تهران تبدیل شده است؛ موضوعی که حمید برادران، سرپرست شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران نیز آن را تأیید می‌کند: «پیش‌بینی ما برای اسفند پیش‌رو این است که به‌طور متوسط شاخص صف طول ترافیک روی عدد 315 تا 330 کیلومتر قرار بگیرد. در این بررسی روی متوسط شاخص صف طول ترافیک تأکید می‌کنم؛ چراکه قله‌های ترافیکی 600کیلومتر هم در اسفند‌ماه داریم، اما این ترافیک معمولا در بازه زمانی کوتاه مانند 15دقیقه رخ‌ می‌دهد. براساس آمار باید انتظار داشت که شاخص صف طول ترافیک اسفند‌ماه نسبت به بهمن‌ماه 15درصد بیشتر شود.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید