• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 8 اسفند 1402
کد مطلب : 219398
+
-

گل سرسبد ریه‌ 2کیلومتری اوین

گل سرسبد ریه‌ 2کیلومتری اوین

   13چنار و مسیر 2کیلومتری چنارها
  موقعیت: میدان شهید شهریاری، خیابان درکه، کوچه 13چنار


حالا که دیگر چنار کهنسال اوین به خاطره‌ها پیوسته، 13چنار و مسیر 2کیلومتری چنارهای اوین به یکی از نمادهای محله اوین تبدیل شده است. 13چنار، در انتهای کوچه‌ای باصفا در انتظار گردشگران ایستاده تا با قامت بلندش عکس یادگاری بگیرند و زیر سایه سترگ آن دمی بیاسایند. نامش را 13چنار گذاشته‌اند نه برای اینکه 13چنار مجزا کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند بلکه آن 13تنه تنومند مثل اعضای یک بدن واحد همگی یک ریشه دارند و درختی می‌سازند که نگاه هر رهگذری را میخکوب می‌کند. کوچه باصفای 13چنار در دل محله اوین، به این درخت کم‌نظیر منتهی می‌شود که در تابستان سایه‌اش را سخاوتمندانه به عابران می‌دهد و در زمستان هم تن لخت شاخه‌هایش منظره‌ای متفاوت خلق می‌کند. 13چنار هم در آغاز مثل دیگر درخت‌ها یک تنه داشت و چند شاخه که به آسمان سر می‌ساییدند. اما اینکه چطور از آن یک تنه، 13تنه دیگر رویید و درختی عجیب و متفاوت ساخته شد برای خود ماجرایی شنیدنی دارد. علیرضا زمانی، تهران‌شناس، می‌گوید:«چنارها یک خاصیت متفاوت دارند. اگر تنه آنها را قطع کنند، گاهی از همان تنه
 قطع شده تنه‌هایی دیگر می‌روید و درختی متفاوت ایجاد می‌کند. در تهران قدیم به این نوع درخت‌ها به‌اصطلاح چهل‌چنار می‌گفتند؛ یعنی یک درخت چنار که تنه‌های متعدد دارد. چنار اوین هم از آن چنارهای کمیاب است که محلی‌ها می‌گویند بیش از 2 قرن عمر کرده اما در دوره‌ای به دلایل نامعلوم تنه اصلی آن را قطع کردند. اما این پایان کار چنار قدیمی آبادی نبود؛ چرا که از محل قطع تنه آن 13چنار دیگر رویید و شد 13چنار کم‌نظیر اوین که حالا یکی از مقاصد متفاوت گردشگری به‌شمار می‌رود.»
اوین جز 13چنار، مسیر زیبایی مملو از درختان چنار دارد که به‌گونه‌ای یکی از ریه‌های تنفسی شهر به‌شمار می‌رود. سیدمهدی اعرابی، شمیران‌پژوه، در این‌باره می‌گوید: «اوین یک ثروت عظیم دارد؛ مسیر 2کیلومتری مملو از چنارهای کهنسال در حدفاصل پاچنار اوین تا بند درکه که حداقل 300 سال از عمر چنارهایش می‌گذرد. این مسیر ارزشمند را می‌توان ریه‌های تنفسی شهر نامید.» ماجرای کاشت این درختان ارزشمند هم با هویت اوین گره خورده است. پیش از آنکه تقسیم اراضی و مالکیت‌های جزئی در اوین نیز مانند دیگر آبادی‌های شمیران اجرا شود، کاشت این چنارهای ارزشمند نتیجه حرکت جمعی و همکاری گروهی اهالی آبادی اوین بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید