• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 5 اسفند 1402
کد مطلب : 219250
+
-

عقل بشر از تصور عظمت ظهور عاجز است

پاسخ 4پرسش درباره حکومت مهدوی در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام احسان بی‌آزار تهرانی

گزارش
عقل بشر از تصور عظمت ظهور عاجز است

فرشاد شیرزادی-روزنامه‌نگار

اگر بخواهیم طلوع حضرت ولی‌عصر(عج) شکل بگیرد این کار به‌گفته حجت‌الاسلام احسان بی‌آزار تهرانی با عبادت صرف و مدام حاصل نخواهد شد. ظهور انفسی حضرت زمانی شکل می‌گیرد که ما به‌دنبال دیدن حضرت باشیم و نزدیک‌ترین و ساده‌ترین راهش هم این است که کمر به خدمت‌رسانی مردم ببندیم. اگر کسی مسئولیت دارد، در درجه اول مخالفتش با نظام سلطه باید سرلوحه کارش قرار بگیرد. خدمت خوب به شیعیان و پیروان حضرت نیز در کنار 80شرطی است که در کتب مختلف به آنها تأکید شده است. درباره مرکز خلافت حضرت، یاران او، نوع حکومت ایشان و رمزگشایی عقول بشری در آخرالزمان با حجت‌الاسلام تهرانی گفت‌وگو کردیم.


یاران حضرت ولی‌عصرعج عدل باطن دارند یعنی چه؟
اساس حرکت واحد حکومت جهانی حضرت بر پایه احیای عدالت، آن هم از نوع عدالت باطنی است. امام زمان(عج) نفراتی برای اجرای عدالت انتخاب می‌کنند که از عدالت باطنی‌شان مطلع‌اند و احکام را بر پایه باطن انجام می‌دهند. عدل باطنی همانطور که می‌دانیم با ایمان و معارف شکل می‌گیرد اما از طرفی با معاندان و معارضان نیز درگیر قیام مسلحانه خواهند شد. حضرت در این راه با مبارزه و ایجاد رعب در قلوب کسانی که منکر این جریان جهانی‌اند، ایستادگی خواهند کرد. اقتدار و صلابت حضرت قابل تصور و توصیف است. تعبیر داریم که در بخش اندیشه و گفتمان، علم تا صبح ظهور، با همه تکنولوژی 2مرحله از 27مرحله‌اش با همین سرعت فناوری که می‌بینید، نمود خواهد یافت اما با ظهور ایشان 27مرحله از حقایق علوم منتشر و هویدا خواهد شد و واقعا عقل امروز بشری به آن نخواهد رسید که آن روز چه عظمتی را داراست. این مهم شامل هر 2گروه هم می‌شود؛ گروه مسلمان و طرف مقابل.

تکلیف مرزهای جغرافیایی پس از ظهور چیست؟
در حال حاضر هم که مشاهده می‌کنید، مرزهای جغرافیایی، چندان در آخرالزمان مطرح نیست و آنچه اهمیت دارد، مرزهای عقیدتی است که مبتنی بر ادراک و شناخت خواهد بود. اینکه حضرت عقول می‌فرمایند و ظاهر می‌شوند بدان معنی نیست که فقط دست تصرفی می‌کشند، یعنی عقول به آن نگاه واحد می‌رسند. در روایت داریم که حتی کسانی که تا به آن روز منکر ظهور حضرت بوده‌­اند، زودتر به حضرت حجت(عج) لبیک می‌گویند و حضرت عیسی(ع) به اقتدای نماز جماعت ایشان سریع جذب می‌شوند. یعنی مرزهای عقیدتی وقتی به وحدت نظر و ذوق واحد می‌رسد، تا حدودی نیاز به لشگرگشایی از بین می‌رود. این عظمت و موقعیتی است که حضرت در باطن دارند و می‌دانید که ملائک نیز ایشان را همراهی می‌کنند. پس اینکه فکر کنید، جنگ بر سر مرزها خواهد بود، چنین نیست و جنگ بر سر رمزگشایی عقول بشری است.

عدل دمکراتیک حضرت چگونه شکل می‌گیرد؟
یک بعد حکومت حضرت ملکوتی است. در طلیعه ظهور حضرت جبرئیل ملائکه به روایت قطعی، بالای کعبه می‌ایستد و حضرت را صدا می‌زند و می‌گوید: «یا اهل العالم، هذا بقیه‌الله فاتبعوا». این مهم را کدام دوربین دیجیتال یا 4K می‌تواند پوشش بدهد؟ این آن چیزی است که به عقول نمی‌رسد. از امام صادق(ع) نقل است که می‌پرسند ایشان به زبان عربی سخن می‌گویند و چگونه همه مردم جهان می‌فهمند و امام(ع) می‌فرمایند هرکسی با ادبیات خودش آن را درک می‌کند. اما منظور از عدل این است که هرچیزی سر جای خودش قرار می‌گیرد. اگر قرار است عدالت در جامعه ایجاد شود، با عبادت فردی و صلح کل هم انجام نمی‌شود. اینکه می‌گوییم حضرت غلبه پیدا می‌کند، یعنی یک جریان جامع اجتماعی با درایت‌ها و لطافت‌هاست و قهری مطلق نیست. لطافت و جذب حضرت در قلوب به قدری بالاست که منکران قطعی با دیدن جمال ایشان پیرو حضرت می‌شوند.

مرکز خلافت مهدی موعودعج کجاست؟
طلوع معرفی حکومت حضرت ولی‌عصرعج در کنار کعبه است اما دولت کریمه حضرت در کوفه و عراق خواهد بود. طلایه‌دار معرفی حضرت کنار کعبه است. ایشان ابتدا به کعبه تکیه می‌زنند و در جزیره العرب و حجاز سخن خواهند گفت اما کمال حکمرانی و کسانی که به‌عنوان مدیرکل اجرایی حضرت نقش‌آفرینی می‌کنند در عراق خواهند بود.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید