• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
شنبه 5 اسفند 1402
کد مطلب : 219232
+
-

تخلیه تورم از انتظارات

سرعت رشد ماهانه تورم به کمترین میزان در 24ماهه گذشته رسید.  با ثبت نرخ تورم ماهانه کل کشور به 1.4درصد، شاخص سنجش قیمت‌ها از انتظارات تورمی خالی شد و انتظار می‌رود نرخ تورم نقطه به نقطه در پایان سال به کانال 34درصد برسد. به گزارش همشهری، مرکز آمار ایران با انتشار جزئیات نرخ تورم در بهمن1402 خبر داد که نرخ تورم نقطه به نقطه به 35.8درصد و سالانه به 42.5درصد رسیده که اگر این روند ادامه پیدا کند، در سال آینده احتمال اینکه نرخ تورم روند نزولی را تجربه کند، وجود دارد. این گزارش می‌افزاید: نرخ تورم ماهانه در سال‌جاری همواره بالای 2درصد در نوسان بوده و برای نخستین‌بار در طول 2سال اخیر است که به 1.4درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه هم برای نخستین بار در طول 22ماهه گذشته به کف رسیده است. با این حال بانک مرکزی انتظار داشت که نرخ تورم در پایان امسال به محدوده 30درصد برسد حال آنکه مرکز آمار می‌گوید نرخ تورم نقطه به نقطه در بهمن امسال به 35.8درصد و نرخ تورم سالانه به 42.5درصد رسیده که با این وضعیت پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم سال‌جاری در پایان امسال در محدوده 40درصد باقی بماند.

نبض تورم در استان‌ها
برآورد مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در بهمن امسال کمترین نرخ تورم سالانه به‌ترتیب در استان‌های تهران، سیستان و بلوچستان، خوزستان، سمنان، بوشهر، زنجان، مازندران، فارس، کرمان و گلستان ثبت شده که فشار تورم در این استان‌ها کمتر از نرخ تورم میانگین کل کشور بوده است. با این حال در شرایطی که شهروندان ساکن استان تهران نرخ تورم 37.7درصدی را در بهمن تجربه کرده‌اند، نرخ تورم سالانه در استان یزد همچنان بالاترین رقم به‌میزان 52.9درصد گزارش شده و بقیه استان‌های کشور هم فشار تورم بالاتر از میانگین کل کشور را شاهد بوده‌اند.

تورم خوراکی‌ها منفی شد
مرکز آمار ایران می‌گوید: شاخص ماهانه تورم گروه کالاهای خوراکی در بهمن‌ماه امسال منفی بوده، هرچند که میانگین قیمت ماهی‌ها رشد 3.5درصد، میوه و خشکبار 1.3درصد را تجربه کرده اما رشد قیمت ماهانه سبزی‌ها و حبوبات به‌میزان 5.9درصد منفی بوده است. بالاترین نرخ تورم ماهانه در گروه‌های کالایی در بهمن را قیمت خودرو و وسایل نقلیه به میزان 5.6درصد تجربه کرده و پس از آن رشد بهای ماهانه اجاره‌بها بوده که با تورم ماهانه 2.9درصد مواجه شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید