• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 3 اسفند 1402
کد مطلب : 219133
+
-

پاداش 552میلیون تومانی بابت سوت‌زنی مالیاتی‌

افرادی با درآمدهای بالا، حتی به‌اندازه یک کارگر یا کارمند مالیات نمی‌دهند و این از عدالت به دور است؛ بر همین اساس، رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور می‌گوید: سامانه سوت‌زنی برای شناسایی فراریان مالیاتی به راه افتاده تا دستیابی به عدالت مالیاتی با کمک خود مردم تسریع شود.
به گزارش همشهری، در جریان برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، سیدمحمدهادی سبحانیان، رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور میهمان غرفه همشهری بود و درباره برنامه این سازمان برای برقراری عدالت مالیاتی صحبت کرد. این گفت‌وگوی کوتاه در هیاهوی نمایشگاه به بازخوانی پاداش 552میلیون تومانی به یک گزارشگر فساد اختصاص داشت که آذرماه امسال رسانه‌ای شده بود. پاداشی که البته بنا به‌گفته سبحانیان، علی‌الحساب بوده و رقم آن پس از قطعی شدن مالیات تعیین شده برای شرکت‌های گزارش شده، افزایش خواهد یافت.
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی با تأکید بر اینکه عزم و اراده این سازمان برای مبارزه با فساد در نظام مالیاتی جدی است، گفت: ما برای این کار، به‌دنبال انجام دادن اقدامات مؤثری هستیم و یکی از مهم‌ترین آنها این است که مردم اگر در پرونده‌ای از سوءاستفاده یا فرار مالیاتی مطلع شوند و آن را به اطلاع سازمان برسانند تا به آن رسیدگی شده و منجر به تشخیص مالیات شود، درصدی از این مالیات قطعی به‌عنوان پاداش به گزارش‌دهنده فساد یا فرار مالیاتی پرداخت خواهد شد.
به‌گفته سبحانیان، اراده سازمان در این موضوع جدی است و موارد بسیاری بوده که مردم اطلاع داده‌اند و سازمان در حال رسیدگی است.
معاون وزیر اقتصاد، با اشاره به اینکه بسیاری از مردم نه نسبت به مبلغ مالیات خود بلکه به بی‌عدالتی در دریافت مالیات بین افراد گلایه دارند، گفت: اینکه افرادی با درآمدهای کلان، مالیات کمی نسبت به درآمد واقعی خود پرداخت می‌کنند، یک تخلف است که هم مردم را آزار می‌دهد و هم به بیت‌المال خسارت می‌زند و استفاده از گزارش‌دهی مردم برای مقابله با این آفت، یکی از راه‌هایی است که نتایج مثبتی به‌دنبال خواهد داشت.
البته سبحانیان تأکید می‌کند که در کنار استفاده از ظرفیت‌های سوت‌زنی، سازمان امور مالیاتی هم با استفاده از ابزارهای در اختیار و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و هوش‌مصنوعی، تلاش می‌کند که مفرهای مالیاتی را شناسایی و مسدود کند تا در‌گذار از نظام سنتی به نظام هوشمند مالیات‌ستانی، عدالت به‌صورت حداکثری مستقر شود.
نکته قابل ‌توجه اینکه رئیس‌کل امور مالیاتی تأکید کرد: اطلاعات سوت‌زنان کاملاً مشمول اصل محرمانگی بوده و با توجه به اینکه اراده سازمان، استفاده از ظرفیت سوت زنی است، به‌صورت ویژه به گزارش‌های ارسال شده در سامانه سوت‌زنی رسیدگی خواهد شد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید