• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
سه شنبه 1 اسفند 1402
کد مطلب : 218932
+
-

مذاکرات گردوغبار به کجا رسید؟

مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست معتقدند که حدود ۷۰درصد گردوغباری که در طول سال مناطق مختلف کشورمان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، منشأ خارجی دارند؛ به همین دلیل، آنها تأکید دارند که باید با ابزار «دیپلماسی محیط‌زیست» و مذاکره با کشورهایی که کانون‌های اصلی گردوغبار منطقه در آنها قرار دارند، جلوی این پدیده را گرفت.
علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به امضای 2تفاهمنامه همکاری برای مدیریت میدانی کانون‌های گردوغبار با کشورهای عراق و سوریه اشاره کرد و گفت: انتظار داشتیم که با توجه به تفاهمنامه‌های امضاشده و رفت‌وآمدهای هیأت‌های بلندمرتبه محیط‌زیستی بین ایران با عراق و سوریه، اقدامات عملیاتی در چشمه‌های ریزگردها در این دو کشور هرچه زودتر آغاز شود. در آخرین تفاهم‌های انجام‌شده با مسئولان عراقی نیز 4استان شامل 2استان در عراق و 2استان در ایران را برای انجام اقدامات مشترک مشخص کردیم تا بتوانیم جلوی برداشت گردوغبار با وزش بادهای شدید در این 4استان را بگیریم. در این زمینه هیأت کارشناسی ایران به عراق سفر کرد و بازدیدهای میدانی لازم را انجام داد، ولی هنوز منتظر حضور میدانی هیأت عراقی در ایران هستیم تا بتوانیم تصمیم‌گیری‌های مشترک در زمینه کنترل گردوغبار در منشأ را به مرحله اجرا بگذاریم. منتظر حضور هیأت بلندمرتبه عراقی در کشورمان هستیم تا بتوانیم اقدامات مشترک را شروع کنیم.
وی به ایلنا گفت: در کشور سوریه نیز طبق توافقات مشترک، قرار بود که عملیات میدانی برای کنترل گردوغبار توسط کارشناسان ایران در کانون‌های خیزش ریزگردها در این کشور انجام شود، ولی متأسفانه آن‌دسته از چشمه‌های گردوغبار که از نظر ما جزو مناطق دارای اولویت برای انجام اقدامات لازم به‌منظور جلوگیری از فرسایش خاکی قرار دارند، در مناطقی ازجمله «دیرالزور» واقع شده‌اند که درگیر جنگ هستند؛ به همین‌خاطر، دولت سوریه به‌دلیل ملاحظات امنیتی به ما اجازه نمی‌دهد که در زمینه مقابله با کانون‌های گردوغبار در این مناطق فعالیت کنیم، اما خوشبختانه هم با عراق و هم با سوریه تفاهم کرده‌ایم که به محض پایدار شدن شرایط سیاسی و امنیتی در این کشورها، اقدامات مشترک موردنیاز برای مقابله با برداشت گردوغبار در چشمه‌های اصلی را آغاز کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید