• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 1 اسفند 1402
کد مطلب : 218909
+
-

سیستم انتخاب نخبگان

در ابداع جدید AFC که لیگ نخبگان آسیا نام دارد، 2تیم از لیگ‌برتر و یک تیم از جام‌حذفی ایران حضور خواهند داشت

از فصل آینده قهرمان و نایب‌قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران به لیگ نخبگان آسیا راه پیدا می‌کنند و قهرمان جام‌حذفی هم راهی مرحله پلی‌آف این رقابت‌ها می‌شود. اما لیگ نخبگان آسیا چیست؟ کنفدراسیون فوتبال آسیا طی دهه‌های اخیر نشان داده چندان علاقه‌ای به ثبات ندارد و در سلیقه‌اش نیست که شکل و شمایل رقابت‌های باشگاهی آسیا را در یک متد ثابت برای مدت‌ها حفظ و تثبیت کند. شیوه برگزاری رقابت‌های باشگاهی در آسیا طی تاریخ چهل‌وچند‌ساله‌اش بارها و بارها تغییر کرده و پیش از آنکه تماشاگران و شرکت‌کننده‌ها به یک شیوه عادت کنند AFC شیوه جدیدی را جایگزین کرده است. این‌بار هم تصمیم‌گیران کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفته‌اند که از فصل فوتبالی 25-2024 شیوه جدیدی را پیاده کنند. در شیوه جدید قرار است مسابقات در 3سطح برگزار شود و سطح اول رقابت‌ها «لیگ نخبگان آسیا» نام خواهد داشت. با تشکیل لیگ نخبگان آسیا، 24تیم برتر قاره در این تورنمنت حضور پیدا می‌کنند و از این پس، لیگ قهرمانان آسیا به‌عنوان سطح دوم رقابت‌های باشگاهی در قاره کهن شناخته می‌شود که در این تورنمنت هم 32تیم حضور خواهند داشت. لیگ‌کاپ آسیا هم با حضور 32تیم کار خود را پیش خواهد برد.

   24تیم، 2گروه، 8هفته
لیگ نخبگان آسیا قرار است با شرکت 24تیم در 2گروه شرق و غرب برگزار شود؛ یعنی 12تیم در منطقه شرق و 12تیم در منطقه غرب. مهم‌ترین نکته درباره این مسابقات، حذف کشورهای درجه2 و باقی‌ماندن 12کشور و نمایندگان آنهاست. به‌عنوان مثال، در منطقه غرب کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان، اردن و هند که همه آنها امسال در مرحله گروهی صاحب نماینده بودند، سال آینده هیچ سهمیه‌ای در لیگ نخبگان نخواهند داشت. در منطقه غرب آسیا عربستان 3سهمیه مستقیم، ایران و قطر هرکدام 2سهمیه مستقیم و یک سهمیه پلی‌آف، امارات یک سهمیه مستقیم و یک سهمیه پلی‌آف و ازبکستان و عراق هر کدام یک سهمیه مستقیم در اختیار دارند. برگزاری رقابت‌ها هم شیوه عجیبی دارد. تیم‌های غرب در یک گروه 12تیمی به‌شکل دوره‌ای بازی می‌کنند اما فقط 8هفته بازی برگزار می‌شود و بعد از همین 8هفته، 8تیم برتر جدول به مرحله یک‌هشتم نهایی می‌رسند! همین روال در شرق آسیا هم برقرار است تا از آنجا هم 8تیم به مرحله یک‌هشتم نهایی برسند.

   2تا از لیگ، یکی از حذفی
شیوه برگزاری لیگ نخبگان از مدت‌ها قبل مشخص شده اما تا روز گذشته شیوه انتخاب نمایندگان کشورها هنوز به‌طور دقیق معلوم نبود. دیروز اعلام شد 3نماینده ایران در این مسابقات به‌ترتیب قهرمان لیگ، نایب‌قهرمان لیگ و قهرمان جام‌حذفی خواهند بود. به این صورت که 2تیم اول لیگ برتر به‌شکل مستقیم راهی مرحله گروهی رقابت‌ها می‌شوند و قهرمان جام‌حذفی هم به پلی‌آف می‌رود تا شانس خود را برای صعود به مرحله گروهی آزمایش کند. به این ترتیب تیم‌های صاحب‌نام لیگ برتر ایران کار سختی برای کسب این 3سهمیه خواهند داشت. اینطور که مدیر کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال روز گذشته اعلام کرده، تیم سوم لیگ برتر نیز به‌عنوان نماینده باشگاه‌های ایران برای شرکت در سطح دوم لیگ قهرمانان آسیا معرفی می‌شود. نکته این است که تیم‌ها برای حضور در لیگ نخبگان باید مجوز حرفه‌ای را کسب کرده باشند و اگر قهرمان جام‌حذفی موفق به کسب این مجوز نشود، تیم‌های بعدی از جدول لیگ برتر برای این جایگاه انتخاب می‌شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید