• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 30 بهمن 1402
کد مطلب : 218838
+
-

مسیر اصلاح

رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم آذربایجان شرقی: کسانی که وارد انتخابات می شوند از توهین و تهمت به دیگران اجتناب کنند

رهبری
مسیر اصلاح

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب صبح یکشنبه (دیروز) در دیدار هزاران نفر از مردم استان آذربایجان‌شرقی، «نگاه به‌خود» برای «تقویت نقاط قوت، کامیابی و رفع نقاط ضعف» و «نگاه هوشمندانه و بدون انفعال به دشمن» را 2 وظیفه مهم و اساسی برشمردند و با تأکید بر اهمیت وحدت ملی و انتخابات ۱۱اسفند به‌عنوان راه‌‌حل مشکلات و اصلاح امور، همه را به شرکت پرشور دراین رویداد مهم ملی فراخواندند و نکات مهمی را در باب چگونگی انتخاب نامزد اصلح، اتقان و سلامت انتخابات و پرهیز از بداخلاقی‌های انتخاباتی بیان کردند.


مخالفت جبهه استکبار با انتخابات
 جبهه استکبار بی‌شک مخالف انتخاباتِ ایران است. انتخابات، مظهر جمهوریت نظام بوده و به همین علت است که مستکبران و آمریکا که هم با جمهوریت و هم با اسلامیت نظام مخالفند، با انتخابات و حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رأی مخالف هستند.

طراحی برای مأیوس کردن مردم
یکی از رؤسای‌جمهور قبلی آمریکا از مردم ایران درخواست کرده بود در یکی از انتخابات گذشته شرکت نکنند. آن رئیس‌جمهور، ندانسته به ایران کمک کرد، زیرا مردم ازسر لج و مخالفت با او، بیشتر و پرشورتر از همیشه در انتخابات شرکت کردند؛ به همین علت آمریکایی‌ها دیگر اینگونه سخن نمی‌گویند، اما با شیوه‌های مختلف به‌دنبال دور و مأیوس کردن مردم از انتخابات هستند.

همه باید در انتخابات شرکت کنیم
 انتخابات رکن اصلی نظام جمهوری اسلامی و راه اصلاح کشور است. همه باید در انتخابات شرکت کنیم. کسانی هم که به‌دنبال ترمیم و حل مشکلات هستند، راه درست آن، انتخابات است و باید به انتخابات رو کنند.

ضرورت انتخاب اصلح
انتخاب «اصلح» ضروری است. همه افرادی که از نظارت شورای‌نگهبان عبور کرده‌اند، صالح هستند، اما به حکم عقل باید از بین آنها، افراد صالح‌تر را انتخاب کرد و برای شناخت اصلح، مردم تاجایی که توان بررسی دارند، تحقیق کنند و اگر نمی‌توانند، به‌نظر افراد مورد اعتماد، توجه و عمل کنند.

توصیه‌هایی به کاندیداها
وظیفه سخنوران و افراد مقبول، تشویق مردم به حضور در انتخابات است. افرادی هم که وارد میدان انتخابات شده‌اند، از بداخلاقی، بددهنی و توهین و تهمت به دیگران در تبلیغات و فضای‌مجازی و همچنین از سیاه‌نمایی و بیان مطالب دروغ و خلاف واقع برای جلب نظر مردم اجتناب کنند، چراکه این کارها موجب سلب برکت و عنایت الهی است.

برگزاری انتخابات «سالم» در کشور
رعایت صحت، سلامت و اتقان انتخابات، مطالبه‌ای همیشگی از مسئولان است. البته دراین چند دهه، هرگز تخلف انتخاباتی به‌معنای مورد ادعای دشمن مشاهده نشده و این حرف آنان بی‌اساس است. در مواردی هم که برخی ادعاهایی مطرح کردند، پس‌از تحقیق و بررسی برخی تخلفات مشخص شد، اما هیچ‌گاه این تخلفات تغییری در نتایج کلی به‌وجود نیاورده بود و انتخابات در کشور همیشه صحیح، سالم و متین برگزار شده‌ است.

اتحاد؛ رمز پیروزی
اتحاد ملت ایران، رمز پیروزی و استمرار انقلاب اسلامی است. در آینده نیز باید همچون «یدِ واحده» این مسیر را ادامه دهیم و اختلاف‌های سلیقه‌ای و سیاسی نباید در وحدت ملی ایران در مقابل دشمنان تأثیرگذار باشد.

غافلگیری بدخواهان
از مردم سراسر کشور به‌خاطر راهپیمایی پرشور ۲۲بهمن تشکر صمیمانه می‌کنم. ملت در همه شهرهای بزرگ و کوچک و روستاها، همت و سرزندگی و سرافرازی انقلابی خود را نشان داد و کسانی را که خواهان دل‌مردگی مردم ایران و فراموش شدن ۲۲بهمن هستند، غافلگیر کرد.

خون تازه‌ای در رگ‌های جامعه
از برقرارکنندگان فداکارِ امنیتِ راهپیمایی سراسری قدردانی می‌کنم. راهپیمایی پرمعنای ملت باعث افزایش انگیزه و روحیه مسئولان است. این حضور ملی، خون تازه‌ای در رگ‌های جامعه، ملت و مسئولان می‌دمد.

درک به‌موقع وظایف اصلی
انقلاب به‌معنای ملت و نظام، با عبور از گردنه‌های سخت، مستحکم‌تر، مقتدرتر و دارای نگاه و تأثیر نافذتر شده‌‌است و ما امروز باید با درک به‌موقع وظایف اصلی، بهنگام به آنها عمل کنیم.

2وظیفه اساسی همگانی
«نگاه به‌خود» و «نگاه به دشمن» 2 وظیفه اساسی همگانی است. باید از خود و دشمن ارزیابی صحیح داشته باشیم و غفلت از این وظیفه، بلای بزرگی است. هدف از شناخت خود، «قدردانی، حفظ و تقویت نقاط قوت و ترمیم و رفع نقاط ضعف» است.

مهم‌ترین دستاورد انقلاب
ریشه‌کنی نظام استبدادی ظالمِ حق‌کشِ بی‌ایمانِ کاملا فاسد و سلطنتی، مهم‌ترین دستاورد انقلاب است؛ نظامی که برای مردم هیچ حق و احترام و نقشی قائل نبود و در بسیاری از موارد عملا با فرمان و خواست آمریکایی‌ها و سفارت انگلیس حکمرانی می‌کرد. اکنون درست در نقطه مقابل آن نظام منحط، مردم مالک کشور و نظام هستند و با انتخاب مستقیم یا غیرمستقیم مسئولان اصلی کشور، جهت حرکت مملکت را تعیین می‌کنند.

ایجاد خودباوری ملی
ایجاد خودباوری ملی و احساس توانایی در عرصه‌های مختلف علم و فناوری، دفاعی، پزشکی و دیگر زمینه‌ها از دیگر دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است. این اعتماد به‌نفس، برخلاف دوران طاغوت در عرصه بین‌المللی و مواجهه با قدرت‌ها نیز مشهود است.

چند موفقیت ملموس
گسترش فکر و ارزش‌های انقلاب به‌ویژه در منطقه، توفیق نسبی در جلوگیری از گسترش فرهنگ غربی به‌عنوان فرهنگ غالب، تشکیل گروه‌های خودجوش مردمی در همه زمینه‌ها و گسترش خدمات به همه مناطق کشور و پرورش دانشمندان جهانی در رشته‌های مختلف از دیگر موفقیت‌ها در ارزیابی حرکت انقلاب است.

روی دیگر یک مسئله مهم
برخی به‌حق نگران افزایش به خارج رفتن برخی متخصصان هستند، اما روی دیگر این مسئله، قدرت ایران در صدور افراد متخصص و اثرگذار است.

ضعف‌هایی در کنار نقاط‌قوت
در کنار نقاط قوت، نقاط ضعفی هم داریم که کم هم نیستند؛ ازجمله اینکه ما در ساخت یک اقتصاد قوی ملی عقب هستیم و با وجود کارهای خوب انجام شده، اما در عدالت اجتماعی، اقتصادی و قضایی که از برترین شعارها و بزرگ‌ترین اهداف انقلاب بوده تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

تلاش همگانی برای رفع ضعف‌ها
عقب بودن در ریشه‌کنی آسیب‌های اجتماعی همچون طلاق و اعتیاد و مشکلات اخلاقی و همچنین فاصله داشتن با سبک زندگی اسلامی ازجمله دوری از اسراف و اشرافی‌گری از دیگر نقاط ضعفی است که کار و تلاش برای رفع آنها وظیفه همه است.

وظیفه مسئولان
وظیفه دولت و مجلس و دیگر مراکز رسمی عزم راسخ، کار مداوم، سلامت در عمل، صداقت با مردم و ترجیح منافع ملی بر سود شخصی است. امروز بحمدالله مسئولان ارشد کشور از این امتیازات برخوردارند، اما این خصوصیات مثبت باید در همه سطوح مسئولان حاکمیتی گسترش پیدا کند.

وظیفه نخبگان و جوانان
وظیفه نخبگان احساس مسئولیت برای شناسایی خلأها و منافذ خطر و کمک فکری به مسئولان برای بستن آنهاست. امروز جوانان زبده زیادی در بدنه دولت مشغول به‌کار شده‌اند؛ جوانان که پیشران جامعه هستند، باید آمادگی و صلاحیت‌های لازم را برای حضور در میدان‌های گوناگون فردا و ایفای مسئولیت‌های سنگین در خود ایجاد کنند.

وظیفه عموم مردم
وظیفه عموم مردم حفظ اتحاد ملی و حمایت از مسئولان و خدمتگزاران و کارهای خوب است. همه توجه داشته باشند که انجام دادن این وظایف و مسئولیت‌ها، عمل جهادی درمقابل دشمن است، چراکه آنها نمی‌خواهند این وظایف محقق شود و به همین علت با هر کار خوبی که در جمهوری‌اسلامی انجام شود، مخالف هستند.

نباید درمقابل دشمن منفعل شد
باید از دشمن و مکر و حیله و ابزارهای آن غفلت نکنیم و ضمن اینکه دشمن را ضعیف و ناتوان فرض نمی‌کنیم، از او و تهدید و فشار و عربده‌کشی‌هایش نترسیم. علت نیرنگ‌ها و فشارهای عصبی بدخواهان ایران، نقاط قوت و پیشرفت‌های انقلاب اسلامی است. نباید درمقابل دشمن منفعل شد، چراکه سیاست آنها تحقیر و منفعل کردن طرف مقابل است.

تاریخ‌سازی مردم تبریز
قیام ۲۹بهمن۱۳۵۶ مردم تبریز حادثه‌ای‌ تاریخ‌ساز است. آن حادثه نگذاشت قیام ۱۹دی مردم قم بی‌نتیجه بماند و با گسترش روحیه قیام و شور انقلابی به سراسرکشور، زمینه‌ساز پیروزی انقلاب در ۲۲بهمن۵۷ و ورق خوردن تاریخ ایران شد.

2ویژگی برجسته حادثه ۲۹بهمن
شناختِ به‌موقع وظیفه و قیام و اقدام بهنگام در ادای آن وظیفه، 2ویژگی برجسته حادثه ۲۹بهمن تبریز است. توابین به‌موقع احساس وظیفه و عمل نکردند و در عاشورا غایب بودند؛ به همین علت با وجود قیام دیرهنگام و شهادت همگی، تأثیری در تاریخ نگذاشتند.

ویژگی‌های مردم آذربایجان
مردم آذربایجان مظهر غیرت و عشق و شور و ایمان در تاریخ و در دوران معاصر و دهه‌های اخیر هستند. باید از ویژگی‌های حادثه ۲۹بهمن تبریز درس بگیریم.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید