• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 30 بهمن 1402
کد مطلب : 218799
+
-

زندانی‌های چینی در ایران یک دروغ شاخدار

لیلا شریف؛ روزنامه‌نگار

«ورود زندانی‌های چینی به ایران برای ساخت مسکن» شایعه‌ای بود که به سرعت به سرخط خبرهای داخلی تبدیل شد و موجی از واکنش‌ها را به همراه آورد تا جایی که سرانجام این موضوع با تکذیبیه‌های متعدد مسئولان وزارت راه و شهرسازی و مدیران شهری شفاف شد. همه اتفاقات از مصاحبه رامین گوران، دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان رقم خورد. او در گفت‌وگویی به موضوع مذاکره شهرداری تهران با چینی‌‌ها برای ساخت مسکن اشاره کرده و مدعی شده بود که«‌گفته می‌شود چین قرار است زندانی‌های خود را برای ساخت مسکن به ایران انتقال دهد. کسانی که در چین زندانی هستند با مزد کمتر برای کار به سایر کشورها منتقل می‌شوند. چین قبلا این کار را انجام داده و اتفاقا ایده خوبی است؛ زندانی‌ها را تحت کنترل به‌کار می‌گیرند و هزینه تمام‌شده هم برای‌شان کاهش پیدا می‌کند.»
ایده خودساخته در مورد حضور زندانی‌های چینی در ایران به سرعت با واکنش همراه شد. در نخستین قدم رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب اطلاعات انتقال زندانیان چینی برای ساخت مسکن در ایران، سخنان دبیر انجمن انبوه‌سازان را در این خصوص کذب محض دانست.
حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز به سرعت نسبت به این ادعا واکنش نشان داد و روز گذشته در حاشیه جلسه شورای شهر از اصل ماجرای حضور چینی‌ها در ایران برای ساخت مسکن پرده برداشت تا هیچ شک و شبهه‌ای در مورد زندانی‌های چینی باقی نماند.
به‌گفته صارمی«در سفر اخیر شهردار تهران با تیم همراه به چین، مذاکراتی در ارتباط با بحث مسکن انجام گرفت و حضور چینی‌ها در بحث مسکن فقط در بعد سرمایه‌گذاری خواهد بود.»
معاون شهردار با تأکید بر این موضوع که در قرارداد مسکن با چینی‌ها بحث کارگر مطرح نیست، بر این ادعای عجیب خط بطلان کشید و گفت: «در ارتباط با مسکن ما هم مهندسان متبحر و هم تکنولوژی پیشرفته داریم. به همین دلیل در بخش مسکن چنانچه به نتیجه‌ای برسیم چینی‌ها در بخش سرمایه‌گذاری مشارکت خواهند داشت که با توجه به عید چینی‌ها، ادامه مذاکرات در بحث ساخت مسکن توسط آنها به بعد از عید چینی‌ها موکول و همانطور که گفته شد در بخش مسکن، چینی‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری به‌ویژه در بحث بافت فرسوده مشارکت انجام خواهند داد. بحث کارگر، مهندس، تکنولوژی و کارخانه چینی اصلا مطرح نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید