• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 29 بهمن 1402
کد مطلب : 218681
+
-

ماه شعبان در کلام علما

امام خمینی(ره): مناجاتی که در ‌ماه شعبان هست.من در نظر ندارم که در هیچ‌یک از ادعیه گفته شده باشد که ادعیه مال همه ائمه است. این دعای شعبان، مناجات شعبان، مناجات همه ائمه است و در این، مسائل بسیار هست، معارف بسیار هست و ادب اینکه انسان چه جور باید با خدای تبارک و تعالی مناجات کند. ما غافلیم از این معانی که وضع چی است.
 (صحیفه امام، ج21، ص2)

آیت‌الله خامنه‌ای: بنده یک‌وقتی از امام بزرگوار سؤال کردم که در بین این دعاهای مأثور از اهل‌بیت (علیهم‌السلام)، شما بیشتر دلبسته کدام دعا هستید و به آن اُنس دارید؛ فرمودند مناجات شعبانیه و دعای کمیل. ایشان، این مرد عارفِ پخته عمل‌کننده در راه خدا، به این دو دعا توجه داشتند. ان‌شاءالله که در این ایام باقی‌مانده همه‌مان بتوانیم از این روزها استفاده کنیم و خودمان را در این وادی رحمت الهی به معنویت وارد کنیم و بهره ببریم؛ اصل این است.
 27/2/1396
بیانات مقام معظم رهبری
در دیدار اقشار مختلف مردم

حاج‌آقا مجتبی تهرانی:  روایتی که از پیغمبر اکرم است یعنی «شَعْبَانَ شَهْرِی»‌ ماه شعبان ‌ماه من پیغمبر است و «رَحِمَ‌الله مَنْ أَعَانَنِی عَلَی شَهرِی»[بحارالأنوار، ج 94، ص79] خدا رحمت کند آن کسی را که مرا کمک کند در این شهر؛ می‎فهمی که یعنی چه؟ من را کمک کند؟ یک بعدش اين است که اگر در این ‌ماه شما‌ها بیایید بدی‌ها را کنار بگذارید و بی‌حیایی‌ها را کنار بگذارید، من را کمک کرده‌اید به اینکه اگر بخواهم شفاعتتان را بکنم دیگر زیاد به دشواری نیفتم.  کمکم کنید برای خودتان به‌خصوص من این‌ را تأکید می‌کنم راجع به استغفارها که اینها یک نوع خانه تکانی درونی است برای ما.

شیخ حسین انصاریان: 2دلیل برای اهمیت ذکر صلوات در ‌ماه شعبان بیان کردیم: اول اینکه شعبان‌ ماه رسول خداست و قرآن کریم، ما را به فرستادن صلوات بر پیامبر دعوت می‌کند و دوم اینکه در این ‌ماه با عظمت، امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) به دنیا آمده اند؛ امام زمانی که پیامبر، اسم او را شبیه اسم خودش و کنیه او را همچون کنیه خودش می‌داند و خواندن صلوات شعبانیه در نیمه شعبان که تولد ایشان است، نیز وارد شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید