• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 26 بهمن 1402
کد مطلب : 218495
+
-

نمایندگان وعده اشتغال داده بودند

رأی دادیم بیکاری چی شد؟

پاییز امسال کمترین نرخ بیکاری در ۴ دهه گذشته محقق شد و به 6/7 درصد رسید

رأی دادیم بیکاری چی شد؟

 فضای سیاسی کشور این روزها در شرایطی رنگ و بوی انتخاباتی به ‌خود گرفته است که بعضی جریان‌ها و رسانه‌ها می‌کوشند با موج‌سواری روی برخی تنگناهای اقتصادی، با القای این گزاره که «رای دادن نمی‌تواند گرهی از گره‌های بیکاری در کشور بگشاید»، جامعه را از حضور پای صندوق‌های رأی ناامید کنند.

این در شرایطی است که طی سال‌های اخیر بهبود شاخص‌های اشتغال، یکی از مهم‌ترین نمودهای تغییر ریل سیاستگذاری در کشور بوده ‌است. به‌گواه آمار و ارقام رسمی منتشر شده از سوی نهادها و دستگاه‌های مسئول، همگرایی ایجاد‌شده میان مجلس یازدهم و دولت ‌سیزدهم در بخش‌های مختلف اقتصادی، دستاوردهای قابل‌توجهی به‌ویژه در حوزه کاهش نرخ بیکاری برای کشور به‌همراه داشته است؛ موضوعی که نشان می‌دهد ریل‌گذاری راهبردی از سوی مجلس و اجرای مناسب از سوی دولت، توانسته روزنه‌های امیدوارکننده‌ای به‌سوی رفع چالش‌های گریبانگیر کشور بگشاید.

در این میان، کاهش قابل توجه نرخ بیکاری از اتخاذ رویکردهای مناسب از سوی مجلس و دولت در این زمینه حکایت دارد. همین چند روز پیش بود که وزیر امور اقتصادی و دارایی از رکوردشکنی کاهش نرخ بیکاری در کشور خبر داد. احسان خاندوزی با اعلام اینکه نرخ بیکاری در کشور به پایین‌ترین سطح خود طی ۴دهه گذشته رسیده‌ است، از ایجاد 700هزار شغل جدید در پاییز سال‌ جاری خبر داد.

به‌گواه آمار ارائه شده ازسوی وزارت امور اقتصادی و دارایی، نرخ بیکاری در کشور از 11 درصد در دولت قبل به 6/7درصد کاهش یافته است؛ آماری که 6/0درصد کمتر از فصل مشابه سال‌گذشته بوده و کمترین میزان بیکاری در کشور پس‌از پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.  این درحالی‌است که نرخ مشارکت اقتصادی نیز در پاییز سال‌جاری روند افزایشی داشته و به 5/41درصد رسیده‌است.

درحالی ‌که طی بهار و تابستان 1400نرخ بیکاری، روند افزایشی داشته و از 8/8درصد در بهار آن سال به 6/9درصد در تابستان رسیده، با آغاز به‌کار دولت سیزدهم روند کاهشی به ‌خود گرفته و در تابستان 1401به 9/8درصد رسیده و در پاییز1401به 2/8درصد کاهش یافته است. با اقدام‌های هماهنگ مجلس و دولت در این حوزه، کاهش نرخ بیکاری در تابستان 1402رکورد تازه‌ای ثبت کرد و به 9/7درصد رسید؛ روندی که استمرار داشت و به رکورد 6/7درصد در پاییز امسال دست یافت.

در چنین شرایطی علاوه‌ بر اینکه راهبردهای اقتصادی دولت سیزدهم، به‌ویژه در عرصه خنثی‌سازی تحریم و رونق فضای کسب‌وکار نقشی اساسی در این رکوردشکنی داشته ‌است، ریل‌گذاری اقتصادی مجلس یازدهم نیز توانسته در زمینه کاهش مؤثر نرخ بیکاری راهگشا باشد.

طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار که در بهار1401از سوی شورای ‌نگهبان به تأیید نهایی رسید و وارد فاز اجرایی شد، ازجمله مصوبات راهگشای مجلس یازدهم در حوزه اشتغال‌زایی بوده ‌است که به اذعان کارشناسان نقش مؤثری در کاهش نرخ بیکاری در کشور طی سال‌های 1401 و 1402داشته ‌است.

تغییر نظام مالیاتی به نفع تولید که کاهش مالیات واحدهای تولیدی را به‌دنبال داشت، از دیگر اقدامات راهبردی مجلس یازدهم در این عرصه به شمار می‌رود. تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان و تسهیل کار صادرکنندگان خوش‌حساب از دیگر اقدام‌های راهگشای مجلس یازدهم در زمینه رونق اشتغال‌زایی در کشور به شمار می‌رود.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید