• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 18 بهمن 1402
کد مطلب : 218032
+
-

حمایت پارلمان شهر از اجرای پویش امید و افتخار

الگو برداری سایر استان‌ها از پویش تهران

الگو برداری سایر استان‌ها از پویش تهران

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

پویش امید و افتخار از سال گذشته با افتتاح پایانه اکباتان پس از 18سال آغاز شد. وعده شهردار پایتخت این بود که هر شنبه یک پروژه مهم شهری را که برای شهروندان مهم و رضایت‌بخش است کلنگ‌زنی یا افتتاح کنند. این پویش پس از گذشت بیش از یک‌سال تا چند روز آینده به ایستگاه 100 می‌رسد و هر بار که برگزار شد، بخشی از گره‌های کوری را که از سالیان گذشته باقی مانده است باز کرد. بزرگراه شهید بروجردی، افتتاح پایانه اکباتان، شاخه غربی یادگار امام، افتتاح ایستگاه خطوط 6و 7مترو، افتتاح بازارهای میوه‌ و تره‌بار جدید و... ازجمله مواردی است که در این پویش به بهره‌برداری رسید. شورای ششم شهر تهران نیز این اقدام شهرداری تهران را مورد توجه قرار داده و هربار که این پویش به اجرا درآمد اعضای شورای شهر یا رئیس شورا حاضر و ناظر بر اجرای پروژه‌ها بودند. طی هر بار برگزاری پویش امید و افتخار عملکرد مدیران شهری توسط پارلمان شهر ارزیابی شد و بهره‌برداری از کلان‌پروژه‌هایی که سال‌ها روی زمین مانده بود، مورد قدردانی قرار گرفت.


پویش امید و افتخار و ایجاد تحولی بزرگ در شهر تهران

گزارش‌هایی که تا امروز درباره پروژه‌های امید و افتخار در شهر تهران ارائه شده حاکی از آن است که زحمات شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران در حال به ثمر رسیدن است و به واسطه این اقدامات، امروز در مرز یک تحول بزرگ در شهر تهران هستیم؛ تحولی که یقینا می‌تواند چهره شهر تهران را کاملا دگرگون کند و موجب شود مردم تهران بتوانند از خدمات خدمتگزاران خود در شورا و شهرداری منتفع شوند. پویش‌های امید و افتخار تقریبا در تمامی حوزه‌ها فعال شده‌ و همه عرصه‌ها تحت‌تأثیر این اقدامات قرار گرفته یا خواهند گرفت. پیش‌بینی من این است که به واسطه تلاش‌هایی که در قالب این پروژه‌ها برای رفع مشکلات شهر صورت گرفته، سال آینده تهران به کارگاه بزرگ سازندگی تبدیل خواهد شد و من امید زیادی دارم که تهران بار دیگر بتواند به‌عنوان یکی از شهرهای سرآمد در جمع پایتخت‌های‌ دنیا عرض‌اندام کند.
با نگاهی که مدیریت شهری تهران به مقوله رفع چالش‌های این کلانشهر دارد، معتقدم هم‌افزایی بزرگی در زمینه ارائه خدمت به شهروندان تهرانی شکل گرفته که این هم‌افزایی به‌ویژه 2اولویت و نگرانی بزرگ پایتخت، یعنی حمل‌ونقل و آلودگی هوا را هدف گرفته و اقدامات بسیار خوبی نیز در این حوزه‌ها انجام شده است. به اعتقاد من با این هدف‌گذاری‌ها به‌ویژه افزایش چشمگیر اتوبوس و تاکسی از طریق نوسازی و بازسازی و همچنین برقی کردن حمل‌ونقل، زمینه‌ برای کاهش بسیار جدی آلودگی هوا فراهم خواهد شد. پویش ‌امید و افتخار به‌نظر من یکی از ابتکارات خوب شهرداری تهران بوده که براساس شنیده‌های من در بعضی از مراکز استان‌ها هم الگوبرداری شده است. ما در پویش امید و افتخار، به نوعی هر هفته عملکرد شهرداری و سیاستگذاری شورا را به مردم گزارش می‌کنیم و این تحول بزرگی است که در این دوره مدیریت شهری صورت گرفته است. شمار پروژه‌های امید و افتخار که در سطح شهر تهران به بهره‌برداری رسیده‌اند، به رقم 100پروژه رسیده که همه حوزه‌ها، از حمل‌ونقل و ترافیک تا پروژه‌های عمرانی را در برگرفته است. در ابتدا بحث‌ کلنگ‌زنی مدنظر بود، اما امروز به لطف خدا بحث افتتاح‌ این پروژه‌ها را داریم و کلنگ‌زنی‌ها به نتایج خوبی رسیده است. در ابتدای کار برخی تصور می‌کردند این کلنگ‌زنی‌ها واقعی نیست، اما امروز می‌بینیم که درصد قابل ملاحظه‌ای از این پروژه‌ها به ثمر نشسته است؛ حتی برخی پروژه‌های بزرگ ما مثل بزرگراه‌های شهید بروجردی، یادگار امام و آزادراه شهید شوشتری سال‌ها متروک مانده بودند که امروز بعضی افتتاح شده‌اند و بعضی در فازهای نهایی هستند و امیدواریم تا پایان دوره بتوانیم آنها را به نتیجه نهایی برسانیم. در حوزه حمل‌ونقل هم اقدامات خوبی صورت گرفته است. می‌توان گفت ما به نوعی همه تولیدکنندگان داخلی را فعال کردیم که این موضوع کمک شایان‌توجهی به تولید داخلی و اشتغال کشور به‌ویژه در تهران بوده است. بعضی از تولیدکنندگان متأسفانه محصولاتشان را طبق زمان‌بندی ‌اعلام شده به ما نرساندند که امیدواریم از سال 1403با رفع مشکلات این تولیدکنندگان، شاهد اخذ تولیدات آنها و انجام تعهداتشان باشیم.

پویش‌های امید و افتخار خروجی مطلوبی دارد

از سال 1400یک تکاپوی سراسری در کشور در سطوح مختلف، هم در دولت و هم سایر بخش‌ها خصوصا بخش‌های اجرایی که می‌توانند کار را به ثمر برسانند آغاز شد. طبیعتا در ابتدای کار تا آنچه از دوره قبل به‌دست رسیده، بررسی، ایرادات گرفته و طرح‌های جدید ارائه شود. قدری طول می‌کشد اما بعد از مدتی شاید حدود یک سال اول فکرها و نگاه‌های برتر شناسایی و ارائه شد. ما هم در مدیریت شهری تهران دقیقا به همین وضعیت رسیدیم، یعنی اول که شورا سر کار آمد بررسی‌ها را انجام داد، شهردار جدید بر سر کار‌ آمد، مشکلات شهر را بررسی کرد، به طرح‌های جدید رسید و از سال دوم عمر کاری خود شروع کرد به پیاده کردن طرح‌ها. این پویش‌های امید و افتخار که شنبه‌های هر هفته در طول این 2 سال اتفاق افتاد به‌نظر من یک خروجی مطلوب و قابل رویت بود.بسیاری از اعضای شورا در این پویش‌ها شرکت می‌کردند. این پویش فقط شامل کلنگ‌زنی نبود. برخی از این طرح‌ها آغاز کار یک پروژه و بسیاری دیگر بهره‌برداری از یک طرح بوده است. اینها چیزهایی است که امید را در مردم تهران و البته در مردم سراسر کشور زنده می‌کند.

ارائه عملکرد مدیریت شهری در پویش امید و افتخار

پویش‌های امید و افتخار نشان‌دهنده گفتمان است. ما در مدیریت شهری تهران اعتقاد داریم که «می‌شود و می‌توان».
امید داریم که در پویش‌های امید و افتخار عملکرد شهرداری تهران را به مردم ارائه دهیم تا بتوانیم افزایش امید را بین شهروندان‌مان در شهر تهران شاهد باشیم. اقدامات بسیار خوبی در شهرداری تهران صورت گرفته که افتتاحیه آنها در پویش‌های امید و افتخار منعکس شده است. امیدوارم دغدغه اصلی ما در مدیریت شهری که توسعه حمل ‌و نقل عمومی است در پویش امید و افتخار آینده بروز و ظهور بیشتری داشته باشد. به اعتقاد من پویش‌ امید و افتخار اقدام بسیار مهمی است که نشان می‌دهد شهرداری تهران حرکت و پویایی لازم را برای خدمت به مردم دارد و حداکثر تلاش خود را در این زمینه به‌کار می‌برد.

بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی شهر جای تقدیر دارد

وعده شهردار تهران در اجرای ‌پویش‌های امید و افتخار کار ارزشمندی است. در این طرح مسئله اصلی آغاز پروژه‌های جدید و اتمام پروژه‌های به‌جا مانده است و هرگاه این پروژه‌ها تمام شود، بلافاصله وارد مدار بهره‌برداری می‌شود و مدیران شهرداری منتظر افتتاح نمی‌مانند. تلاش مدیریت شهری تهران درخصوص بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی شهر جای قدردانی دارد. پروژه‌ها طبق یک برنامه زمان‌بندی شده که به شورای اسلامی شهر نیز آن را ارائه داده‌اند افتتاح می‌شود.

گره‌گشایی از کار مردم با پویش‌های امید و افتخار

این پویش یعنی اینکه به‌معنای واقعی در شهر کار و فعالیت انجام می‌شود و این کار و فعالیت، خروجی قابل مشاهده دارد. خروجی طرح‌هایی که در پویش امید و افتخار بهره‌برداری شده برای مردم قابل بهره‌برداری است و این پروژه‌ها بدون استثنا بعد از افتتاح برای استفاده و بهره‌برداری در اختیار مردم قرار گرفته و گره‌گشا بوده است. بعضی موارد هم کلنگ‌زنی بوده که استارت کار خورده و این موارد هم بعضا در همین دوره مدیریت شهری افتتاح می‌شوند و ثمره آنها به مردم می‌رسد. برنامه ما این است که پروژه‌هایی را در دست بگیریم که بتوانیم در همین دوره به بهره‌برداری برسانیم و مزیت این کار این است که در شهرداری با قوت کار انجام می‌شود.

اجرای هر هفته پروژه‌های خوب

پروژه‌های مربوط به پویش‌های امید و افتخار پروژه‌های خوبی محسوب می‌شوند و جنس آنها از جنس تملک دارایی‌های سرمایه‌ای است. اما باید دید که وزن این پروژه‌ها در بودجه چه میزان است. هر هفته اتفاق خوبی از سوی شهرداری تهران رقم می‌خورد و پروژه‌های خوبی اجرا می‌شوند یا به بهره‌برداری می‌رسند که انصافاً کارهای خوب و بزرگی تلقی می‌شوند، بنابراین انتقادهایی که گاهی بنده یا سایر اعضای شورا داریم به‌معنای نادیده گرفتن یا کوچک انگاشتن پروژه‌هایی که در پویش‌های امید و افتخار افتتاح شده، نیست، اما باید کل پروژه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید