• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 18 بهمن 1402
کد مطلب : 218006
+
-

یک باور غلط درباره پیاز

آرش نهاوندی ؛ روزنامه‌نگار

پیاز ازجمله سبزی‌های پایه‌ای است که برای طبخ اغلب غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد و در ایران هم یکی از ملزومات آشپزی است؛ محصولی که هم به بهبود سلامت قلب کمک می‌کند و هم کاهش قند خون بالا. تقویت معده و بهبود هضم، حفظ سلامت استخوان، جلوگیری از آلرژی و کاهش التهاب، تقویت سیستم ایمنی و درمان اختلالات گوش از جمله خواص آن است. اما سؤالی که همیشه مطرح می‌شود جوانه‌های سبزی است که در پیازها به‌وجود می‌آیند و اینکه آیا این جوانه‌ها مضر هستند یا خیر؟
برخی کارشناسان می‌گویند که در جوانه‌های سیر و پیاز نوعی سم وجود دارد و باید پیش از خوردن آنها را جدا کرد و دور انداخت. اما واقعیت چیست؟
جوانه‌های سبز زمانی رشد می‌کند که پیازها در معرض گرما و رطوبت قرار می‌گیرند. اما نکته مهم این است که پیازهای جوانه‌زده برای خوردن بی‌خطر هستند. البته پیاز جوانه‌زده در مقایسه با پیاز تازه تا حدودی در طعم، بافت و همچنین ترکیبات غذایی خود دچار تغییراتی می‌شود اما مواد معدنی پیاز دست نخورده باقی می‌ماند.
برای به حداقل رساندن جوانه زدن بهتر است پیازها را در جای خشک و خنک با گردش هوای خوب نگهداری کنید. از نگهداری آنها در یخچال هم خودداری کنید، زیرا رطوبت می‌تواند باعث جوانه زدن شود.
یک توصیه جدی این است که قبل از مصرف پیاز باید هر نوع علائم فساد مانند کپک، بوی نامتعارف یا لزج بودن را بررسی کنید. اگر پیاز این علائم ظاهری را داشت بهتر است دور ریخته شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید