• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 18 بهمن 1402
کد مطلب : 217987
+
-

اصلاح رویه‌های غلط در برخورد با بخش خصوصی

سخنگوی دولت گفت: عدم‌مشارکت با بخش خصوصی از آفت‌های موجود در گذشته بود

نشست خبری سخنگوی دولت دیروز (سه‌شنبه) با حضور خبرنگاران و رسانه‌ها برگزار شد. بهادری جهرمی در این نشست ضمن تشریح آخرین اقدامات دولت سیزدهم، به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
سخنگوی دولت در پاسخ به همشهری درباره فرمایش اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های نفتی، گفت: در دولت‌های گذشته از مجموعه‌های باتوان علمی و فناوری داخلی غفلت شد و مستمر نگاه به خارج از کشور و شرکت‌های بیرونی وجود داشت تا تنها این شرکت‌ها در حوزه‌های مختلف نفتی و گازی سرمایه‌گذاری کنند؛ به نوعی که انگار استفاده از ظرفیت‌های داخلی در این حوزه ممنوع بوده است.
وی ادامه داد: دولت سیزدهم نگاه به بیرون را اصلاح کرد و توجه به ظرفیت‌های داخلی را در دستور کار قرار داد که بخشی از آثار آن نیز در نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخلی نمایان شد. در دوسال‌و‌نیم گذشته بسیاری از قراردادهای نفتی با مجموعه‌های داخلی منعقد شد. عدم‌مشارکت با بخش خصوصی محض، دیگر آفت موجود در دولت‌های گذشته بود. با فرمایش اخیر مقام معظم رهبری، مشارکت با این شرکت‌ها مجددا مورد تأکید رئیس‌جمهور محترم قرار گرفت.
بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: میزان قراردادهای شرکت نفت با مجموعه‌های دانش‌بنیان در دولت حاضر رکوردشکنی کرد؛ چراکه هم حجم طرح‌های مشارکتی و هم مبلغ آن افزایش چشمگیری پیدا کرده است. تدابیری نیز اندیشیده شد تا شرکت‌های دانش‌بنیان در طرح‌های بزرگ ‌‌شریک شوند. مشارکت بانک‌ها برای تامین منابع مورد نیاز این شرکت‌ها یکی از اقدامات حمایتی از دانش‌بنیان‌ها بوده است. وزیر نفت نیز اعلام کردند امیدواریم تا پایان سال، قراردادهای نفتی بزرگی را با بخش خصوصی منعقد کنیم.
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال دیگری گفت: همچنین جذب نخبگان در شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از آنها در دستور کار دولت قرار دارد. ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان در این دولت ۳برابر شده و حمایت‌های مختلفی از این شرکت‌ها صورت گرفته است. ۴هزار فرصت بورسیه برای جذب نخبگان در خودروسازی‌ها و فولادی‌ها و نفتی‌ها ایجاد شده است. در حوزه جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی هم مصوباتی داشته‌ایم. امروز روز آخر سومین فراخوان جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی است. دفتر هیأت دولت هم در این فراخوان ۱۲پست برای جذب نخبگان در کمیسیون‌های تخصصی دولت درخواست داده است. همه این فرایندها برای اشتغال نخبگان در حال انجام است.
بهادری جهرمی درباره تغییرات مجلس در لایحه بودجه و ایجاد ناترازی در آن، افزود: طبق گزارش سازمان برنامه و بودجه که منتشر شد و مکاتباتی که با مقامات رسمی کشور داشته‌اند و ناترازی‌هایی که به واسطه تغییراتی که در مجلس در لایحه بودجه اتفاق افتاده بیش از ۴۰۰هزار میلیارد تومان برآورد شده است که این عدد بسیار بالا و چشمگیر است و به نوعی شاکله بودجه را تحت‌تأثیر قرار داده‌ و حدود یک‌پنجم کل بودجه کشور مصارفی اضافه شده که منابعی برایش پیش‌بینی نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید